SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar

Startat av Jacob, 14 januari 2013, 17:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 14:02:29 PM
Normalt ska detta väl vara något som beställaren själv kan speca i samband att man väljer utrustning.

Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).

Ersa

Citat från: Cero skrivet 15 januari 2013, 22:29:14 PM
Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).

Tja, numera gäller det även för svenska bussbeställare att de lär sig att speca varenda liten detalj precis som vi svenskar vill ha dem, när vi köper nya bussar från fabrik. Annars får man ofta "fel" lösning, och en irriterad förarkår som gärna skyller på tillverkaren.

På importerade (i detta fall Nederländska) bussar blir det dock svårare, för då får man ju dras med "kulturkrocken" med bussar specade för ett annat lands marknad.

Ted Selander

Även på ungefär samtidigt specade bussar kan det bli helt olika. Om vi håller oss till Norrort:

VDL boggi: Varningstjut vid stängning bakdörrar, à la tunnelbana.
Volvo normal: Tut efter dörrstängning (som vore det en klarsignal från en osynlig konduktör). 

För den synsvage kanske stängningsvarningen fyller en funktion, men att det tutar när dörren väl är stängd?

Nico

Citat från: Cero skrivet 15 januari 2013, 22:29:14 PM
Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).

Nu handlar det främst om nya bussar och i sak handlar det nog mera om att ingen specning gjorts alls. Vill man däremot ha en ringklocka så lär man få speca och betala extra för det. Alltså lär de flesta större bolag lär inte bry sig om att speca denna sak när de beställer nya bussar utan litar på tillverkaren... I detta fall är det då sannolikt mera Scania som valt denna extremt tjutande summer. Att det dock låter obehagligt kan jag sedan själv bekräfta då jag åker en hel del med dessa bussar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Rojje

Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2013, 08:21:06 AM
men att det tutar när dörren väl är stängd?

Ted S: är till för bussföraren= gasa  ;)

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2013, 08:21:06 AM
Även på ungefär samtidigt specade bussar kan det bli helt olika. Om vi håller oss till Norrort:

VDL boggi: Varningstjut vid stängning bakdörrar, à la tunnelbana.
Volvo normal: Tut efter dörrstängning (som vore det en klarsignal från en osynlig konduktör). 

För den synsvage kanske stängningsvarningen fyller en funktion, men att det tutar när dörren väl är stängd?

Den där signalen finns i alla Volvo 8900 samt B9S åtminstone från 2011 års modeller. Innan man vant sig vid det blir man som förare väldigt förundrad över ljudet och börjar leta felvarningslampor. Tydligen ska detta vara en bältespåminnarsignal till resenärerna...

Även dubbeldäckarna på 676 hade tydligen något liknande, som dock kopplades ur efter någon månad efter arga resenärers klagomål. De ansåg sig inte kunde sova med alla signaler, utrop och oliv ombord, enligt insändarna i lokaltidningen.