Huvudmeny

BUSSFÖRARFÖRBUND

Startat av siggeboll, 15 mars 2013, 08:50:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

siggeboll

Vad tror Ni om detta? På sikt borde det arbetas fram ett nytt fräscht fackligt BUSSFÖRARFÖRBUND som står på
egna ben och är helt politiskt obundet. Förbundet kunde bestå av ex två avdelningar, ett för linjetrafik/skoltrafik och ett för beställning o turisttrafik. Som alla vet kanske inte bussbranchavtalet idag är helt anpassat för all beställningstrafik och som det fungerar idag med extrem konkurrensutsatthet borde avtalen anpassas mer efter
verksamhetens art. Ett bussförarförbund med enbart branchmedlemmar inom busstrafik tror jag också är en
lösning för att kraftigt öka medlemsantalet och få upp statusen för yrket. Hur mycket "buss" finnes i kommunalarbetaren i relation till fackavgiften?? Jag tror på detta!! Gör Ni?

stabby

Mycket bra förslag. Skulle få mig att gå med i ett fack iaf.

buskörare

Vi fick häromveckan lappar i lunchrummet från nått som kallade sig Bussarbetarnas Riksförbund eller nått.

1896

Har jag tyckt länge, men vissa tycks ju tro att ett sådant förbund skulle bli för svagt, vore iaf intressant med ett förbund som enbart driver våra frågor.  :)

homer

det kan väl inte bli sämre att driva våra frågor än kommunal iallafall så jag är med!

Lars-Håkan_E

Det finns två avgörande problem.

Först och främst måste LO ta ett nytt principbeslut angående bussförarna och ett sådant beslut lär inte tas utan stora svårigheter och lär ta mycket lång tid att få igenom om det överhuvudtaget går.

Sedan så kommer att nytt förbund att bli väldigt svagt även om man antar att så många som 70% av förarna blir anslutna, det finns ju orsaker till att de flesta småförbund under de senaste 5 åren försvunnit genom sammanslagningar, senast Lantarbetarna t.ex.

Ett litet förbund måste hålla höga avgifter för att finanisera adminstration och service till medlemmarna, man kommer knappast att kunna ha kontor länsvis utan kanske bara på ett eller två platser i landet, man måste bygga upp en egen a-kassa eller köpa in sig hos en befintlig med höga a-kassa avgifter som följd.

Många av de kostnader som Transport eller Kommunal har idag måste ett nytt litet förbund betala med en avsevärt mindre medlemsskara.

Sedan blir ett fackförbund vad medlemmarna gör det till oavsett namn, genom att det idag finns ett stort ointresse bland förarna att engagera sig så blir det som det blir.

Staffan Sävenfjord

Längst ned i denna länk hittar man de fackföreningar som bildats och lyckats överleva trots att de inte är med i någon huvudorganisation som LO eller TCO.
http://www.mi.se/kollektivavtal-lagar/arbetstagarnas-organisationer/

Som synes är det inte så många och de flesta har det gemensamt att de organiserar tämligen snäva yrkesgrupper. När det gäller Svensk Lokförarförening tror jag mig veta att det fortfarande är så att det inte får teckna eget avtal med Almega. De har till och med strejkat för denna rätt, men deras strejker har blivit tämligen meningslösa. De har mest retat kollegor organiserade i andra förbund och givetvis tredje man som resenärerna.

Enligt min uppfattning är det betydligt bättre att engagera sig inom befintliga fackförbund.

F.Å

Nybildade Bussarbetarnas riksorganisation kanske är åt det hållet. Se www.baro.nu
Hittills finns väl uteslutande medlemmar i Stockholmsområdet dock.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 mars 2013, 12:40:13 PM
Sedan blir ett fackförbund vad medlemmarna gör det till oavsett namn, genom att det idag finns ett stort ointresse bland förarna att engagera sig så blir det som det blir.

Dessvärre finns det gott om medlemmar där ute som anser att de försökt ändra på Kommunal i många år, utan resultat. Och då tar engagemanget snabbt slut och ersätts med uppgivenhet. Dessa medlemmar brukar ofta lämna Kommunal helt och antingen bara stanna i Kommunals a-kassa, eller helt gå över till Transport. Oavsett vad LO önskar.

Sen finns ju även Syndikalisterna, som jag personligen dock inte vet speciellt mycket om.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2013, 15:51:25 PM
Dessvärre finns det gott om medlemmar där ute som anser att de försökt ändra på Kommunal i många år, utan resultat. Och då tar engagemanget snabbt slut och ersätts med uppgivenhet. Dessa medlemmar brukar ofta lämna Kommunal helt och antingen bara stanna i Kommunals a-kassa, eller helt gå över till Transport. Oavsett vad LO önskar.

Sen finns ju även Syndikalisterna, som jag personligen dock inte vet speciellt mycket om.

Problemet är att det är ytterst få av dessa fd medlemmar som varit aktiva utan de flesta sitter i fikarummet och svär över att facket inte gör något.

Och när facket gör något så är det fel....

Här blir det ingen skillnad vilket förbund man tillhör eftersom engagemanget lokalt är det som oftast brister, jag har tyvärr själv suttit som förtroendevald och upplevt bristen på intresse och svårigheten att föra ut information.

Alltför många har den uppfattningen att det fackliga arbetet ska drivas med blanka vapen på barrikaderna när man nästan alltid når bäst resultat i förhandlingar och genom samförstånd och ge o ta principen.

Detta tillsammans med att kollektivet ytterst sällan kan vara överens om vad man vill komma fram till (förutom högre lön) gör arbetet för de lokala förtroendevalda svårt och ibland omöjligt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 15:37:01 PM
Längst ned i denna länk hittar man de fackföreningar som bildats och lyckats överleva trots att de inte är med i någon huvudorganisation som LO eller TCO.
http://www.mi.se/kollektivavtal-lagar/arbetstagarnas-organisationer/

Som synes är det inte så många och de flesta har det gemensamt att de organiserar tämligen snäva yrkesgrupper. När det gäller Svensk Lokförarförening tror jag mig veta att det fortfarande är så att det inte får teckna eget avtal med Almega. De har till och med strejkat för denna rätt, men deras strejker har blivit tämligen meningslösa. De har mest retat kollegor organiserade i andra förbund och givetvis tredje man som resenärerna.

Enligt min uppfattning är det betydligt bättre att engagera sig inom befintliga fackförbund.

Och av dem som listas där är Brandmännens Riksförbund ingen fackförening, Hamnarbetarförbundet har väl samma situation som SLFF vad gäller avtal.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 mars 2013, 17:07:51 PM
Och av dem som listas där är Brandmännens Riksförbund ingen fackförening, Hamnarbetarförbundet har väl samma situation som SLFF vad gäller avtal.

Brandmännens Riksförbund anser sig i alla fall själv vara en fackförening och kallar sig också Brandfacket. Vad som egentligen är en fackförening är rätt svårdefinierat. Jag tycker man får gå efter vad föreningen själv kallar sig. Sedan är förstås en fackförening som inte ens har rätt att teckna avtal tämligen små möjligheter att agera för medlemmarnas bästa.

Lokförararna fanns förut organiserade i bland annat Svenska Lokmannaförbundet, men detta fann någon gång runt 1990 att de inte kunde vinna något på att stå utanför huvudorganisationerna och lierade sig med TCO-förbundet Statstjänstemannaförundet som ST-Lok. Lokförarna är i dag också organiserade i SEKO och som sagt SLFF. Några få är också med i SAC (Syndikalisterna).

MrH

UMen hur länge ska vi acceptera den nuvarande ordningen? Så länge det finns kopplingar till LO (ej partipolitiskt neutralt) och så länge facknissarna viftar med sossepropaganda i varenda val och så länge man påtvingas försäkringar man inte fått välja själv och bla bla... så känner jag bara vågra vägra facket.

Hörde en snubbe på radion nyligen. Skadat foten när han spelade badminton. Han var via facket olycksfallsförsäkrad, men det visade sig att han visserligen var försäkrad på fritiden men eftersom han stukat foten inomhus på en plan yta gjord för bollspel gällde inte försäkringen. Hade han halkat på en kotte i skogen hade det varit en annan sak! Snubben ville då slippa betala för den i hans ögon värdelösa försäkringen, men se det gick inte att bli av med den försäkringen, i så fall fick han gå ur facket!

Historien är klockren tycker jag, hur mycket  pengar pumpar inte folk in via fackavgifterna för en massa dravel man ALDRIG får nytta av. Klart bättre då att ta smällen när den kommer.

Världen är ju helt uppochner idag. Det talas ofta om solidaritet och medmänsklighet från vänsterhåll. Fint! Men för vem/vilka? Sverigedemokraternas framgångar, enligt media, beror till stor del på LO-medlemmar som tröttnat på vänsterpartierna och bytt parti...helsnurrigt!

Nej, fram för opolitiska fackförbund. Trådstartarens tankar låter kanon i mina öron. Och man ska aldrig säga att det är omöjligt, men utmaningar blir det onekligen. Förr eller senare kommer dock  de gamla strukturerna falla, det är jag övertygad om.

/MrH

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 mars 2013, 12:40:13 PM
Ett litet förbund måste hålla höga avgifter för att finanisera adminstration och service till medlemmarna, man kommer knappast att kunna ha kontor länsvis utan kanske bara på ett eller två platser i landet, man måste bygga upp en egen a-kassa eller köpa in sig hos en befintlig med höga a-kassa avgifter som följd.

Ja tack till en statlig opolitisk a-kassa för alla - bekostad via skattsedeln.
Som Tyskland redan har.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2013, 18:45:22 PM
Ja tack till en statlig opolitisk a-kassa för alla - bekostad via skattsedeln.
Som Tyskland redan har.

Håller helt med angående ett opolitiskt förbund, problemen med att dra igång ett sådant är som sagt nästan oöverstigliga alltahelst vad gäller LO och avtalsrätten.

A-kassa finns det ju redan en fristående sådan som det står var o en fritt att välja, ett monopol är ju inte att föredra.