Ödåkra Buss/Buss Ödåkra (med bilder)

Startat av Bussmicke, 29 oktober 2007, 09:51:12 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 10:37:56 AM
Det var väl bara ett halvår som Bus Danmark ägde Ödåkra Buss. Under den tiden hann man knappast märka om bussarna, men nog hette det Bus Danmark egentligen. Jag såg också några förare med uniform som det stod Bus Danmark på under den tid det begav sig.

Föreslår vi fortsätter här i stället då den andra tråden mer handlar om Jönköping

I augusti 1998 var jag i Malmö och där var i stort sett alla stadsbussar märkta som buss Danmarks bussar, här stod det Buss Ödåkra. Även om de var märkta så för att visa ägartillhörighet så tvivlar jag på att man registrerade om  bussarna i Bilregistret CBR.
Det var väl i samband med detta ägarskifte i bolaget som bussarna numrerades in i Bus danmarks nummerserie 6xxx.
Var det aug-1998 som ägarskiftet skedde?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

C-M

Nummerserien kom till pga. att Ödåkra Buss fick radionummer 6xxx av Skånetrafiken. Därav siffran 6 i början av inventarienumret så att radionummer och inventarienummer skulle bli detsamma.

Alla bussar som levererades 1997 för trafiken i Malmö fick nummer i 6000-serien från start. Senare togs det beslut internt att samtliga av Arrivas fordon som registreras i Sverige ska vara i nummerserie 6000, så länge det finns plats. Under 1999/2000 numrerades samtliga bussarna om.

Ödåkra Buss köptes av Bus Danmark 1997. Namnet Arriva kom under sommaren 1999 efter att Arriva tidigare köpt Bus Danmark som alltså ägde Ödåkra Buss.

// C-M

Jeppe Hagelbäck

Bussmicke

Tack, tittade på mina Ödåkra Bussbilder från Lund Stadsbuss och där kunde man inte ens skymta namnet någonstan.
//Bussmicke.

CD

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2007, 11:33:10 AM
Tack, tittade på mina Ödåkra Bussbilder från Lund Stadsbuss och där kunde man inte ens skymta namnet någonstan.

De som märktes upp fick alla Arrivalogga, placerad bakom framdörren. Arriva hade tagit över Ödråka buss när trafiken startade

Staffan Sävenfjord

Citat från: C-M skrivet 29 oktober 2007, 11:06:23 AM

Ödåkra Buss köptes av Bus Danmark 1997. Namnet Arriva kom under sommaren 1999 efter att Arriva tidigare köpt Bus Danmark som alltså ägde Ödåkra Buss.

// C-M

Tack för dessa klarlägganden. Men användes namnet Bus Danmark i Sverige eller hette det Ödåkra Buss fortfarande trots att Bus Danmark var ägare.
Jag besökte Malmö i september 1999 och då var förvirringen rätt total. Arriva hade alltså då köpt Bus Danmark men jag tror inte att det syntes så värst mycket vare sig på uniformer eller bussarna. Däremot har jag minne av att jag såg en trafikledarebil märkt just Arriva.
Jag skrev om detta i Bussbranschen 9.1999 och citerar mig själv:
Stadsbussarna i Malmö körs av två företag: Linjebuss och Ödåkra Buss. Någon större skillnad på bussarnas yttre är det inte. De är målade i samma färger, lila och vitt (vilket snart skall ändras till "illgrönt") har samma lila klädsel på stolarna och så vidare.
Men ändå skilde de sig åt: det senare företagets chaufförer hade alltid slips, medan det förras bussar vanligen kördes av förare som hade skjortan uppknäppt till strax ovanför naveln. "Linjebussarna" hade svarta fläckar på golvet av nedtrampade tuggummin och dylikt, det hade inte Öderåkra-bussarna.
Men varför - Ödåkra Buss eller om det nu är Bus Danmark eller Arriva - är ni så rädda för att sätta ut på bussen vem som är ägaren? Det är alltid roligt att se på en buss vems den är.

Detta skrev jag alltså i september 1999. Jag tycker min beskrivning av den då kommande stadsbussfärgen i Skåne var ganska träffande.

Bussmicke

Citat från: CD skrivet 29 oktober 2007, 16:44:01 PM
De som märktes upp fick alla Arrivalogga, placerad bakom framdörren. Arriva hade tagit över Ödråka buss när trafiken startade

Så de Ödåkra Buss-bilder jag har är inga Ödåkra?
Tror det var taget 1998.
//Bussmicke.

C-M

Lugn, dina Ödåkra Buss-bilder är Ödåkra Buss-bilder.

Namnet Bus Danmark (eller Buss Danmark) gick inte att registrera i Sverige eftersom det redan fanns ett litet bussåkeri med liknande namn utanför Uppsala, så företaget hette "Ödåkra Buss" i Sverige tills dess att Arriva tog över sommaren 1999.

Att namnet Arriva inte syns så tydligt på skånska bussar med den gamla designen, berodde på att Länstrafiken Malmöhus endast tillät en liten logga under vindrutans högra nedre hörn. Sen Skånetrafikens design slog igenom syns entreprenörernas namn tydligare.

// C-M

Bussmicke

Citat från: CD skrivet 29 oktober 2007, 16:44:01 PM

C-M skriver att Arriva tog över sommaren 1999 och mina bilder är tagna augusti 1998, det är jag säker på men ska kolla.
Så om jag har bilder tagna maj-juni 1999 innan skolavslutning så är det Ödåkra alltså.
Numrerades bussarna om direkt till 6xxx när man tog över även om det inte syntes på bussarna förrän kanske året efter?
//Bussmicke.

Omni

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2007, 17:24:28 PM
Tack för dessa klarlägganden. Men användes namnet Bus Danmark i Sverige eller hette det Ödåkra Buss fortfarande trots att Bus Danmark var ägare.
Jag besökte Malmö i september 1999 och då var förvirringen rätt total. Arriva hade alltså då köpt Bus Danmark men jag tror inte att det syntes så värst mycket vare sig på uniformer eller bussarna. Däremot har jag minne av att jag såg en trafikledarebil märkt just Arriva.
Jag skrev om detta i Bussbranschen 9.1999 och citerar mig själv:
Stadsbussarna i Malmö körs av två företag: Linjebuss och Ödåkra Buss. Någon större skillnad på bussarnas yttre är det inte. De är målade i samma färger, lila och vitt (vilket snart skall ändras till "illgrönt") har samma lila klädsel på stolarna och så vidare.
Men ändå skilde de sig åt: det senare företagets chaufförer hade alltid slips, medan det förras bussar vanligen kördes av förare som hade skjortan uppknäppt till strax ovanför naveln. "Linjebussarna" hade svarta fläckar på golvet av nedtrampade tuggummin och dylikt, det hade inte Öderåkra-bussarna.
Men varför - Ödåkra Buss eller om det nu är Bus Danmark eller Arriva - är ni så rädda för att sätta ut på bussen vem som är ägaren? Det är alltid roligt att se på en buss vems den är.

Detta skrev jag alltså i september 1999. Jag tycker min beskrivning av den då kommande stadsbussfärgen i Skåne var ganska träffande.

Jo, jag tycker att ett sådant uttalande som ovan angående om o sätta ut namnet eller inte svävar i total okunnighet om vad man skiver om.
Förklaringen finns som sagt nedan, och den fanns även när reportaget i tidningen skrevs...men det var ju ett tag sen nu så det är ju förlåtet nu, även om uttalandet var ovanligt korkat i en busstidning...

Företaget i Uppland var Danmarks Buss som protesterade mot Bus Danmark i Sverige, liksom SJ protesterade mot linje X200 Landskrona-Helsingborg-Höganäs för att det skulle bli för likt X2000.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 oktober 2007, 12:47:41 PM
Jo, jag tycker att ett sådant uttalande som ovan angående om o sätta ut namnet eller inte svävar i total okunnighet om vad man skiver om.
Förklaringen finns som sagt nedan, och den fanns även när reportaget i tidningen skrevs...men det var ju ett tag sen nu så det är ju förlåtet nu, även om uttalandet var ovanligt korkat i en busstidning...

Till detta kan bara svaras att Linjebuss hade en liten logga enligt vad som nämndes i tidigare inlägg medan Ödåkra Buss saknade den. Dessutom fanns om jag inte minns alldeles fel en skylt inne i bussen "Välkommen till Linjebuss" eller något sådant men inget motsvarande hos Ödåkra Buss.
Det var dessutom inget reportage i Bussbranschen utan ett kåseri - eller möjligen krönika om man så vill. Avsikten var att återge hur jag som bussresenär i Malmö upplevde det och inget annat.

Omni

Jo...det förklarar ju saken....på flera sätt  :-X

Kåseri eller reportage, så uppfattar man knappast sådana uttalanden som seriösa då man inte tagit reda på fakta utan bara vräker ur sig i detta fallet - som ja tycker personligen iaf - ren skit....och dessutom verkar tycka det är utomordenligt smart även idag, eftersom man gör ett citat av det här och nu.

vad ska man säga....

Förtydligas ska kanske att det jag anmärker på är "varför är ni så rädda att sätta ut företagsnamnet osv" o inget annat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 oktober 2007, 17:14:00 PM
Jo...det förklarar ju saken....på flera sätt  :-X

Kåseri eller reportage, så uppfattar man knappast sådana uttalanden som seriösa då man inte tagit reda på fakta utan bara vräker ur sig i detta fallet - som ja tycker personligen iaf - ren skit....och dessutom verkar tycka det är utomordenligt smart även idag, eftersom man gör ett citat av det här och nu.

vad ska man säga....

Förtydligas ska kanske att det jag anmärker på är "varför är ni så rädda att sätta ut företagsnamnet osv" o inget annat.

Men varför kunde Linjebuss sätta ut företagsnamnet men inte Ödåkra Buss? Det är väl ändå inte så konstigt att man som resenär undrar.
Jag vet inte om jag tyckte att det här var så smart ens när jag skrev det. Anledningen till att jag citerade det nu så här långt efteråt var att jag ville ge ett tidsdokument till hur jag tänkte då. Det är ju inte alltför ofta det finns tillgång till sådant.
Men naturligtvis kan jag ta bort det om det väcker allmän irritation...