Tåg på Knutpunkten 18 Januari 2013.

Startat av Mattias Petersson, 18 januari 2013, 23:27:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 15:32:21 PM
Man kom alltså så långt i idéerna i alla fall då, det var intressant, tack för upplysningen! Hursomhelst verkar det aldrig funnits någon konkret beställare av trevagnssätt någonstans, utan det bör mer handlat om att visa vad man skulle kunna bygga.


Överhuvudtaget resulterade turnén i ett fåtal sålda X10-tåg: tre till Uppsala län och två till Gävleborgs län. Möjligen kan man också räkna dit Östgötatrafiken, som dock köpte X14. Något intresse för trevagnståg fanns inte, än mindre någon konkret beställare.


Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 15:32:21 PM
Man kom alltså så långt i idéerna i alla fall då, det var intressant, tack för upplysningen! Hursomhelst verkar det aldrig funnits någon konkret beställare av trevagnssätt någonstans, utan det bör mer handlat om att visa vad man skulle kunna bygga.

Om inte på annat så faller nog ändå ombyggnadsidéerna på att man inte har någon större nytta av överblivna B-delar. Det är väl snarare A-delar med motorer som skulle behövas, men B-delen kvar i mitten. (Starkt förenklat uttryckt.)

Jag vill minnas att det fanns en sträcka som skulle kunna blivit aktuell för X13 och det var Göteborg-Karlstad. Nu blev det ju inget av detta men det gick ju X12/14 på sträckan under någon period. Idag har vi istället nyligen fått andra tredelade motorvagnar på sträckan: X52E-3.

Walter

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 januari 2013, 19:35:50 PM
Det är nog den brandskadade X11 3105 som du sett, stod tidigare vid gamla huvudverkstaden. Den ska plockas på användbara delar och sedan ska åtminstone A-vagnen skrotas. Eventuellt kommer B-vagnen att sparas ifall något händer med någon annan vagn i samma "familj". När det gäller brand inträffar dock sådan nästan uteslutande i A-vagnen eftersom i stort sett all elutrustning sitter där...

Nej 3105 står kvar vid gamla huvudverkstaden, den individ Cyklisten tänker på står nära Malmö C övre och ser helt förstörd ut. De har inte missat att täcka en kvadratmillimeter
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Citat från: Walter skrivet 20 januari 2013, 19:55:42 PM
Nej 3105 står kvar vid gamla huvudverkstaden, den individ Cyklisten tänker på står nära Malmö C övre och ser helt förstörd ut. De har inte missat att täcka en kvadratmillimeter

Säker?! Jag har fått veta av den som flyttade den därifrån(!) att den inte kunde stå kvar där längre när Jernhusen nu tagit över ansvaret för området där f d huvudverkstaden ligger och därmed börjat ta betalt för att ha den stående där... 3105 var f ö verkligen helmålad i augusti när jag såg den vid f d hvst. Denna vagn ska nu stå på ett stickspår mellan tunnelrampen och tvätten enligt samma sagesman. En annan långtidsavställd X11, 3169, ska förresten stå väster om lokstallet i Malmö.