Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag

Startat av Lars-Håkan_E, 13 maj 2013, 13:52:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent T

Det här verkar konstigt. Om man läser Transportstyrelsens promemoria "Rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport" så står det under stycket "Tillämpning" att "vägtransporter definieras som all körning helt eller delvis på en för allmän trafik upplåten väg med lastat eller olastat fordon som används för transporter av personer eller gods". Vidare står det "Körning mellan två viloperioder som sker helt utanför en för allmän trafik upplåten väg är undantagna kör och vilotidsreglerna". Jag tolkar det som att åtminstone servicepersonal inte behöver använda färdskrivarekort för att köra bussen inom garageområdet i samband med service och underhåll. Vidare kan man läsa att under undantagen stycke "G" så gäller inte kör och vilotidsreglerna heller för "fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ej ännu tagits i drift."
Texten reparation och underhåll bör kunna gälla även servicepersonal som kör bussen kortare sträcka inom garageområdet. Detta togs upp på YKB-utbildningen och vår lärare ansåg att det är helt i sin ordning att flytta ett fordon utan förarkort i samband med tvätt och underhåll. Och sanningen är ju den att på större bussåkerier är ju ofta tvätt och städning utlejt till städbolag där personalen som flyttar bussar inom garageområdet sällan innehar D-behörighet. Alltså kan det inte stämma att Smålandsbussen har fått 4000:- i sanktionsavgifter varje gång bussen har "backat två sekunder över smörjgropen."

Carl Eric

Citat från: Aniara skrivet 19 maj 2013, 00:11:14 AM
En kort fråga angående körning utan kort. Om bussen jag kör går i linjetrafik med mindre än 50 km mellan ändhållplatserna behöver jag inte använda mitt förarkort. Behöver verkstad och tvättpersonal då använda kort när de kör samma fordon? Behöver fordonet ens vara utrustat med godkänd färdskrivare???

Ja det är ju en väldigt intressant fråga! En övervägande majoritet av bussarna i exempelvis Stockholms län körs utan kort dagligen, de flesta förarna äger inte ens någon förarkort. Hur blir det då med böter och liknande?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars

Citat från: Carl Eric skrivet 21 maj 2013, 17:48:56 PM
Ja det är ju en väldigt intressant fråga! En övervägande majoritet av bussarna i exempelvis Stockholms län körs utan kort dagligen, de flesta förarna äger inte ens någon förarkort. Hur blir det då med böter och liknande?
Detta var intressant då det krävs förarkort för att köra en buss med digital skrivare i trafik, däremot har jag förstått att bussar som enbart kör linjetrafik under 50 km kan avaktivera färdskrivaren.

När det gäller rangering och tvätt på depå så ska den som flyttar bussen lägga in OUT på färdskrivaren innan bussen flyttas.