Mobilprat hos chaufförer

Startat av Martin Maltkvist, 23 januari 2013, 12:57:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Gefle Dagblad berättar om mobilpratande hos bussförare som int står högt i kurs hos resenärerna

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5508672-mobilpratande-bussforare-uppror
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Men om resenärerna vill ha information om anslutande busslinjer förväntar de sig att föraren skall ringa och kolla upp saken. För att inte tala om att den osmidiga sladdmikrofonen till SL-bussradion anses vara fullständigt trafiksäker, samtidigt som samma tjänstesamtal i en mobil med handsfree är jättefarligt.
Men vad vore väl Sverige utan vår dubbelmoral? ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2013, 13:34:41 PM
Men om resenärerna vill ha information om anslutande busslinjer förväntar de sig att föraren skall ringa och kolla upp saken. För att inte tala om att den osmidiga sladdmikrofonen till SL-bussradion anses vara fullständigt trafiksäker, samtidigt som samma tjänstesamtal i en mobil med handsfree är jättefarligt.
Men vad vore väl Sverige utan vår dubbelmoral? ;)

Nu är ju min erfarenhet att de bussförare som pratar i mobiltelefon under körningen mycket sällan gör det med trafikledningen eller trafikupplysningen utan det är kompisar i andra änden. I den mån samtalen förs på svenska så kan jag också höra att det verkar vara privata samtal som inte är särskilt brådskande. Ett kort samtal från hustrun om ett barn hemma är sjukt eller om hon vill höra när maken kommer hem är väl OK men inte långa privatsamtal med kompisar.

I Borås är det dock numera mycket ovanligt att förarna pratar i telefon under körning.

Det är i alla fall trevligt att forumets representant bland Gävles förarkår har en mycket sund syn på det här problemet.  :)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jo, det var enbart tjänstesamtal jag syftade på. Jag har flera gånger fått höra av passagerare hur osäkra de kände sig då jag och kollegor svarat på korta tjänstesamtal från trafikledare till vanliga mobiltelefoner (ofta med handsfree). Underligt nog har jag aldrig hört några negativa åsikter om tjänstesamtal till fast monterad biltelefon med sladd, samt komradio med sladdmonterad mikrofon. Så har man bara en sladd att råka linda in i rattstången blir det helt plötsligt okej.  ::)

en_dalmas

här i stan är det iallafall något vanligt med mobilsamtal, nåt som bl.a. sambon sett en handfull gånger. Chaufförer som är mer intresserade av samtalet än passagerarna

Martin Maltkvist

"Varför körde du inte via Södra Länken? nu kommer vi ju aaaldrig fram!!"
"Nä för jag skulle precis ringa trafikledning och kolla läget på vägarna men du bad mig lägga undan telefon"

Bara ett exempel på hur det kan gå när resenär får sin vilja igenom
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ronald M. Jannesson

Mobiltelefonsamtal under färd borde förbjudas tycker jag och ÄR så i många andra länder i Europa. Skulle framför allt gälla vid färd med buss i linjetrafik. Konstigt att i detta land Sverige där så gott som ALLT annat är förbjudet enligt lag låter man det här passera....????? :-\

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:00:11 PM
Mobiltelefonsamtal under färd borde förbjudas tycker jag och ÄR så i många andra länder i Europa. Skulle framför allt gälla vid färd med buss i linjetrafik. Konstigt att i detta land Sverige där så gott som ALLT annat är förbjudet enligt lag låter man det här passera....????? :-\

Då ska ju all form av kommunikationsradio förbjudas i samma veva? Speciellt de där man håller i en handhållen mikrofon med sladd.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2013, 15:33:14 PM
Då ska ju all form av kommunikationsradio förbjudas i samma veva? Speciellt de där man håller i en handhållen mikrofon med sladd.

Håller med. Lite löjets skimmer är det allt.. vi har komradiosystem i våra bussar som är betydligt mer "trafikfarliga" att använda än en mobiltelefon med handsfree. Och det är inte sällan t.ex Trafikupplysningen ropar på oss över radio och vill fråga något eller be oss vänta in försenat tåg etc. Det säger ingen något om! Vår egen trafikledning ringer dock direkt på mobilen, och vi dem. Så måste det få vara tycker jag, så länge man har eget ansvar och fattar sig så kort som möjligt. Är det riktigt dålig tajmning, så har det hänt att jag bett trafikledning att ringa lite senare (eller jag dem).

Privata och långa samtal ska naturligtvis undvikas, det är självklart! Vår policy säger också just det, förbjudet att använda mobilen, undantaget korta och nödvändiga samtal med driften etc.

/MrH

Nico

Detta med korta samtal är väl den springande punkten här, oavsett form av kommunikation och egentligen även helt oavsett yrke.

I de flesta fall så försöker nog de flesta hålla sina personliga samtal korta. Hur många har inte varit på besök i någon butik, i en bank, på ett möte etc. där den man pratar med får ett samtal? I 99 fall av 100 trycks dessa samtal antingen bort eller så ursäktar sig mottagaren, svarar snabbt och förklarar lika kvickt att de är upptagna och ber att få återkomma. T.o.m. taxi, som hade ett mindre problem med detta tidigare, har skärpt till sig då de förare som höll på med detta faktiskt fick inse att den tid som de hade kund i bilen inte var synonym med egen tid. Alltså, privata telefonsamtal får hanteras på ledig tid - inte under den tid som arbete utförs.

Då är det tråkigt att busstrafiken faktiskt fortfarande är ett sådant sorgebarn på denna punkt och att vissa enstaka förare inte kan hålla isär detta. Det folk reagerat på är med största sannolikhet förare som under längre stunder för uppenbara privatsamtal i nallen. I kombination med att de kanske är allmänt disträ och då framför sin vagn på mindre lämpliga vis (t.ex. kör ryckigt, missar att folk ska på/av, inte kan visera korrekt osv.) så är det självklart att folk blir irriterade på alla telefonsamtal. Däremot irriteras sig trafikanterna inte på komradion, detta då samtal via den uppfattas annorlunda då man vet att samtal via den normalt är arbetsrelaterade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

På Unibus i Norge. Så är all form av mobilprat i tjänsten förbjudet. Även om det så skulle ske med Handsfree. Då dem har Videooptakk i bussarna. Så kan bedriften se hur förarna sköter sig. Om de må kalle på bedriften via telefon. Så måste dem först stanna vid en stilleplatse...

Ronald M. Jannesson

Bra Norge, nu har det ju dykt upp en viss debatt om det här i Sverige senast igår på Nyheterna!! :)

homer

Citat från: bisquit skrivet 30 januari 2013, 13:14:26 PM
På Unibus i Norge. Så är all form av mobilprat i tjänsten förbjudet. Även om det så skulle ske med Handsfree. Då dem har Videooptakk i bussarna. Så kan bedriften se hur förarna sköter sig. Om de må kalle på bedriften via telefon. Så måste dem först stanna vid en stilleplatse...

Låter verkligen hemskt, att någon kan gå in på förarens arbetsplats och spionera medans han jobbar

sa0azs

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:00:11 PM
Mobiltelefonsamtal under färd borde förbjudas tycker jag och ÄR så i många andra länder i Europa. Skulle framför allt gälla vid färd med buss i linjetrafik. Konstigt att i detta land Sverige där så gott som ALLT annat är förbjudet enligt lag låter man det här passera....????? :-\

Kanske för att det inte finns vetenskapligt stöd för att en sådan lag skulle göra någon nytta?
VTI verkar i alla fall inte anse det.
http://www.vti.se/sv/nyheter/mobiltelefon

För övrigt finns det ett antal viktigare saker att prioritera när det gäller trafiksäkerhet.

Ersa

Man kan ju ta det ytterligare ett snäpp. Att förbjuda all form av sociala samtal mellan förare och resenärer. Om man är trygghetsnarkoman som föredrar lagar och förbud framför sunt förnuft.