Snart är den 6:e april...

Startat av Wetjo, 17 mars 2013, 13:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

... och anbuden för Dalarna ska vara inlämnade. Spännande!
När blir det offentligt, vilka som lämnat in anbud?
Resultatet kommer ju runt midsommar.

Min personliga gissning är att följande företag lämnar in anbud på ett eller flera områden:
1 Nobina
2 Keolis
3 Arriva
4 Nettbus (Stadsbussarna)
5 Together (eller vad kan heta)

Har jag glömt någon?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 17 mars 2013, 13:26:58 PM
... och anbuden för Dalarna ska vara inlämnade. Spännande!
När blir det offentligt, vilka som lämnat in anbud?
Resultatet kommer ju runt midsommar.

Min personliga gissning är att följande företag lämnar in anbud på ett eller flera områden:
1 Nobina
2 Keolis
3 Arriva
4 Nettbus (Stadsbussarna)
5 Together (eller vad kan heta)

Har jag glömt någon?

Veolia kanske också vill tillbaka till Dalarna. KR Trafik finns väl med i Together eller vilket företag i A Björk-koncernen som nu lägger budet. Sedan finns det väl inte så många andra mer än på enstaka av paketen. På något av dem kanske man kan tänka sig att ett par dalaföretag går samman och lägger bud.

Arriva tror jag inte hunnit räkna på något bud nu. Nettbuss lär väl lägga bud på alla eller i varje fall de flesta av paketen, alltså inte bara stadsbussarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

På Dalatrafiks hemsida står att läsa att anbuden ska inlämnas senast den 24 April.

Wetjo

Har dom ändrat inlämningsdatum?  :-\

1896

Har stått 24 April samtliga gånger som jag läst det.

Ersa

En tänkbar koalition vore ett enda bud från Nettbuss/Together där Stadsbussarna riktar in sig på tätortstrafiken, medan Together och KR Trafik riktar in sig på landsbygdstrafiken.

Även Centrala Buss Jämtland/Härjedalen har uttalat intresse för Dalarna i medier förr. Thunells och Mohlins i norra Dalarna vore inte en ologisk tanke.

Jan

Eftersom det rör sig om 6 paket blir det troligtvis så att det blir flera aktörer som tar hem det.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 13:26:25 PM
En tänkbar koalition vore ett enda bud från Nettbuss/Together där Stadsbussarna riktar in sig på tätortstrafiken, medan Together och KR Trafik riktar in sig på landsbygdstrafiken.

Blandas tätortstrafiken i Falun och Borlänge med landsbygdstrafik i samma paket? Att tätortstrafiken i de mindre tätorterna som Mora och Avesta gör det kan vi väl utgå ifrån eftersom det där rör sig om ett par bussar på varje plats.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2013, 15:45:45 PM
Blandas tätortstrafiken i Falun och Borlänge med landsbygdstrafik i samma paket? Att tätortstrafiken i de mindre tätorterna som Mora och Avesta gör det kan vi väl utgå ifrån eftersom det där rör sig om ett par bussar på varje plats.

Jag har inte satt mig in i upplägget alls, utan jag bara spekulerar.
Intressant ska det bli i alla fall, med alla tänkbara intressenter.

CR

Falun- Borlänge är ett paket, där stadstrafiken i de bägge städerna ingår och regiontrafik emellan dem. Utöver det ingår Sågmyra, Enviken och Svärdsjö. All trafik ingår i paketet, alltså både linjetrafik, skolskjuts och särskild kollektivtrafik.

CR

Keolis lämnar inte bud på Dalarna, märkligt nog kan tyckas. Arriva är dock intresserade, åtminstone på Falun- Borlängepaketet.

BR har lämnat en skrivelse till Dalatrafik med kritik mot förfrågningsunderlaget. Det anses finnas stora brister i underlaget, både vad gäller möjligheten att beräkna kostnaderna för produktionen (sommar och lovtrafik har Dalatrafik ej kunnat redovisa hur de tänkt trafikera) och avsaknaden av att följa branschrekomendationerna vad gäller index, incitament, villkor för frivolymer, fordonstyper mm. Det är speciellt Nobina som har drivit frågan, även om flertalet bussoperatörer ställer sig bakom kritiken.

Ersa

Citat från: CR skrivet 19 mars 2013, 16:37:33 PM
BR har lämnat en skrivelse till Dalatrafik med kritik mot förfrågningsunderlaget. Det anses finnas stora brister i underlaget, både vad gäller möjligheten att beräkna kostnaderna för produktionen (sommar och lovtrafik har Dalatrafik ej kunnat redovisa hur de tänkt trafikera) och avsaknaden av att följa branschrekomendationerna vad gäller index, incitament, villkor för frivolymer, fordonstyper mm. Det är speciellt Nobina som har drivit frågan, även om flertalet bussoperatörer ställer sig bakom kritiken.

Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.

CR

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 18:57:22 PM
Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.
Det har ställts många öppna frågor i upphandlingspocessen, till exempel:

Fråga (från något bussbolag): Skall anbudspriset baseras på omloppen så som de ser ut i omloppsbilagorna (i förfrågningsunderlaget) eller har anbudsgivare möjlighet att förändra omloppen ch således basera priset på egna omlopp?

Svar (från Dalatrafik): Ja.

Snacka om god dag yxskaft! Det är också den här otydligheten som BR riktar in sig på.

Wetjo

Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...

CR

Citat från: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 19:24:00 PM
Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...
Må så vara, men då bör Dalatrafik uttryckligen säga det i sitt svar (som publiceras till samtliga anbudslämnare) istället för att på en fråga om 2 alternativ ge svaret "ja"...