Huvudmeny

jidder i söderort

Startat av CD, 30 oktober 2007, 07:28:27 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Magnus_J

hörde nåt på P4 nyheterna. det handlade väl om att de (kommunen) drog in fritidsgårdarna så ungarna inte hade nåt att göra. vilket resulterade i att de satt vid pendelstationen och småj***ades med bussar mm.

Nico

Visserligen, men å andra sidan brydde man sig inte alltid om att det fanns ungdomsgårdar förr. Känns som sagt som om det idag råder en viss brist på fantasi hos glina och detta med att t.ex. bråka med olika typer av yrkesgrupper känns mera som symptom på något annat.

Växte som sagt själv upp under 70- och 80-talet och det var ganska sällan man drog till någon av de fritids/ungdomsgårdar som fanns i grannskapet. Ofta såg man nästan dessa ställen som trista och ibland kan man även undra hur välbesökta dessa etablissemang egentligen var? Istället höll man på med diverse idrotter, fiskade, cyklade, spelade brädspel, byggde kojor, körde med buss- och trainspotting, dvs. lekte i största allmänhet. När man blev lite äldre så kom ju sedan t.ex. moppar, bio och damer in i bilden... (om man nu inte istället var en sån där påstått introvert typ som fastnade i datorvärlden med Commodore Vic 64, ZX Spectrum, Atari och allt vad som nu fanns) vilket å andra sidan krävde att man jobbade lite extra efter plugget, men, men... 

Nääh, nog gick det bra att aktivera sig själv. Satt och pratade med en kompis häromdagen och vi kom på att det t.ex. var bra länge sedan man såg ett hopsnickrat hockeymål där småglina spelade på gatan med ishockeyklubba och tennisboll. Sådant höll man ju alltid på med förr.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas Ljungqvist

Mitt i prick Nico, själv växte jag upp under 90-talet och då kunde vi oxå roa oss på egen hand med nämda sysslor.. Att skylla detta på nedlagda fritidsgårdar och brist på saker att göra är ju som i allt annat i dagens samhälle att lägga över allt ansvar för sitt handlande på samhället och andra...

Nä nu tycker jag att det är dags för föräldrar att ta ansvar för det dom "pluppat" ut och för ungdommarna att ta ansvar för sitt handlande och så även ta konsekvenserna (om där nu fanns några)

virtual1

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 31 oktober 2007, 14:13:12 PM
Mitt i prick Nico, själv växte jag upp under 90-talet och då kunde vi oxå roa oss på egen hand med nämda sysslor.. Att skylla detta på nedlagda fritidsgårdar och brist på saker att göra är ju som i allt annat i dagens samhälle att lägga över allt ansvar för sitt handlande på samhället och andra...

Nä nu tycker jag att det är dags för föräldrar att ta ansvar för det dom "pluppat" ut och för ungdommarna att ta ansvar för sitt handlande och så även ta konsekvenserna (om där nu fanns några)

Ett stort problem med det hela är att det är oftast relativt unga förlädrar (dvs folk i 30-35-årsåldern) som har fjortisarna ute på gatorna, de är ovana föräldrar o bryr sig inte ett skvatt om vad deras barn gör, för de har tyvärr liknande mentalitet som barnen... - DÄR fins en sinnesjukt stor nöt att knäcka, hur 'fixar' man ett barn då föräldrarna inte bryr sig????

Andreas Ljungqvist

Sen har vi ett bekymmer till (en av mina teorier) och det är att samhället lider av en allmän status jakt, man måste arbeta massa för att ha råd med 2 miljoners villan, senaste platt TV'n, finaste bilen, dyraste inredningen i kök o där tillhörande möbler i hemmet, kakel för 1200kr kvm i badrummet och en datastyrd skithusstol och avbetalningen på thailandsresan för två år sedan bara för att inte va sämre än den o den o grannen så man har inte ork o tid eller lust med sina barn som man avlade fram i ett desperat försök att rädda sin relation som man stressat sönder, barnen får på fredagen en 500-lapp och orden ut o roa er, varvid de sitter o dricker hembränd sprit o röker i bussholkarna i byar o städer o där bär dom sig allmänt illa åt, för att små löss tål sällan gift... 

Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2007, 11:40:29 AM
Ja det är tur att man inte känner igen sig

//Lars

Ja alla är ju inte med i detta.. jag ställer mig oxå utanför, men ligger det inte en hel del i de jag skriver???

Magnus_J

självklart Andreas håller med dig.
mycket ligger i, och grundas på uppfostran man får. Frånvaron av föräldrar om man får kalla den så, har väl lämpats över till tv, spel osv. många föräldrar vill/låter hellre samhället, ex. skolan skall fostra barnen, och då blir det som det blir.

Simon A

Tur att alla föräldrar inte är så. Men det börjar bli läskigt många ungdomar som verkar sakna empati för omgivningen. Tur att man själv har fått en moralisk uppfostran till skillnad från många andra.

//Simon

Jonas Sandqvist

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 november 2007, 11:21:54 AM
Sen har vi ett bekymmer till (en av mina teorier) och det är att samhället lider av en allmän status jakt, man måste arbeta massa för att ha råd med 2 miljoners villan, senaste platt TV'n, finaste bilen, dyraste inredningen i kök o där tillhörande möbler i hemmet, kakel för 1200kr kvm i badrummet och en datastyrd skithusstol och avbetalningen på thailandsresan för två år sedan bara för att inte va sämre än den o den o grannen så man har inte ork o tid eller lust med sina barn som man avlade fram i ett desperat försök att rädda sin relation som man stressat sönder, barnen får på fredagen en 500-lapp och orden ut o roa er, varvid de sitter o dricker hembränd sprit o röker i bussholkarna i byar o städer o där bär dom sig allmänt illa åt, för att små löss tål sällan gift... 

Bra printat, kompis! Vi har ju haft denna diskussionen ofta privat. Instämmer till fullo! Vi måste bli hårdare. Tyvärr har vi alldeles för många "kollegior" där ute som dansar efter ungarnas pipa... Tom. sitter o är rädda ??? Nej, fram för hårda stilen, den kör jag o har gjort i snart 25 år  ;).

En annan sak som jag råkade ut för tidigare igår var denna: Svängde i en korsning o ut på övergångsstället flyger en polis på cykel. Alltså han cyklar i uniformen på övergångsstället mitt framfär näsan på mig. Var nära att klippa honom. När jag tutade o hytte med näven så bara vinkade han glatt.

Så "vart är samhället på väg" diskussionen omfattar , tycker jag, även denna episod.

Må så gott, vänner o dansa nu inte för mycket efter ungarnas.. Ni vet vad  ;D