Snart är den 6:e april...

Startat av Wetjo, 17 mars 2013, 13:26:58 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 18:57:22 PM
Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.

Ja det hade man ju tyvärr inte i den förra upphandlingen vilket just Nobina blev smärtsamt medveten om

1896

Citat från: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 19:24:00 PM
Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...

Det där är ju lite stelbent, är väl bättre om förare kan ha samma buss så långt möjligt, med varierande körning, istället för att det konsekvent ska vara en viss buss på ett visst omlopp. Om ett omlopp tex har Torsång en hel eftermiddag, och man vill ge föraren variation, ex med en Avesta tur, då ska promt Avesta omloppet ha sin buss, och man tvingas att lägga in ett bussbyte på tjänsten, trots att det kanske är likvärdiga bussar. (Oftast boggi lågentré.)  ::)

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 mars 2013, 19:14:59 PM
Det där är ju lite stelbent, är väl bättre om förare kan ha samma buss så långt möjligt, med varierande körning, istället för att det konsekvent ska vara en viss buss på ett visst omlopp. Om ett omlopp tex har Torsång en hel eftermiddag, och man vill ge föraren variation, ex med en Avesta tur, då ska promt Avesta omloppet ha sin buss, och man tvingas att lägga in ett bussbyte på tjänsten, trots att det kanske är likvärdiga bussar. (Oftast boggi lågentré.)  ::)
Precis som du skriver är det lite stelt i upphandlingsunderlaget. Förhoppningen är väl att de olika avtalen kan byta omlopp med varandra för att få det att fungera hyfsat med tanke på miljö och tomkörningar. Detta kan dock inte ske förrän avtalen är klara, så det kan se lite konstigt ut nu...