Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag

Startat av Lars-Håkan_E, 13 maj 2013, 13:52:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jo, det var som jag misstänkte Smålandsbussen.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/transportstyrelsen-kraver-smalandsbussen-pa-jatteboter/

Vd Pelle Holm har några bra förklaringar till hur det kunnat bli så här och det lär väl bli ett bevingat ord att kraven är orimliga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2013, 11:28:20 AM
Vore intressant med konkret vad de gjort fel..

Företagets uppfattning framgår ju av länken: det är främst förflyttningar inom depåområdet som står för det mesta av anmärkningarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Då ligger ju alla bolag illa till  förekommer väl aldrig att ex tankpersonal använder kort.. eller  verkstaden ..

Är ju bara räkna med säg 1 minut extra för varje buss som skall tankas så blir det rätt dyrt i längden ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Ja det är ju verkligen så att trafiksäkerheten har påverkats ;D NOT....

Besiktningsmän och verkstadspersonal sätter ju sällan och aldrig in kort när man flyttar fordon och det kostar alltså 4 tkr per tillfälle.
Undrar om man kan vidarefakturera Svensk Bilprovning och andra denna merkostnad.

Jo

Frågan är vad som gäller vid besiktning. Även om inte bilprovningen är en myndighet så är det väl ändå en form av myndighetsutövning som är obligatorisk för fordonsägaren. Det torde väl i detta fallet gå att bestrida straffavgiften eftersom det är något som fordonsägaren inte kan påverka så länge man kan visa att fordonet var hos besiktningsorganet det aktuella fallet. Annars skulle man väl kunna åka på en flygande besiktning och om besiktningsmannen inte använder något kort så skulle man ju kunna bötfälla även för detta?

Hur pass krångligt är det för verkstäderna att bli ackrediterade för verkstadskort för det riskerar ju även att bli en konkurrensnackdel för verkstäder som inte är ackrediterade för att få ut verkstadskort.

Ersa

Här vore ju en teknisk spärr intressant! Hur skulle verkstads- och besiktningspersonal hantera ett fordon där det t.ex inte går att lägga i en drivande växel (på en automatlåda) om kort skulle saknas i färdskrivaren? ;)

Dson

Jag skulle gärna se en förändring på detta. Är GANSKA irriterande att man inte får flytta fordonet under pågående vila ens några meter. Ställer till det i många fall.

Och jag kan inte se hur varken konkurrensen eller trafiksäkerheten påverkas om bilen flyttas femtio meter ett par gånger under helgen, för att exempelvis låta verkstadspersonal sköta service eller för att kunna flytta på sin egen lastbil när man har den hemma, om man exempelvis vill kunna tvätta eller någonting.

Lars-Håkan_E

Citat från: Dson skrivet 18 maj 2013, 09:19:24 AM
Jag skulle gärna se en förändring på detta. Är GANSKA irriterande att man inte får flytta fordonet under pågående vila ens några meter. Ställer till det i många fall.

Och jag kan inte se hur varken konkurrensen eller trafiksäkerheten påverkas om bilen flyttas femtio meter ett par gånger under helgen, för att exempelvis låta verkstadspersonal sköta service eller för att kunna flytta på sin egen lastbil när man har den hemma, om man exempelvis vill kunna tvätta eller någonting.

Nu är det ju inte detta saken gäller utan att man kört utan kort, jag flyttade t.ex en buss 25 meter inom garageområdet i går kväll och för att undvika kommande problem så matade jag i kortet 19:48 och matade ut 19:48 :-)

Blue

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 13:18:08 PM
Nu är det ju inte detta saken gäller utan att man kört utan kort, jag flyttade t.ex en buss 25 meter inom garageområdet i går kväll och för att undvika kommande problem så matade jag i kortet 19:48 och matade ut 19:48 :-)

Problemet blir när man flyttar en buss mitt i sin dygnsvila, då är man olaglig hur man än gör. Antingen bryter man vilan eller så kör man utan kort...

Att köra bussen utan kort på garageplan borde vara ok, det är skillnad om den har körts utan kort när den inte är hemma!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Blue skrivet 18 maj 2013, 19:45:03 PM
Problemet blir när man flyttar en buss mitt i sin dygnsvila, då är man olaglig hur man än gör. Antingen bryter man vilan eller så kör man utan kort...

Att köra bussen utan kort på garageplan borde vara ok, det är skillnad om den har körts utan kort när den inte är hemma!

Nej det är färd utan kort som Transportstyrelsen nu siktat in sig på, kostar 4000:- per tillfälle.
Det spelar ingen roll vart detta skett, hos bilprovningen, extern eller intern verkstad, alla ska använda kort.
Detta ser man vid företagskontroller (som Smålandsbussen) eller vid samordnade kontroller vid vägkanten.

Det som du nämner blir ett brott mot kör/vilotiden men du tar ju inte ur kortet utan tar ut en remsa och noterar orsaken, kör du utan kort så torskar ju både du och arbetsgivaren.

Blue

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 20:25:49 PM
Nej det är färd utan kort som Transportstyrelsen nu siktat in sig på, kostar 4000:- per tillfälle.
Det spelar ingen roll vart detta skett, hos bilprovningen, extern eller intern verkstad, alla ska använda kort.
Detta ser man vid företagskontroller (som Smålandsbussen) eller vid samordnade kontroller vid vägkanten.

Det som du nämner blir ett brott mot kör/vilotiden men du tar ju inte ur kortet utan tar ut en remsa och noterar orsaken, kör du utan kort så torskar ju både du och arbetsgivaren.
Du missförstår mig.
Om jag kör buss på dagen och sen på min lediga tid vill flytta en buss för att komma åt tvätthallen eller kanske lyften så blir jag ju olaglig  om jag bryter min dygnsvila eller om jag kör utan kort.
Kör jag buss till klockan 21:00 så måste jag vila minst till 06:00 nästa dag, flyttar jag en buss klockan 23:00 kan jag inte börja jobba förrän kl 08:00 nästa dag.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Aniara

En kort fråga angående körning utan kort. Om bussen jag kör går i linjetrafik med mindre än 50 km mellan ändhållplatserna behöver jag inte använda mitt förarkort. Behöver verkstad och tvättpersonal då använda kort när de kör samma fordon? Behöver fordonet ens vara utrustat med godkänd färdskrivare???