Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Cero skrivet 06 mars 2013, 07:59:01 AM

Det var ju bara en engångsföreteelse enligt företaget.  :o

Verkar som att man inte har alla hästarna hemma i det företaget. Kanske inte heller hos den som upphandlade slika leverantör.

Knappast en engångsföreteelse, det stå ofta bussar på tomgång hos oss. Precis som det gör på många andra ramper "tillhörande" andra garage. Så att det skulle vara nått typiskt Arriva håller jag inte med om. Däremot sägs rampen inte passa de nya bussarna ordentligt och den ska byggas om i vår/sommar.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 06 mars 2013, 12:45:41 PMDäremot sägs rampen inte passa de nya bussarna ordentligt och den ska byggas om i vår/sommar.

Låter lite konstigt då man väl normalt förser alla bussar med samma koppling så att samma standardiserade handske sedan kan användas på alla SL:s depåer?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 06 mars 2013, 13:22:04 PM
Låter lite konstigt då man väl normalt förser alla bussar med samma koppling så att samma standardiserade handske sedan kan användas på alla SL:s depåer?

Det är inte handsken utan nått i bussen. Men de är vad Arriva sagt, jag vet inte mer än så.

Edit:
Bussramper. I samband med övertagandet uppdagades att de så kallade bussramperna (som förser bussarna med el och värme under natten) på den befintliga depån i Täby inte fungerar i relation till moderna bussmodeller, vilket bland annat har resulterat i att bussar blivit stående strömlösa på morgonen i samband med att de ska tas ut i trafik. I april kommer byggnationen av helt nya bussramper att påbörjas. Fram till dess installeras ett elverk som kopplas till bussrampen för att säkerställa bussuttaget på morgnarna. Vi har även hyrt in extrapersonal som manuellt säkerställer bussuttaget. - See more at: http://arriva.se/sv/content/busstrafiken-i-stockholm-norrort#sthash.vdipUWLP.dpuf

Nico

Säger inte emot dig, men jag tycker det hela låter ganska märkligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 06 mars 2013, 13:37:34 PM
Säger inte emot dig, men jag tycker det hela låter ganska märkligt.

Är inte allt med Arrivas övertaganden lite märkligt?  ;) Närå, jag vet inte mer och eftersom jag inte kör på mornarna så har jag ingen egen erfarenhet.

Ersa

Bara enkla funderingar:
Har Scaniorna från Holland dieselvärmare? Strocco/Webasto
Om de finns, fungerar de? Har värmarna separat dieseltank, eller går de på RME?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2013, 13:47:42 PM
Bara enkla funderingar:
Har Scaniorna från Holland dieselvärmare? Strocco/Webasto
Om de finns, fungerar de? Har värmarna separat dieseltank, eller går de på RME?

Webasto har de i alla fall, och det är någon enstaka som inte har fungerat för mig. Om man som jag antar att det fungerar när "vågorna" lyser som dom ska på den lilla displayen. Vad de går på vet jag dock inte, kan kanske ta reda på om ingen annan kunnig här hinner göra det först.

Stefan P

Hej

Hur går trafiken i Åkersberga med omnejd är det mycket inställda bussar forfarande?

mvh Stefan P

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 06 mars 2013, 13:49:25 PM
Webasto har de i alla fall, och det är någon enstaka som inte har fungerat för mig. Om man som jag antar att det fungerar när "vågorna" lyser som dom ska på den lilla displayen. Vad de går på vet jag dock inte, kan kanske ta reda på om ingen annan kunnig här hinner göra det först.

Det hörs om den fungerar. Ett brummande/susande ljud. Den sitter till höger sett bakifrån i motorrummet på Scaniorna. Genererar lite avgaser dessutom. Vågorna kan lysa även om inte värmaren startar.

1896

Mer om tomgångskörning:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=164768

sa0azs

CitatMen trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, M, har en annan hållning. Han utgår i från att Arriva följer reglerna.
Förtroende är bra, men med tanke på de indikationer som finns på att Arriva inte följer reglerna, som det faktum att två kommuner polisanmält dem, torde få denne herre att inse att kontroll faktiskt inte är så dumt.

Han framstår ju i nuläget som tämligen naiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: sa0azs skrivet 09 mars 2013, 22:28:52 PM
Förtroende är bra, men med tanke på de indikationer som finns på att Arriva inte följer reglerna, som det faktum att två kommuner polisanmält dem, torde få denne herre att inse att kontroll faktiskt inte är så dumt.

Han framstår ju i nuläget som tämligen naiv.

Följer dessa regler är det nog ingen som gör eller har gjort de senaste 10-15 åren, det var redan i början på 2000 talet helt normalt att bussarna startades på nätterna i omgångar av särskild personal just med anledning av bristfälliga rampkonstruktioner.

Eftersom SL/SLL har ansvaret för ramperna så är detta knappast okänt men nu går det ju bra att sparka på Arriva några extra gånger....

sa0azs

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2013, 22:36:25 PM
Följer dessa regler är det nog ingen som gör eller har gjort de senaste 10-15 åren, det var redan i början på 2000 talet helt normalt att bussarna startades på nätterna i omgångar av särskild personal just med anledning av bristfälliga rampkonstruktioner.

Eftersom SL/SLL har ansvaret för ramperna så är detta knappast okänt men nu går det ju bra att sparka på Arriva några extra gånger....
Nja, det är väl inget specifikt riktat mot just Arriva, även om de nu hamnat i fokus, men faktum kvarstår att två kommuner polisanmält just Arriva för detta.

Vad du säger är med andra ord att SL inte har den kontroll/kunskap som man förväntas ha, varken vad avser sina rampkonstruktioner, eller kontrollen på sina entreprenörers efterlevande av regler? Det låter faktiskt inget vidare.

Lars-Håkan_E

Citat från: sa0azs skrivet 10 mars 2013, 15:43:56 PM
Nja, det är väl inget specifikt riktat mot just Arriva, även om de nu hamnat i fokus, men faktum kvarstår att två kommuner polisanmält just Arriva för detta.

Vad du säger är med andra ord att SL inte har den kontroll/kunskap som man förväntas ha, varken vad avser sina rampkonstruktioner, eller kontrollen på sina entreprenörers efterlevande av regler? Det låter faktiskt inget vidare.

Det är tyvärr bara fakta, idag finns ju inte SL kvar i den tidigare formen utan mest som ett varumärke tillhörligt landstinget.

Hela konstruktionen med ramper värmda av fjärrvärme eller separata pannor fungerar vår och höst och under milda vintrar för utomhusuppställning, har man sedan problem med matning till cirkulationspumparna i bussarna som framgår av artiklarna så får man iskalla bussar som kanske inte ens startar.

Då står man inför olika avväganden, ställa in fler turer p.ga för kalla bussar, riskera skyddsstopp av samma skäl eller kommendera ut nattpersonal som varmkör, detta har Swebus gjort, Busslink gjort, Veolia gjort så det vore märkligt om inte Arriva också gjorde det.

Nico

Grejen är väl den att allt fungerade någorlunda fram till den 6/1 så frågan där är väl om hur och på vilket vis Arriva brytt sig om att anpassa de nya fordonen till rampsystemet innan de tog över? Om de inte gjort det så finner jag det ganska udda då man har samma rampsystem på andra håll och det borde väl ha gått att se till att bussarna hade rätt kopplingar innan trafikstart.

Sedan så visst har alla bolagen sina synder med i bagaget, men för Arrivas del handlar det även om usel tajming i sammanhanget och kanske även en brist på rutiner (vilket å andra sidan är märkligt även det då de borde ha fått med sig något från övriga trafikområden). För att ta ett riktigt hårdraget exempel... så undviker man väl att dumpa sina hoprafsade höstlöv på grannens tomt om man ser att vederbörande står och tittar ut genom fönstret... och att man därmed blir tagen på bar gärning. 

Tolkat till Arrivas situation så handlar det om att ifall man har allas ögon riktade mot sig så bör man kanske vara extra försiktig med vad man gör så man inte blir tagen med rumpan bar. Nu var det liksom lite där de hamnade och det trista är väl fortfarande att det drabbar alla inom kollektivtrafiken och inte enbart den som syndade för stunden.

Alfred E. Neuman