SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar

Startat av Jacob, 14 januari 2013, 17:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Ja, den signalen låter rätt bra.. Jag vart lite paff första dagen jag satte mig i en av Råstas nyare OmniLinkar. För att jag skall säga något, så kan jag säga att det är inte i närheten av den typ av stoppsignal jag har hört i vare sig äldre el. senare bussar (typ VDL Citea m.fl. Skall inte svära på det, men jag har en känsla av att exempelvis Volvo 8900 (även de i Råsta) inte har "tjutet", men någon annan får rätta mig där isf.) Skall jag vara ärlig, så tycker jag dock att en del av SL-resenärerna överdriver lite väl mycket.. Visst, det tjuter, men redan efter någon vecka hamnade jag i en annan nya "Råsta-Link" och där hade man lyckats sänka ljudnivån på "tjutet" (jag skulle inte beskriva upplevelsen som "värre" än när du exempelvis hamnar i en buss där högtalarvolymen på hållplatsutropen är på en ganska hög nivå, dvs. istället för "Danderyds Sjukhus" så blir det då mer "Danderyds Sjukhus" och så hoppar man till lite i stolen! =P Jämfört med det, så är väl t.o.m. tjutet kanske ännu mindre obehagligt, med tanke på att tjutet är där ett par sekunder åt gången och sen borta igen). Som sagt - tjutet är väl kanske inte någon skönsång precis, men man reagerar ju på det, så det fyller ju verkligen sin funktion!  ;D

Jag vill även påminna mig om att man har lyckats stänga av "tjutet" på en del bussar.. Vilket väl, som med mycket annat här i världen, har både sina fördelar och nackdelar.

Cero

Förr i tiden var det en liten klocka som lät "pling" varje gång någon tryckte på knappen. Trevligt! Säkert en ganska billig lösning också.

Hur svårt kan det vara? ???

JDS

Nåja, det förekommer allt på nylevererade bussar också (bl a MAN). Men vissa tycker väl att det känns omodernt och känner sig tvungna att uppfinna något nytt, helt i onödan...

Bussmupp

De enda bussarna jag har hört detta ljud på är på Arrivas OmniLink boggiebussar, de flesta av dem i 5600-serien. Men det finns både undantag och några udda kombinationer mellan ljudnivåer.

Vissa har ett högt tjut och låga hållplatsutrop.
Andra har tvärtom.

Vissa har både högt tjut och hållplatsutrop.
Andra har varken tjut eller utrop, eller väldigt låg volym.

Men jag har åkt dessa bussar nästan varje dag sedan de först kom till Sundbyberg och jag kan säga det att jag har inte vant mig vid det.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Bussmupp

Buss-busen

Citat från: Cero skrivet 14 januari 2013, 19:28:48 PM
Förr i tiden var det en liten klocka som lät "pling" varje gång någon tryckte på knappen. Trevligt! Säkert en ganska billig lösning också.

Hur svårt kan det vara? ???

Förr i tiden var det ingen knapp. Det var en lina man drog i.

rengmark

Citat från: Andreas91 skrivet 14 januari 2013, 19:17:01 PM
Jag vill även påminna mig om att man har lyckats stänga av "tjutet" på en del bussar.. Vilket väl, som med mycket annat här i världen, har både sina fördelar och nackdelar.

Jag tror Lundadepån med bussar 7605-7656 har stängt av "tjutet".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Buss-busen skrivet 14 januari 2013, 23:15:59 PM

Det beror på vad du menar med förr i tiden. Fram till 1960-talet var det vanligt med knappar. Ofta var de det enda som indikerade att någon ville stiga av - några kontrollampor för föraren fanns inte. Det var alltså därför nödvändigt med ett kraftigt ljud så att föraren uppmärksammades på att någon ville av. Det verkar alltså som om historien nu gått runt ett varv.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Buss-busen skrivet 14 januari 2013, 23:15:59 PM
Ännu mer förr i tiden var det en knapp, faktiskt, innan linan kom.

buskörare

Intressanta svar, stämmer det att köparen alltså bestämmer själva hur det ska låta vid "plingning"?

Nico

Normalt ska detta väl vara något som beställaren själv kan speca i samband att man väljer utrustning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Tyvärr verkar det ju vara "tjut" på stannar nuförtiden ..  Det hederliga plinget finns inte på många bussar..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

MAN och VDL har ett klassiskt pling. Annars är det mest pipljud. Dock tycker jag om ljudet som finns på GUBs Scania Omnicity (och även H34E) som låter mer som en gong-gong.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!