Från en svunnen tid

Startat av Peter Öden, 15 mars 2013, 18:43:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2013, 08:27:50 AM
De byttes ut under olika månader i olika län under hela året 1972, ja.
Vet inga exakta datum, men när min farfar från Västerbottens inland begav sig till Stockholm i början av detta år var han i princip ensam om att ha den nya skylten på sin bil i huvudstaden.

Så bilden kan mycket väl vara från skyltbytaråret 1972.

Några län bytte inte förrän i början av 1973. Sedan fanns det väl också bilägare som var lite långsamma med att byta skyltarna. Men med ledning av Amazonen och det gulnande trädet intill Hotell Baltic torde vi kunna dra slutsatsen att bilden är tagen tidig höst 1972. Kanske fotografen rentav celebrerat 5-årsminnet av högertrafikens införande?

Svoca

Uppgifter om de nya reg.nr skickades ut till fordonsinnehavarna tidigt under 1972. De nya reg.skyltarna började skickas ut från våren/sommaren 1972. Nya fordon registrerade från 1 augusti 1972 fick direkt nya reg.nr vid registreringen. Första län att byta skyltar var C-län (Uppsala län). Vidare upp genom Norrland och ner genom Dalarna, Värmland, Stockholm via västkusten, sydsverige och upp genom landet. D-län (Södermanlands-län) var sista län att byta skyltar. Såg själv en buss på abonnering vid Sergels Torg i Stockholm våren 1974 fortfarande i trafik med gammalt D-nr!  :) /BL

Ersa

Citat från: Svoca skrivet 17 mars 2013, 10:21:35 AM
Uppgifter om de nya reg.nr skickades ut till fordonsinnehavarna tidigt under 1972. De nya reg.skyltarna började skickas ut från våren/sommaren 1972. Nya fordon registrerade från 1 augusti 1972 fick direkt nya reg.nr vid registreringen. Första län att byta skyltar var C-län (Uppsala län). Vidare upp genom Norrland och ner genom Dalarna, Värmland, Stockholm via västkusten, sydsverige och upp genom landet. D-län (Södermanlands-län) var sista län att byta skyltar. Såg själv en buss på abonnering vid Sergels Torg i Stockholm våren 1974 fortfarande i trafik med gammalt D-nr!  :) /BL

Tack för intressant information! :)

Mats Karlsson

Citat från: Svoca skrivet 17 mars 2013, 10:21:35 AM
Stämmer bra. Själv fick jag de nya skyltarna fredagen den 13 april 1973 och monterade dem samma dag. Det var lite sorgligt att hänga upp det gamla numret PA52043 på garageväggen och skruva dit det nya ERC793. Fem dagar seanre fick min faster sina skyltar och då fick jag i uppgift att göra även det skyltbytet. Då fick nr P23236 hängas upp på väggen.