Huvudmeny

jidder i söderort

Startat av CD, 30 oktober 2007, 07:28:27 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

CD

nån j***a fjortis på södra sidan av apberget (sthlm) öppnade sitt käft i morgonekot i P1 om hur de jiddrar med bussförare när de är uttråkade.
Säger bara tack och godnatt

Andreas Ljungqvist

*suck* Vad förvånad jag blir, eller inte.... Tur man ska lägga av...

Nico

Det underliga i sammanhanget är att många av dessa jiddrande småglin verkar vara uttråkade hela tiden vilket tyder på bristande kreativitet. Å andra sidan måste man ju ha någon form av intelligens för att kunna blir uttråkad och det verkar ju många av dem inte heller ha... nääh, jag får inte riktigt ihop det hela. Får väl lyssna till deras jidder å se ifall de får ihop'et.  :-X  ::)  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon A

Jag förstår inte riktigt vad det är ni vill få fram. Vad är det som är fel med att dem snackar med bussföraren när de får tråkigt. Om de inte störa förarens arbete för stunden för det väl inget? Pappa brukar tycka att det är trevligt om någon vill stanna kvar och prata med honom när han kör.
Om jag har missuppfattat förklara gärna för mig hur ni menar och vad som menas.

//Simon

Krille

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 oktober 2007, 09:49:39 AM
*suck* Vad förvånad jag blir, eller inte.... Tur man ska lägga av...

Sluta köra buss?

/K

Kvarne

Bara jag som fattar nada av denna tråd....?
Vad är det du försöker säga...?

Var det någon morgonekot i P1 som berättade att han/hon brukar snacka skit med föraren när denne har tråkigt...?
Fattar inget alls... ???
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Kan någon förklara slangordet "jidder" lite närmare för en som vuxit upp alltför långt norr om "plattan"?  ;)

Simon A

Citat från: Kvarne skrivet 30 oktober 2007, 19:33:04 PM
Bara jag som fattar nada av denna tråd....?
Vad är det du försöker säga...?

Var det någon morgonekot i P1 som berättade att han/hon brukar snacka skit med föraren när denne har tråkigt...?
Fattar inget alls... ???
Nej då, du är inte ensam. Jag fattar inte heller ett dugg.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 30 oktober 2007, 19:58:50 PM
Kan någon förklara slangordet "jidder" lite närmare för en som vuxit upp alltför långt norr om "plattan"?  ;)

Enligt NE är jidder "meningslöst prat el. meningslöst beteende i allmänhet". Fyllesnack är väl ett ord som ligger nära till hands fast numera har tydligen fullt nyktra yngre tonåringar också tagit till bruket att störa bussförare med liknande prat.

Ersa

Ses detta som ett problem? Annars förstår jag inte. Även gamla tanter pratar ju t.ex väder med många förare.

Andreas Ljungqvist

jiddra enligt ungdommar i närheten betyder bråka/reta jag tror skarpt att det var detta som menades oxå...

//A

Nico

Exakt! I denna kontext innebär att 'jiddra' med föraren ungefär samma sak som att tråka, irritera och störa densamme. Dvs. att kort och gott verbalt trakassera föraren.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Folk borde skaffa sig hobbies.

CD

precis den formen av jidder som avses! och det framgick ännu tydligare i senare sändningar av ekot

Simon A

Då kan jag förstå det dåliga i det hela. Ja, vissa tonåringar är så hopplösa. Vettigare saker finns ju att göra.

//Simon