Mobilprat hos chaufförer

Startat av Martin Maltkvist, 23 januari 2013, 12:57:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r5m

Tror inte jag har varit med om att någon förare haft privata samtal med telefonen när de kör. Däremot var det en gång när jag åkte med swebus mellan uppsala och stockholm, föraren lyssnade på musik i hörlurar och ändrade låtar en massa gånger och släppte ratten och tittade inte på vägen, bussen vinglade en del, jag tyckte det var obehagligt och kunde inte slappna av.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2013, 13:25:29 PM
Man kan ju ta det ytterligare ett snäpp. Att förbjuda all form av sociala samtal mellan förare och resenärer. Om man är trygghetsnarkoman som föredrar lagar och förbud framför sunt förnuft.

Klockrent!  :)

/MrH

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 januari 2013, 20:15:50 PM
"Varför körde du inte via Södra Länken? nu kommer vi ju aaaldrig fram!!"
"Nä för jag skulle precis ringa trafikledning och kolla läget på vägarna men du bad mig lägga undan telefon"

Bara ett exempel på hur det kan gå när resenär får sin vilja igenom

Nämen, det där låter bekant! ;) Dock minns jag att det var FM-radion som en ej namngiven busschaufför inte tilläts ha påslagen från Nyköping, ens på lägsta volym, då det "störde" tanterna på första bänkraden och var trafikfarligt. Därmed missades all form av trafikinformation på P4, och fel alternativ till körväg in till Cityterminalen råkade väljas. Totalstopp pga köer efter Nyboda. Så kan det gå.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2013, 16:36:02 PM
Nämen, det där låter bekant! ;) Dock minns jag att det var FM-radion som en ej namngiven busschaufför inte tilläts ha påslagen från Nyköping, ens på lägsta volym, då det "störde" tanterna på första bänkraden och var trafikfarligt. Därmed missades all form av trafikinformation på P4, och fel alternativ till körväg in till Cityterminalen råkade väljas. Totalstopp pga köer efter Nyboda. Så kan det gå.

Det där förstår jag faktiskt inte. Man kan ju inte låta passagerarna bestämma allt.

Det är min arbetsplats och vill jag lyssna på musik på normal volym så gör jag det. Blir man störd som passagerare så får man väl sätta sig lite längre bak.

Kör man x antal timmar på motorväg eller något annat så blir det väldigt monotont att lyssna på vägljudet hela tiden tycker jag. Då vill jag ha musik eller liknande.

danneh

Att man försöker göra något åt mobilprat är kanske inte jätte konstigt.. Det är sällan jag hört någon som faktiskt snackar med trafikledningen, mest hör man snack om "vad som hände i lördags" eller att de snackar nonstop i 20 min, och personligen har jag svårt att tro att man snackar i 20min med trafikledningen.
Och det värsta jag själv varit med om är en som SMSade under körning.. Och det däremot, borde ju absolut vara förbjudet. När han nästintill va nere (ja, nere, trottoaren ligger under körbanans höjd) på trottoaren.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2013, 16:36:02 PM
Nämen, det där låter bekant! ;) Dock minns jag att det var FM-radion som en ej namngiven busschaufför inte tilläts ha påslagen från Nyköping, ens på lägsta volym, då det "störde" tanterna på första bänkraden och var trafikfarligt. Därmed missades all form av trafikinformation på P4, och fel alternativ till körväg in till Cityterminalen råkade väljas. Totalstopp pga köer efter Nyboda. Så kan det gå.
Det var just den berättelsen jag försökte återskapa, tyckte att den passade så bra nu i sammanhanget. :) :D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 08 februari 2013, 18:12:00 PM
Det där förstår jag faktiskt inte. Man kan ju inte låta passagerarna bestämma allt.

Det är min arbetsplats och vill jag lyssna på musik på normal volym så gör jag det. Blir man störd som passagerare så får man väl sätta sig lite längre bak.

Kör man x antal timmar på motorväg eller något annat så blir det väldigt monotont att lyssna på vägljudet hela tiden tycker jag. Då vill jag ha musik eller liknande.

Men så ser det tyvärr ut i många fall "där ute". Jag håller helt med att långa privata samtal inte får förekomma vid körning, speciellt inte utan handsfree. Inget snack om den saken!
Men när kraven på föraren från resenärerna börjar innefatta saker som förbud mot korta tjänstesamtal i handsfree där föraren blir uppringd av TL, förbud mot all form av lyssning på FM-radio på låg volym, samt förbud mot att föraren samtalar om arbetet i vanlig samtalston med en kollega som sitter längst fram, samt uttrycklig oro över att det känns trafikfarligt när föraren släpper ratten med högerhanden (för att kunna växla med den helt manuella växellådan) ... ja, då tröttnar man snabbt.

Jag hade en lång debatt med en äldre kvinna om den saken vid Cityterminalen, men hon kunde/ville inte förstå att tre timmars motorvägskörning i tryckande sol på något sätt kunde vara monotont för föraren helt utan FM-radio eller olika korta sociala samtal med trevliga resenärer. Nej, rejält trafikfarligt var det enbart...

Nico

Problemet med detta är att det är oftast de som kan minst som tycker mest... Lika ofta är detta tyckande även underblåst från sådant 'experthåll' som Expressen och Aftonbladet. Det innebär att man kan argumentera tills man blir blå i ansiktet utan att fördenskull nå fram ett enda dugg!  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman