Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


buskörare

I morgon drar i alla fall nya schemat igång.

igel

OJ! En dryg vecka tidigare än vad som är angivet på Arrivas hemsida.

Citat från: buskörare skrivet 23 februari 2013, 20:55:24 PM
I morgon drar i alla fall nya schemat igång.

På Arrivas hemsida Under "Busstrafiken i Norrort" står det:
CitatKörscheman. Ett nytt så kallat tjänstepaket - dvs. körscheman - håller på att utarbetas. Detta är ett omfattande arbete som tar tid. Det nya tjänstepaketet gäller från och med vecka 10 och kommer att bidra till en mer stabil trafiksituation i hela området.

Omnilasse

Nu är det väl så att en sådan här upphandling - som är så pass komplex, sköts till 99,5 procent av tjänstemännen. Det politiker brukar lägga sig i är i princip att vänstern alltid vill ha en skrivning om att det ska finnas kollektivavtal (vilket ju i princip alltid finns ändå i den här branschen).  Det finns inte någon möjlighet för politikerna att sätta sig in i detta till den grad som skulle krävas för att kunna fatta ett helt självständigt beslut.

Vi har ju sett hur det gått när man försökt "peta i underlaget" som i Skärgårdsupphandlingen. Där har det väl i princip ändå blivit som tjänstemännen velat, vilket närmast skapat kris inom den borgerliga alliansen.

Politikerna är ju dock i slutändan naturligtvis ytterst ansvariga. S kritiserar inte heller så mycket upphandlingen som sådan här - utan egentligen snarare omorganiseringen av SL. Att det är entreprenören som måste lämna upplysningar om avvikelser är ju rätt ofrånkomligt. Nu finns ju dock möjlighet att kontrollera detta på ett helt annat sätt genom de digitala system som det finns tillgång till. Vilket jag också förstått att man gör.


Jag vidhåller nog dock att det inte är något större problem med själva upphandlingen. Det är ju så att man alltid vill hitta en syndabock. Det är ett mycket enkelt sätt att se på världen. Det är ju också rätt naturligt när något inte fungerar. I så pass komplexa sammanhang som det handlar om här, är det väl inte så lätt att hitta någon enskild. Det är väl snarare en rad samverkande faktorer som orsakat detta. En del saker som vissa borde ha tänkt på och andra som några borde ha kontrollerat under processens gång.

Jag ser att detta kaos till 90-procent hade kunnat förhindras om man gjort på rätt sätt och allt fungerat inom Arriva. Förhoppningsvis har man lärt sig något av detta till nästa gång. SL måste helt enkelt ställa högre krav på uppstarten. Men det har ju sett likadant ut i alla år i avtalen. Så där är det ju ingen skillnad mot tidigare. Tycker nog inte SL pressat Arriva tillräckligt mycket i detta avseende. Men det är väl en följd av att uppstarterna fungerat rätt hyfsat under senare år, men också att man slagit sig till ro lite med detta. Det har s.a.s varit acceptabelt att det är lite kaos första veckorna.


homer

Nu har de nya tjänstepaketet rullat på några dygn, har allt börjat fungera igen? är alla nöjda och glada?

Nico

Med tanke på att det är sportlov så är det nog för tidigt att säga något än. Det har även varit en hel del uteblivet även denna vecka av SL Kundo att döma och först nästa vecka så kommer nog det verkliga eldprovet för det nya paketet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: homer skrivet 26 februari 2013, 22:29:30 PM
Nu har de nya tjänstepaketet rullat på några dygn, har allt börjat fungera igen? är alla nöjda och glada?

Det har i alla fall blivit mycket bättre! Från nästa vecka lär det väl bli lite sämre igen pga personalbrist, men det känns hoppfullt!

admin

De inlägg som mer kom att handla om privatpolitiska åskådningar kring upphandlingar mm. har knoppats av till en egen tråd som nås via denna länk.

igel

Efter en längre tid av misstankar om olika arbetsmiljöbrott så har Arriva nu blivit misstänkt för ett helt vanligt miljöbrott. Även om man kan tycka att tomgångskörning inte är så farligt, så kommer nog en lukt av bränd rapsolja sprida sig i Åkerby industriområde om ett fyrtiotal bussar står på tomgång i en halvtimme.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/arriva-tomkor-bussar-for-att-spara-tid_7969454.svd

Cero

Citat från: igel skrivet 06 mars 2013, 07:45:12 AM
Efter en längre tid av misstankar om olika arbetsmiljöbrott så har Arriva nu blivit misstänkt för ett helt vanligt miljöbrott. Även om man kan tycka att tomgångskörning inte är så farligt, så kommer nog en lukt av bränd rapsolja sprida sig i Åkerby industriområde om ett fyrtiotal bussar står på tomgång i en halvtimme.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/arriva-tomkor-bussar-for-att-spara-tid_7969454.svd

Det var ju bara en engångsföreteelse enligt företaget.  :o

Verkar som att man inte har alla hästarna hemma i det företaget. Kanske inte heller hos den som upphandlade slika leverantör.

Micke A

Men att bussar står på tomgång på depåerna är ju ingen nytt under månen, har ju flera andra bussbolag gjort i år då ramp anläggningen inte klarat av att ge värme till alla bussar som stod kopplade i kylan.

Nico

Visst är det så, men är man i en sådan sits att alla håller koll på vad man gör så får man nog vara lite extra försiktig med hur man uppträder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Här har man en uppenbar moment 22 situation

Värmeramperna ägs av SLL och servas av Locum (fortfarande ?)

Av ekonomiska skäl drar man ner temperaturen så långt som möjligt vilket innebär att bussar i rampens utkanter inte får annat än fisjummet vatten (när rampvärme och cirkulation fungerar)

Av arbetsmiljöskäl ska bussarna ha en viss temp på förarplatsen vid vagnuttag och SLL kräver att bussarna ska gå enligt tidtabell.

Att tomgångsköra hela eller delar av nätterna har ju samtliga entreprenörer gjort i olika stor omfattning med dåvarande SL:s goda minne.

Om inte ramperna fungerar och bussarna därför är kalla uppstår ytterligare trafikstörningar.

Det är ju märkligt att SLL nu tagit risken att Arriva kan skylla problemet på någon annan istf att ha ryggen fri.

Ersa

Märkligt nog tog man ner hela rampen på UL-depån i Knutby när Nobina lämnade över depån till Danielssons, Sköldhs och KR Trafik. Det enda bussarna har inkopplat där numera är en grön laddkabel, men ändå håller de bra värme vintertid. I Umeå står stadsbussarna inomhus, och där har det aldrig någonsin funnits ramper med kylvätskecirkulation, utan enbart en luftslang per buss.
Men att köpa in välbyggda vinterisolerade bussar med fungerande dörrlås och effektiv dieselvärmare, eller att ställa dem inomhus är ju som bekant inte ett alternativ i stordriftens SL-trafik med sina storbolag på de stora depåerna. Utan där rullar det dåligt isolerade bussar som verkar vara fullständigt beroende av (den i mina lantisögon lite exotiska) SL-rampen.

BSB101

Citat från: Micke A skrivet 06 mars 2013, 08:10:27 AM
Men att bussar står på tomgång på depåerna är ju ingen nytt under månen, har ju flera andra bussbolag gjort i år då ramp anläggningen inte klarat av att ge värme till alla bussar som stod kopplade i kylan.

Oavsett hur länge man hållit på så är det olagligt och vad jag vet finns det ingen lag som anger att man själv får bestämma vilka lagar man vill följa och vilka man inte vill följa.