Nattrafik i nordost

Startat av Fritte74, 12 januari 2013, 11:29:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Har inte 690/691 gått till Sergels torg på prov något år,
det känns någonstans i ryggraden att man provade den trafiken.

/Lennart

Omnilasse

Problemet som sagt är väl att man ganska medvetet i princip tagit bort nattrafiken i innerstadens busslinjenät för att istället ha direktbussar från Sergels Torg/T-centralen. Men "glömde" delvis 69X-bussarna. Många som åker dem på natten är ju inte minst studenter (från universitetet) som faktiskt kan bo vart som helst i länet - så där är väl nästan behovet störst kanske av att kunna komma till de andra nattbussarna.

Men problemet är väl att innerstadens nattrafik är ett komplement till framförallt 19X-bussarna sträckning genom stan. De senare blir väldigt otydliga och där skulle det väl också vara motiverat att ha någon genomgående linje. Problemet med genomgående linjer är väl dock att de (förutom 19X-linjerna skulle bli väldigt långa) och det riskerar också att leda till väldigt långa tomkörningar. Men en fördel skulle väl vara att mer eller mindre försöka koppla ihop tunnelbanenätet med bussar mellan norr och söder. Gärna i princip som tunnelbanorna går - såsom mellan Norsborg och Ropsten (Gåshaga) etc. och mellan Backlura och Hagsätra/Bagarmossen. Givetvis måste man i sådana fall ha bra med hålltider för att inte få förseningar. Fördelen med att "bara" koppla ihop tunnelbanegrenarna är väl att linjerna bara skulle gå på vardagsnätter då ju turtätheten kan upprätthållas rätt bra ändå. Bara man kan unvidka timmeslånga tomkörningar, vilket ju kan vara något onödigt. Tror dock det går att klara rätt bra utan onödig överproduktion. Iaf man två entreprenörer kan dela på en sådan linje. Eller att innerstaden kör dem och att man därmed klarar det med avlösningar i City.

Att bara förlänga bussarna till Gullmarsplan/Odenplan eller något riskerar väl att bli väldigt dyrt (man riskerar väl ett omlopp mer på varje linje nästan och det är mycket på vardagsnätter). Men det kan ju som sagt nästan underlätta situation vid T-centralen/Sergels Torg om norrbussar kanske skulle utgå från Slussen och söderbussar från Odenplan/Fridhemsplan. Att göra det med alla linjer skulle antagligen dock bli på tok för dyrt - men man skulle ju kunna välja att någon av linjerna mot Gullmarsplan respektive Hornstull fortsätter etc och omvänt. Problemet med det senare då att det ofta är gemensam tidtabell för flera nattlinjer och att sådana lösningar lätt leder till problem att få en effektiv trafiklösning.


Fritte74

#17
En sak kan vi nog alla vara överens om det är att det finns många brister i hur trafiken är utformad och att ett omtag vore på sin plats för att få en mer effektiv och fungerande trafik. Förslagsvis borde linjenätet tas fram av er som arbetar i trafiken och har en bra bild av problematiken :) Fick dessutom just veta att när Arriva nu tog över trafiken så har rasterna för nattjänsterna flyttats till Danderyd från Odenplan vilket gör att förlängningen till centralen eller Sergels torg inte längre är ett problem.