Nattrafik i nordost

Startat av Fritte74, 12 januari 2013, 11:29:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fritte74

Är en vanlig resenär som länge försökt via olika sätt påverka SL att förändra nattrafiken till nordost, har sett tidigare inlägg här där fler än jag anser det märkligt att nordostlinjerna går till/från Odenplan och vi där förväntas byta till 595 för vidare resa mot ex Centralen. Linjenätet känns som ett lapptäcke där 690 och 691 utgör stommen men där man sedan lappar med 694, 695 samt 699 för att få ihop det hela. I en perfekt värld får 690 se ut som den gör med 691 borde förlängas till Åkersberga och 695 borde dras vidare till Vaxholm. Underlaget på 695 kanske blir lite för litet för att varke tur fortsätter till Vaxholm men under förnatten och på helgerna borde efterfrågan vara god.

Det jag skrivit ovan lär inte ske i första taget om man frågar SL så då kommer nästa fundering som gäller linje 694. Trafiken består för närvarande av en tur på vardagsnätter och fyra turer på helgnätter. Det som saknas är fler turer på vardagsnätter och efter klurat lite och titta på anslutningstrafik från t-bana och/eller 690/691 så borde man kan kunna erbjuda 90 minuterstrafik på vardagarna utan att det ska kosta skjortan. Idag går en buss kl 2.15 från Danderyd, den vänder sedan i Åkersberga och är tillbaka i Danderyd 3.26. Det finns buss från Odenplan kl 1.59 som ansluter samt att det avgår buss mot Odenplan från Danderyd kl 3.30. Med tanke på 694:ans kärror borde då 90 minuterstrafik lämpa sig då samma förare skulle kunna köra alla avgångar. Min tanke är att försöka övertyga SL om en avgång från Danderyd kl 0.45 som sedan är tillbaka 1.56 i Danderyd, nästa avgång blir den ordinarie kl 2.15 som är tillbaka i Danderyd 3.26. Sista avgång blir sedan 3.45 från Danderyd som är tillbaka 4.56, den avgången ersätter dessutom första turen på 624 som avgår från Åkersberga kl 4.20. Alla dessa avgångar passar ihop med övriga anslutande trafik och kan köras av en och samma förare, nu kommer dock frågan till er som är insatta i den här världen om rasterna blir tillräckliga enligt det här upplägget? Om alla tider håller så finns det vilotid vid Danderyd kl 1.56-2.15 samt 3.26-3.45. Observera att den här trafiken endast gäller vardagsnätter och att helgerna har fortsatt den trafiken man har idag.

Omnilasse

Jo en förare borde ju räcka ur den aspekten. Men sedan beror det ju på hur Arriva (som har trafiken nu) vill lägga upp sina tjänster - det bryr sig ju inte SL om. 

Sedan är det ju så att saker som fungerar med nuvarande tidtabell kanske inte gör det i en framtid etc. SL får ändå betala för den tid bussen går i trafik (eller hur man nu väljer att reglera detta i nuvarande avtal). Argumentet som sådant biter kanske inte så väldigt på SL alltså.

Men visst är det märkilgt att nattbussarna fortfarande utgår från Odenplan och dessutom inte har passning till 595. Istället har man enligt trafikeringsplanen anslutning till linje 96 från Centralen (Sic!) Problemet är ju att 595 också skall ha det - vilket gör att inte den passningen heller fungerar.

Att få ordning på Odenplan tror jag nog det kan bli på sikt - Arriva har ju lättare nu som både kör nattbusarna till Sundbyberg och Täby att ordna en bra lösning, så man iaf kan nå en samtrafik som fungerar. Det brukar bara ta tid för SL att göra något åt sådana önskemål och nattrafiken på vardagar är ju inte direkt ett prioriterat område

Att utöka trafiken på vardagsnätter på 694 kommer nog sitta långt inne - oavsett den mycket marginella kostnaden. Sådant dras ju med principbeslut om hur många som skall bo i områdena etc. Samtidigt är det ologiskt att Vallentuna och Täby har nattbussar på vardagsnätter, men inte Åkersberga. Men ge inte upp för den sakens skull. Bästa är nog att få med de politiska partierna i Österåker, så att det blir lite bättre tryck på önskemålet. En sådan sak kan man nog vara lite intresserade av "fånga upp". 






Karsten

Man ska nog passa sig för att förlänga 691 till Åkersberga eftersom linjen då, likt dagens 690, får för stort upptagningsområde. På 690 skulle man behöva köra 15-20 minuterstrafik för att klara efterfrågan på helgnätter, men det gå inte eftersom tunnelbanan går med 30-minuterstafik. I stället blir det dubblerade avgångar, och då kanske det är bättre att använda dessa bussar till att köra fler linjer i stället.

Ett annat alternativ är att köra senare tåg på RB:s Österskärsgren.

Nico

Ett krux med Bussnack är att det inte är rätt forum ifall man vill att beslutsfattarna ska lyssna... även om detta forum nog faktiskt följs av fler än man kan tro.  :P

Var ofta man kom med t.ex. 595 till Odenplan bara för att konstatera att de som ville vidare mot nordost hade blivit akterseglade. Har även jag under vissa nattpass funderat på varför det är så udda koppling till just 690 och 691. Kan ha att göra med att man inte ville ha in fler linjer parallellt från Odenplan till Centralen, men det blir oxå ett märkligt beslut då detta förekommer på alla andra håll. På Vasagatan finns även utrymme så hade man där haft en egen hållplats för 690, 690 och 697 så hade ju det fungerat ypperligt.

Sen är nordostsektorn lite av ett lapptäcke och det är inte allför länge sedan det gjordes vissa linjerockader (kan man väl kalla det) i främst Täby, men det blev inte bra för det. Även ur förar- och trafikledningshänseende fanns en del övrigt att önska då det förekom en del avlösningar ute på linjerna. Det minsta att det sk-t sig med en avlösare (och så mycket resuser finns inte vid typ 03:54) så blev ofta den sittande föraren tvungen att fortsätta köra... då det sällan är läge att lämna en buss full med folk mitt i natten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fritte74

Tack för era kommentarer, blir att maila politikerna här ute i kommunen då. Synd att läsa att nattrafiken har så låg prio då Stockholm är en storstad och en fungerande nattrafik är viktig inte bara för festprissar utan även för alla som jobbar sena kvällar eller nätter, även börjar tidigt på morgonen. Synd att förlängningen av 691 blir svår pga att det skulle bli för många resande till en turtäthet på 2 avgångar i timmen under helgnätter. 691 känns annars spontant som den givna ersättaren för Åkersbergagrenen på Roslagsbanan. Nu finns ju linje 698 också men den känns som den linjen är ytterligare ett exempel på lapptäcket, dock känns sträckningen den mest relevanta när man ska ersätta Roslagsbanan på natten, dock kan man optimera linjen genom att inte serva ex delar av Djursholm, Rydbo, Svinninge, Täljö och Österskär då resandeunderlaget troligtvis är mycket lågt. Problemet med en förlängning på 691 eller utökad trafik på 698 är då blir Margretelund, Skånsta och Sjökarby inte givna som en del av linjesträckningen som 694 har. Det skulle man dock kunna lösa genom att införa en ersättare till 623 och 633 och kalla den 693 då de linjenumret är ledigt. Men då behövs fler förare och det blir genast dyrare. Ska nog kämpa vidare med utökad trafik på 694 i första hand. Är det ngn som har ngt tankar om 695 annars och hur det skulle bli om man förlängde den till Åkersberga istället för 691? Har aldrig åkt med den och har ingen uppfattning om hur mycket resenärer det är på den.

Omnilasse

Problemet är väl bara att det är väldigt väldigt få som reser på vardagsnätter. Procentuellt kan man givetvis få en stor effekt om man ökar nattrafiken - men i antal resande, blir det ändå marginellt sett till det totala resandet. En absolut miniminivå för att kunna motivera nattrafik på vardagsnätter är att området har åtminstone 10 000 resnärer per dag - men helst bör det vara det dubbla, särskilt längre bort från stan, då många ändå föredrar och har bil av nattpendlarna. Det är ju ingen vits att köra runt med tomma bussar.

Men som du skriver kan man ju vända på det. Kostnaden är marginell eftersom det rör så får fordon/förare. Det kan ju faktiskt vara a och o om man kan bo på orten eller ej.

På helger är det ju lättare att motivera - i princip är det ju lika många som åker i nattrafiken då, som på en ordinär söndagskväll efter 21.00.

Sedan är det som flera varit inne på alltid svårt det här med att hitta en effektiv lösning kontra en som inte skapar för långa restider. Samtidigt är det ju i många andra områden ganska långa "kringelkrokar" på nattbussarna. Det är ju inte helt optimalt att ha olika linjer för helger och vardagsnätter - men tycker nog att det kan vara ett acceptabelt sätt att lösa det på. Vardagsnätter får man ju ändå försöka hitta den billigaste möjliga lösnngen - pågrund av svårigheterna att motivera trafiken.

Det kan ju också påpekas att det finns väldigt många huvudstäder som knappt har någon nattrafik på vardagsnätter alls. I Helsingfors är det väldigt dåligt, Köpenhamn har några linjer och i Oslo finns det två som kör dygnet runt. Även en storstad som Paris har knappt någon nattrafik alls på vardagsnätter.

buskörare

Känns dumt att öka på antalet turer på 694 OCH förlänga 691, räcker med det tidigare tycker jag. Jag körde 694 några gånger i början av vintern och resandeantalet var inte över 5 nån av turerna. Vilket är det vanligaste enligt mina kollegor som kör den ofta.

Men jag tror Arriva i sitt avtal har möjlighet att ändra om i linjesträckningarna lite, så kanske kan det bli nått.

Fritte74

#7
Om det behövs mellan 10000-20000 resenärer per dygn så är det egentligen bara utmed t-banan som trafiken skulle vara motiverad!? Tror inte heller på att köra ex 691 på vardagar och 694 på helgerna, skulle bli för mycket missförstånd bland oss resenärer. Nyckeln för ett högt resande borde vara att det är lättöverskådligt och enkelt att begripa. Att det är få resenärer på 694 borde också bero på att anslutningar inte annonseras tydligt i tabellerna, såg att i den nuvarande har man iallafall lagt in avgången 1.59 från Odenplan men däremot finns inte avgången 3.30 från Danderyd mot Odenplan med. Motivet för att förlänga 691 till Åkersberga är ju kopplingen till Täby och att många reser mellan orterna, desto fler typ av resor som kan servas på samma linje desto bättre så klart. En annan ide kan ju vara att låta 694 gå via Roslags Näsby trafikplats - Grindtorp -Marknadsvägen - Södervägen - Hägernäs - Motorvägen - Åkersberga. Det förändrar dock körtiden men skulle ge ett större underlag och konkurrera med både 691 och 695 om resenärerna så det är knappast troligt att SL skulle se det som ekonomiskt försvarbart. Frågan är hur stort behovet egentligen är av den sväng som 691 gör via Näsbypark och delarna av Viggbyholm som vetter mot havet? Istället kunde 691 köra av vid Lahäll och gå ner till Näsbypark, därefter fortsätta mot Roslags Näsby - Grindtorp - Marknadsvägen - Södervägen - Hägernäs - Åkersberga. De delar av Täby som då inte längre trafikeras kan knappast vara ngr med många av och påstigande. Det bygger dock på att man flyttar tillbaka 690 via Enebyberg och det lär troligtvis inte hända. Desto mer jag tänker på det så borde hela linjenätet göras om från början men då är det återigen en stor förändring som blir än svårare att få gehör för.

Omnilasse

Citat från: Fritte74 skrivet 13 januari 2013, 17:04:50 PM
Om det behövs mellan 10000-20000 resenärer per dygn så är det egentligen bara utmed t-banan som trafiken skulle vara motiverad!?

Lite fler områden faktiskt. Åkersberga har 2 800 påstigande, med direktbussarna når man nog närmare 5000 per dag ooh riktning, vilket innebär att man ligger ganska nära 10 000. Nu är det ungefärliga siffror som jag tagit fram utifrån antal resenärer som kan förväntas resa. Men det är ju sant att SL tänker mycket kring att nattrafik på vardagar endast skall gå som ersättning längs spårtrafik och vissa stomlinjer - lokalbanorna är ju här gränsfall utifrån det underlag som finns.

Men det finns ju många områden som har färre resenärer och som idag har nattrafik. Men jag tror nog du har rätt i att skall man lyckas sälja in det, är det därför genom en förlängning. Rosengård i Vallentuna lär ju inte ha många resenärer på vardagsnätter. Man drar ju så att säga nytta av att 690 är en nattrafikvariant på 610. Det är väl mer slumpen som har gjort att det aldrig blivit någon daglig nattförbindelse till Åkersberga. Men inte ens Ekerö som väl iaf har närmare 20 000 resenärer per dag (iaf trafikområdet - men här ingår väl även trafik i Stockholm på 176/177) har ju någon nattrafik på vardagar.

Det är ju linjen som sådan som måste ha tillräckligt underlag. Här är väl en nackdel att det är relativt långt mellan Täby och Åkersberga och att det mellan orterna är rätt få bostäder. det gör kostnaden rätt hög per kilometer.

Nåväl, det man kan trycka på är väl just att Åkersberga trafikeras av spårförbindelse. Man kan ju tycka att SL borde haft en mer principiell hållning kring nattrafiken. Nu är det ju mycket så att ett område som ligger rätt till geografiskt har nattrafik, snarare pågrund av sitt läge, än att det skulle bo så mycket folk alla gånger i just det området.

SL har dock varit rätt njugga mot att utöka nattrafik under senare år. Så har ju Norrtälje kommun nyligen fått sponsra en sen tur på 641, för att kunna erbjuda en nattförbindelse, även 699 till Vaxholm har ju länge "sponsrats" av kommunen, då SL tyckt underlaget varit för dåligt (vet inte om det fortfarande gäller).


JDS

Men varför är det ett sånt himla tjatande efter förbindelser till just Centralen? Om man verkligen vill åka från ena sidan av stan till den andra, typ från Orminge till Täby, då förstår jag frustrationen över bytet vid Odenplan. Men merparten av jordens befolkning åker väl ändå inte på det sättet. Jag håller med om att förbindelserna genom stan är dåliga, men som medicin mot det efterlyser jag genomgående linjer snarare än att alla linjer skulle ha slutstation vid Centralen. Någon av linjerna 193-195 kunde väl fortsätta till Odenplan eller så, och några norrlinjer kunde gå till Slussen? Centralen/Sergels torg är en usel bytespunkt för genomgående resor i flera relationer...

Fritte74


Nico

Det handlar inte om att alla vill till Centralen i sig utan om att Centralen och Sergels torg är ett av de få områden som är lämpligt för denna typ av trafik.

Problemet är att erbjuda sådant som plats för vändning, uppställning och även övervakning på de ställen där det samlas större grupper med människor. Det senare är ju t.ex. lättare om linjerna då är koncentrerade till vissa knutpunkter än om startpunkterna är utspridda för de olika linjerna. Även uppställning och annat är ett aber då platser som t.ex. Odenplan, Östra station/Tekniska högskolan, Fridhemsplan har lite för mycket bostäder i närområdet för att kunna erbjuda bussuppställning på det viset.

Däremot är kanske inte idén med genomgående busstrafik fel, t.ex. då att norr- och västgående bussar kunde starta vid Gullmarsplan eller Slussen medan söder- och östergående bussar kunde utgå från Danderyds sjukhus eller Karolinska sjukhuset. Frågan är dock om det finns något underlag för sådana lösningar? Det är väl lite därför man har 91, 94 och 96 till att binda ihop de olika platserna. Det enda är att 96 kanske borde förlängas till Fridhemsplan för att få en koppling till linjerna västerut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 13 januari 2013, 21:58:00 PM
Det är väl lite därför man har 91, 94 och 96 till att binda ihop de olika platserna. Det enda är att 96 kanske borde förlängas till Fridhemsplan för att få en koppling till linjerna västerut.

Fast de där linjerna har tappat lite av sin funktion sedan 91 och 96 bantades till ett utbud som gör dem näst intill meningslösa. 91:ans 70-minuterstrafik gör den inte till en bra länk mellan de olika förortsnattlinjerna. Jag tror nog den billigaste lösningen vore att dra in 690-linjerna till Sergels torg.

Nico

Jo, det borde väl vara det mest logiska, men trots det så kommer man ändå inte åt all trafik. Flera linjer går ju bara på helgerna och flera andra kommer inte ned till Centralen eller Sergel utan man får fortfarande byta på vissa kanter för att komma vidare.

Sedan är det ju frågan om vad som händer framöver då det som sagt ska byggas en hel del på Klarabergsgatan de närmaste åren varför det kan bli lite huggsexa under en tid framöver. Efter att det är överstökat så lär det däremot kanske vara en idé att kika på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fritte74

Idéen med genomgående linjer på natten ter sig betydligt mer realisktiskt än de planer SL verkar ha på att köra dem dagtid med tanke på den övriga trafiken. Skulle man däremot göra det på natten så torde det vara en besparning och skulle ersätta en del av den trafik som 91, 94 och 96 erbjuder. Troligtvis skulle förortslinjerna också bli mer intressanta som ett alternativ till bilen då man slipper byten och annat som är tidskrävande, om vi leker med tanken att 690/691 skulle utgå från Gullmarsplan eller Slussen så blir linjerna tillgängliga för en stor del av stan, är man i en annan del än de delar som linjerna passerar bör byten mellan innerstadlinjerna och förortslinjerna bli lättare då man kan välja olika platser för bytet och inte som idag vara beroende av att linjen passar avgångstiden vid just Odenplan. Helt klart en intressant lösning men något säger mig att ska något hända med Åkersberga som tråden egentligen handlar om så blir det nog att försöka få med politikerna i Österåker på tåget och övertyga dem om att driva frågan om de två extra turerna kl 0.45 och 3.45 från Danderyd.

Ska klura lite på hur jag personligen skulle vilja att nattlinjenätet för nordost skulle se ut och posta det här så får jag se vad ni som jobbar med trafiken tycker.