Från en svunnen tid

Startat av Peter Öden, 15 mars 2013, 18:43:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden visar SJ 3297 vid gamla busstationen i Gävle, den skarpsynte kanske ser att den har "Arlandastolar",
en liten ovanlig färgsättning har den kan man säga. Den vinröda bussen till höger är X 113 hos Valbo Omnibus AB.

Mvh Peter Ö

Mr U

... och bakom Amazonen en VanHool Vistadome

Mats Karlsson

När är bilden tagen? ca 1970?

SJ Buss

Troligen EFTER september 1967. Högertrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: SJ Buss skrivet 16 mars 2013, 19:33:34 PM
Troligen EFTER september 1967. Högertrafik.

Helt klart efter 3 september 1967. Högerstyrda bussar gick många år efter trafikomläggningen, men precis som bussen på bild fick de dörr på höger sida. Även om dörren fanns på plats innan så användes den inte under vänstertrafiktiden.

Bussens unika färgsättning borde vara en ledtråd. Alltså när började SJ lackera sina bussar på det sättet. Hur som helst är det unikt att en CF fick den lackeringen. Den var mest förbehållen bussar på långväga linjer. Eller kunde det vara så att en CF med Arlanda-stolar fick gå som veckoslutstur Gävle-Stockholm?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr U

Fotot är väl helt säkert taget efter dagen H men före bilregisteromläggningen ca 1973. Knappast originalfärgsättning. Bland de äldsta SJ-bussar som hade den färgsättningen vad jag vet var 0661 (ScV 7659/Larvik) och var -65:a.

Björn Forslund

Jag har sett bild på enstaka Volvo B635 /SkV som haft målning av detta snitt. Men de första nya var nog BF76/Larvik som var målade så vid leverans 1965-67.

S Svensson

CF6561 3297 i en ovanlig färgsättning.
När kan fotot vara taget.
Vi vet att ovanliga färgsättningar tillkom då SJ ändrade från cremegul och grönt till några andra fägsättningare. Som en sign påpekade sä är färgsättningen inte så ovanlig egentligen om vi ser på andra individer.

Färgen är SJ standardfärgsättning på bussar med fällbara säten och avsedda för långfärd och beställning. Som sign U påpekade har 661 detta. Jag egentligen har 661-710 denna färgsättning och några HoS-BF76 med godsutrymme i Sveg. Jag minns föärsta gången jag såg en av 1137-1138 1971 och detta var i Varberg då det var på linjen 16 (senare 732) till/från Göteborg.
Ovanligt är att äldre bussar med höga säten fått denna färgsättning.
Troligen är fotot från 1968-1972?

SJ har en orange färg med beige komplettering. Den oranga motsvarades av cremegul och beige av grön i tidigare färgsättning. Sedan har det i nya färgsättningen tillkommit att man har en beige rand nedtill.
Kanske någon har foto på ovanliga färgkombinationer. Nyare bussar (dvs 80 tal)  från Skövde området har ofta något säregna målningar genom att också blanda in svart färg.

Ulf Fernestad

Håller en slant på 1970 kanske -71, för GDG-vanhoolen skulle isåfall vara 2025/X 924 - ADK 634

Mr U

En sak som jag funderar på när det gäller färgsättningen är SJ-märket strax bakom höger framhörn. Det är en cremegul cirkel med vinge bakom. Bussen lär väl vara ca årsmodell 1962. Fanns det SJ-märket redan då? Den känns ju igen från de senare vänsterstyrda bussarna exempelvis BF76-orna. Var det inte 1962 fråga om en rund cirkel med SJ initialerna i antingen svart eller cremegul, men utan vinge?

Greger Larsson

Citat från: Mr U skrivet 16 mars 2013, 21:15:19 PM
En sak som jag funderar på när det gäller färgsättningen är SJ-märket strax bakom höger framhörn. Det är en cremegul cirkel med vinge bakom. Bussen lär väl vara ca årsmodell 1962. Fanns det SJ-märket redan då? Den känns ju igen från de senare vänsterstyrda bussarna exempelvis BF76-orna. Var det inte 1962 fråga om en rund cirkel med SJ initialerna i antingen svart eller cremegul, men utan vinge?

Den här bussen har ju inte sin ursprungliga målning, följaktligen är då även SJ-märket av nyare datum.

Mr U

Just det. SJ-märket är av nyare datum och därmed också målningen.

Björn Forslund

Citat från: Mr U skrivet 16 mars 2013, 21:53:55 PM
Just det. SJ-märket är av nyare datum och därmed också målningen.

Omlackering förekom rätt ofta. Många av Larvikarna med denna målning fick den vanliga enkla SJ-målningen när de blev äldre.  SJ-märket i benvitt med vinge kom väl ungefär 1965. Innan dess var de orangeröda bussarna märkta i svart och SJ loggan saknade vinge.

Cero

Amazonen i bakgrunden har ny registreringsskylt. När dök de första upp? 1972?

Ersa

Citat från: Cero skrivet 17 mars 2013, 08:18:30 AM
Amazonen i bakgrunden har ny registreringsskylt. När dök de första upp? 1972?

De byttes ut under olika månader i olika län under hela året 1972, ja.
Vet inga exakta datum, men när min farfar från Västerbottens inland begav sig till Stockholm i början av detta år var han i princip ensam om att ha den nya skylten på sin bil i huvudstaden.

Så bilden kan mycket väl vara från skyltbytaråret 1972.