Tåg på Knutpunkten 18 Januari 2013.

Startat av Mattias Petersson, 18 januari 2013, 23:27:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Tog lite bilder på tåg under kvällen vid knutpunkten i Helsingborg.

Moderators edit: Bilder som visar rejält klo**rade fordon har tagits bort i enlighet med vad som står i reglerna för forumet.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Andreas91

Trevligt! :) Är någon av de äldre förmågorna kvar i reguljär trafik i Pågatrafiken?

Cyklisten

Citat från: Andreas91 skrivet 19 januari 2013, 15:09:13 PM
Trevligt! :) Är någon av de äldre förmågorna kvar i reguljär trafik i Pågatrafiken?

Inte på linjer som passerar Malmö i alla fall, jag tror inte heller att de går "däruppe". I Malmö står det dock en X11 nära banhallen som sedan en-två månader tillbaka tjänar som klo**erplank (så pass att man har svårt att se vad det är för fordon...)

Mattias Petersson

Vad skulle hänta om vi visar klo**rade fordon här tror dom bryr sig inte så mycket om dom skulle kolla här inne.

Flick.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 januari 2013, 18:38:25 PM
Vad skulle hänta om vi visar klo**rade fordon här tror dom bryr sig inte så mycket om dom skulle kolla här inne.

Jo, det gör de. Vi har t ex sett att inlägg som visar klo**rade fordon ofta får betydligt fler visningar än vad som är normalt för ett motsvarande inlägg. Antagligen beror det på att någon graffitisida har länkat till forumet. Dessutom vet vi att de som utför dessa nidingsdåd räknar poäng om deras bilder visas i media. Detta vill inte SvOf och Bussnacks moderatorer medverka till.

Du har förbundit dig att följa reglerna i och med att du skriver här.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44446.0

Mattias Petersson

Visst brykade följa reglerna här inne tåg lär jag inte visa mer på formet hur många varningar ska man ha innan man blir avstängd från forumet?

Flick.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 januari 2013, 19:20:29 PM
Visst tåg lär jag inte visa mer på formet får många warningar här slänger ni snart ut mig väl.

Så länge du undviker att visa klo**rade tåg (eller för den delen klo**rade bussar) så är det nog ingen fara. Ett enstaka regelbrott innebär inte att någon kastas ut men om vederbörande framhärdar och provocerar genom att efter påpekande fortsatta på samma sätt finns risken där. Jag tror det är ett år sedan nu senast vi kastade ut någon från forumet - och då var det mycket värre än att vederbörande hade råkat i god tro visa ett klo**rat fordon. Så det är inte särskilt lätt att bli utkastad.

Bernt Talbrant

Citat från: Cyklisten skrivet 19 januari 2013, 17:42:48 PM
Inte på linjer som passerar Malmö i alla fall, jag tror inte heller att de går "däruppe". I Malmö står det dock en X11 nära banhallen som sedan en-två månader tillbaka tjänar som klo**erplank (så pass att man har svårt att se vad det är för fordon...)

Det är nog den brandskadade X11 3105 som du sett, stod tidigare vid gamla huvudverkstaden. Den ska plockas på användbara delar och sedan ska åtminstone A-vagnen skrotas. Eventuellt kommer B-vagnen att sparas ifall något händer med någon annan vagn i samma "familj". När det gäller brand inträffar dock sådan nästan uteslutande i A-vagnen eftersom i stort sett all elutrustning sitter där...

S Svensson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 januari 2013, 19:35:50 PM
Det är nog den brandskadade X11 3105 som du sett, stod tidigare vid gamla huvudverkstaden. Den ska plockas på användbara delar och sedan ska åtminstone A-vagnen skrotas. Eventuellt kommer B-vagnen att sparas ifall något händer med någon annan vagn i samma "familj". När det gäller brand inträffar dock sådan nästan uteslutande i A-vagnen eftersom i stort sett all elutrustning sitter där...

När jag läste vad Du skrev kom jag på att tänka på att NSB hade några tvåvagnars BM69. En av delarna förstördes och då byggdes ett trevagnarssätt av ett dubbelsätt och resten av en BM69. Fö finns det tredelade BM69 som byggts så. Vill minnas det finns en ytterligare B-vagn X10B 3160 över. Får vi se tredelade X11 ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 22:12:17 PM
Får vi se tredelade X11 ?

Knappast. Dels måste ju förarhytten byggas bort på den skadade X10-an i så fall och dels orkar en X11 motorvagn knappast dra två släpvagnar. Därtill är ju X11 på väg bort så några större kostnader på att bygga om dessa lär det inte läggas ut nu.

Andreas91

Var inte X13 tänkt att bli en tredelad motorvagn eller är det något jag helt har fått om bakfoten? Vänta isf ett par, tre år till, så har man sen drygt 40 X10or från Sthlm som kanske kan offras för ändamålet, dvs den dagen SL låter hela sin pendeltågstrafik bära eller brista med bara en stor bunt av x60 att tillgå. Men som sagt - ni får isf vänta lite, för ex. min känsla är att behovet av X10 fortfarande är rätt stort än idag (sedan "nya" linjen till Uppsala, så har nog minst ett x10tåg vardagar (dagligen?) setts täcka upp i stomtrafiken Södertälje-Märsta, häromdagen även på linjen till Uppsala).

X1x har fått utstå en del, men hade de varit borta idag, så hade vi nog banne mig haft betydligt värre problem att fundera över.

Olof Lagerkvist

Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2013, 13:30:56 PM
Var inte X13 tänkt att bli en tredelad motorvagn eller är det något jag helt har fått om bakfoten? Vänta isf ett par, tre år till, så har man sen drygt 40 X10or från Sthlm som kanske kan offras för ändamålet, dvs den dagen SL låter hela sin pendeltågstrafik bära eller brista med bara en stor bunt av x60 att tillgå. Men som sagt - ni får isf vänta lite, för ex. min känsla är att behovet av X10 fortfarande är rätt stort än idag (sedan "nya" linjen till Uppsala, så har nog minst ett x10tåg vardagar (dagligen?) setts täcka upp i stomtrafiken Södertälje-Märsta, häromdagen även på linjen till Uppsala).

X1x har fått utstå en del, men hade de varit borta idag, så hade vi nog banne mig haft betydligt värre problem att fundera över.

Det har funnits olika uppgifter om hur långt framme planerna egentligen av på tredelade X1x-sätt.

Man kan nog med bestämdhet säga att det inte fanns någon konkret intresserad beställare så det bör inte ha reserverats något littera för en sådan modell. Men däremot verkar det väl som tillverkaren tog fram någon form av preliminär skiss på hur ett sådant sätt skulle kunna byggas om intresse skulle dyka upp. Det är ju egentligen inget konstigt med det, men det behöver inte ha varit särskilt detaljerade ritningar utan kanske mest en del beräkningar kring konstruktionen. Hur många motorer som skulle behövts, t ex. Man kan väl anta att ett sådant fordon hade haft motorer i båda ändvagnarna, annars bör det blivit för tungt. Men som sagt, frågan är lite hypotetisk eftersom det aldrig blev något intresse anmält från någon beställare.

Det kan alltså vara så att det kommer att krävas ganska mycket utredning och projektering och ingenjörspysslande för en sådan lösning. Frågan är om det verkligen skulle vara värt att göra något sådant med såpass gamla fordon.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 13:41:32 PM

Man kan nog med bestämdhet säga att det inte fanns någon konkret intresserad beställare så det bör inte ha reserverats något littera för en sådan modell. Men däremot verkar det väl som tillverkaren tog fram någon form av preliminär skiss på hur ett sådant sätt skulle kunna byggas om intresse skulle dyka upp. Det är ju egentligen inget konstigt med det, men det behöver inte ha varit särskilt detaljerade ritningar utan kanske mest en del beräkningar kring konstruktionen. Hur många motorer som skulle behövts, t ex. Man kan väl anta att ett sådant fordon hade haft motorer i båda ändvagnarna, annars bör det blivit för tungt. Men som sagt, frågan är lite hypotetisk eftersom det aldrig blev något intresse anmält från någon beställare.

Det kan alltså vara så att det kommer att krävas ganska mycket utredning och projektering och ingenjörspysslande för en sådan lösning. Frågan är om det verkligen skulle vara värt att göra något sådant med såpass gamla fordon.

Hösten 1988 hade jag möjlighet att följa med på flera resor med det s k Demo-tåget, ett tågsätt som ABB Traction hyrt in och som bestod av en X10 från Västmanland och en från Skåne. Syftet var att man skulle hitta länshuvudmän som var intresserad att satsa i ett sådant tåg. Då fanns också en trevagnars variant med. Den byggde förstås på X10-konceptet i grunden men det var inte bara att hänga på en vagn till i befintliga tåg utan det var en ren nykonstruktion. Att bygga om en befintlig X10/X11 till "X13" är ungefär som att bygga om en Toyota IQ till en Toyota Land Cruiser.

Litterat X13 var aldrig officiellt utan att arbetsnamn beroende på att X13 var nästa lediga littera i ordningen. X14 kom först senare och att man hoppade över X13 då kan väl ses som ett slags reservation för ett eventuellt trevagnarståg. Littera X13 blev sedan i mitten av 1990-talet ett "pappers-littera" för de X10 i 32xx-serien som var avsedda för Bohusbanan och hade särskilt godsutrymme.

Littera X11 infördes under andra halvan av 1990-talet för de X10-or som vägde mer än 100 ton, vilket i praktiken innebär de X10-or som var utrustade med toalett. Detta för att det då var olika banavgifter beroende på om fordonen vägde under eller över 100 ton.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 14:32:34 PM
Hösten 1988 hade jag möjlighet att följa med på flera resor med det s k Demo-tåget, ett tågsätt som ABB Traction hyrt in och som bestod av en X10 från Västmanland och en från Skåne. Syftet var att man skulle hitta länshuvudmän som var intresserad att satsa i ett sådant tåg. Då fanns också en trevagnars variant med. Den byggde förstås på X10-konceptet i grunden men det var inte bara att hänga på en vagn till i befintliga tåg utan det var en ren nykonstruktion. Att bygga om en befintlig X10/X11 till "X13" är ungefär som att bygga om en Toyota IQ till en Toyota Land Cruiser.

Man kom alltså så långt i idéerna i alla fall då, det var intressant, tack för upplysningen! Hursomhelst verkar det aldrig funnits någon konkret beställare av trevagnssätt någonstans, utan det bör mer handlat om att visa vad man skulle kunna bygga.

Om inte på annat så faller nog ändå ombyggnadsidéerna på att man inte har någon större nytta av överblivna B-delar. Det är väl snarare A-delar med motorer som skulle behövas, men B-delen kvar i mitten. (Starkt förenklat uttryckt.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-