Ett litet svep från Arrivas premiärdag i Norrort (OBS! 20 bilder!!)

Startat av Andreas91, 07 januari 2013, 18:59:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Jag valde att skala av området Norrort till att bjuda på lite bilder från Danderyds Sjukhus och ett par stadsdelar i Täby. Mycket nöje!  :) :

Rätt så trångt första dagen:



Men det fanns inte så många alternativ att välja emellan...:


... så man fick försöka smita ut ändå. Så vart fallet för bl.a. Arriva 7740:


Scania och Volvo dominerade rätt så stort när jag var på plats...:


Jag upplevde trafikstarten som att det gick mer eller mindre smärtfritt. Sedan fanns det vissa bitar som inte var sådär kanonkul på premiärdagen och denna var kanske en av de minst skojiga..:


Ett gäng holländare for förbi. Först ut 7708..:


sedan kom 7740 iväg...:


... följd av 7735...:


...och slutligen kom även 7725 att passera mot Åkersberga. Efter 7725 for en VDL iväg..:


... och då inleder vi med 8751 mot Djursholm...:


... och kort därefter for även 8501 iväg, mot Enebyberg och Täby...:


... som lite senare följdes av 8754 och 8717:


Därefter kom jag med en av Keolis f.d. OmniLinkar på 604V och klev av vid Gribbylund Norra. Efter en stund ankom 8745:



Jag valde att vänta ett litet tag till och under tiden hann 7734 och 7710 passera:



En kort promenad genom Tibble och 8307 kom på bild:


Sedan började jag knalla genom Ella gård och då kom 8509 på väg mot Skarpäng förbi:


Vad väntar vid andra sidan kurvan månntro...?:

(Tja, det finns lite mer, men jag skulle överdriva rätt mycket om jag sade att det var "direkt" bakom kurvan..) Snarare några hundra meter till...

...och man hamnar vid Rösjövägen. Där passerade bl.a. 7742:
http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/sub%20album%202/system10232_zps65f5dc50.jpg
http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/sub%20album%202/system10242_zps3174cf8b.jpg

Lite senare kom jag med en 613 (även denna en f.d. Keolis OmniLink) och vid Rinkeby Norra fick jag möjlighet att för första gången åka i en VDL Citea. I mitt fall blev det 8511, som här står och lastar på nya resenärer mot Sollentuna och Danderyd, tillsammans med en salig röra andra bussar som skall till en salig röra andra destinationer:
http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/sub%20album%202/system10262_zps65ae46c0.jpg

Hoppas att svepet uppskattades! =) (Fotograferade med systemkamera och i ACDSee blir bilderna ok, men jag upplever att bilderna blir rätt så komprimerade här på forumet.  ??? Någon av er som kan komma på vad det beror på? Försökte förstora bilderna i Photoshop, men det slutade med att bilderna fortfarande bara kunde läggas upp i den mindre originalstorleken..)

Hopp

Ulf Berlin

Citat från: Andreas91 skrivet 07 januari 2013, 18:59:38 PM



Hopp...
Trevligt med lite bilder längs vägarna.
Tillbringade själv en stund vid DSH vid 13.30 och det som mest frapperade var ett flertal förare som letade/stoppade andras bussar i jakt
på sina egna vagnar samt att några turer uteblev p g av vagns/förarbrist.
Hade trafiken fått börja redan i söndags hade det nog sett lite lugnare ut på måndagen...
Apropå 7742 så verkar "invnummerditsättaren"ha haft lite roligt med bl annat det bakre(som synes) samt att den även har 7742 påklistrat
på glaset på framdörren.
7735 hade dessutom"hemmagjorda"gula reg skyltar vilket inte såg så roligt ut...
Trevligt är dock(som synes på bilden)den i hörnet satta linjenummerskylten på Holländarna./Ulf

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 januari 2013, 19:59:04 PM
Trevligt med lite bilder längs vägarna.
Tillbringade själv en stund vid DSH vid 13.30 och det som mest frapperade var ett flertal förare som letade/stoppade andras bussar i jakt
på sina egna vagnar samt att några turer uteblev p g av vagns/förarbrist.
Hade trafiken fått börja redan i söndags hade det nog sett lite lugnare ut på måndagen...
Apropå 7742 så verkar "invnummerditsättaren"ha haft lite roligt med bl annat det bakre(som synes) samt att den även har 7742 påklistrat
på glaset på framdörren.
7735 hade dessutom"hemmagjorda"gula reg skyltar vilket inte såg så roligt ut...
Trevligt är dock(som synes på bilden)den i hörnet satta linjenummerskylten på Holländarna./Ulf

Problemet är tydligen att bussarna inte fått några "nummerblock" och därför vet man inte vilken buss man ska ha. Hemmagjorda gula skyltar betyder väl att fordonets ordinarie skyltar inte är klara.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 januari 2013, 19:59:04 PM
Tillbringade själv en stund vid DSH vid 13.30 och det som mest frapperade var ett flertal förare som letade/stoppade andras bussar i jakt
på sina egna vagnar samt att några turer uteblev p g av vagns/förarbrist.
Hade trafiken fått börja redan i söndags hade det nog sett lite lugnare ut på måndagen...
Apropå 7742 så verkar "invnummerditsättaren"ha haft lite roligt med bl annat det bakre(som synes) samt att den även har 7742 påklistrat
på glaset på framdörren.
7735 hade dessutom"hemmagjorda"gula reg skyltar vilket inte såg så roligt ut...
Trevligt är dock(som synes på bilden)den i hörnet satta linjenummerskylten på Holländarna./Ulf

Vad är DSH? Det skulle nog vara tydligare om vi antingen använder oss av (i detta fall av SL) officiellt vedertagna (intern/nörd-) förkortningar, eller skriver ut det fullständiga namnet.

Angående inventarienumren finns det klara SL-direktiv var de ska sitta. Även typsnitt och exakt storlek är bestämt i reglementet. 7742 ser ut att vara uppmärkt provisoriskt eller omedvetet felaktigt. Kanske skedde detta redan i utlandet?

De gula provisoriska registreringsskyltarna är allt annat än "hemmagjorda". De är utfärdade och stämplade av lokal polismyndighet och skall användas fram tills dess att Transportstyrelsen levererat de nya skyltarna. Hemmagjorda provisoriska skyltar utan polismyndighetens stämpel inte lagliga att använda på ett fordon, ens som ett provisorium.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/Om-registreringsskylt/
samt
http://4.bp.blogspot.com/-jKhji3WaThY/TmO5AHeGw7I/AAAAAAAAGTo/yH-sS4ifOwI/s1600/AYG.jpg

Danne B.

Vad hade 8721 råkat ut för?

Måste för övrigt säga att VDL:erna gör sig riktigt bra i SL-lack och med fjärrljus på taket. Undras hur dom är att köra? Någon som vet?

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 07 januari 2013, 21:40:46 PM
Måste för övrigt säga att VDL:erna gör sig riktigt bra i SL-lack och med fjärrljus på taket. Undras hur dom är att köra? Någon som vet?

Har de större vändradie än motsvarande Volvo? Jag susade förbi Danderyd fram och tillbaka en enda vända ikväll, men hann ändå se lite väl många VDL:er med trasiga och repiga höger nederhörn (framför framdörren). Vilket alltid är trist att se för första trafikdagen.
Jag noterade även lite väl många fall av halvljus+dimstrålkastare påslagna samtidigt (syns även på bilderna ovan), vilket ju ger några hundralappar i böter.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 21:31:22 PM
Vad är DSH? Det skulle nog vara tydligare om vi antingen använder oss av (i detta fall av SL) officiellt vedertagna (intern/nörd-) förkortningar, eller skriver ut det fullständiga namnet.

DSH = Danderyds Sjukhus. Jag tror att alla utom du förstod..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Nja, jag håller inte riktigt med dig där utan i alla fall jag ryckte själv först på förkortningen och fick fundera lite på var jag var i bildkavalkaden. Detta då platsen för de flesta övriga heter Danderyds sjukhus vilket ju då förkortas med antingen Danderyds sjh eller bara DS... om man inte är helt miljöskadad och säger DAS. Däremot kanske T-banan kallar det för DSH, men det har jag nollkoll på. Överlag bör man dock helst undvika yrkesspecifika förkortningar i publika sammanhang. Detta då de ofta mera förvirrar än underlättar. 

Sen såg det som sagt ut att vara trångt och mer plats lär det inte bli. 8721 antar jag blev påbackad av några övriga kollegor? Det framgår inte heller av bilderna, men jag ser inga trafikledare eller motsvarande (förutom något som ser ut som en avlösningsbil på en av bilderna)? Visserligen bör väl förarna i sig ha koll, men en sådan här dag är det nog inte fel att även ha lite mer yttre personal ute som kan assistera. I övrigt kan det även bli kul att se hur man framöver kommer att styra vagnomloppen. Pusherled genom Nantes på linje 629 kan t.ex. bli en intressant upplevelse...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 08 januari 2013, 05:20:10 AM
Pusherled genom Nantes på linje 629 kan t.ex. bli en intressant upplevelse...

Det har ju körts i flera år utan större problem. Det var tidvis glashalt i helgen när vi flyttade vagnarna, och Omnilinkledvagnarna gick riktigt bra att ta sig fram med. Hemligheten stavas nog "vinterdäck", vilket sitter på alla bussar.

Bussmicke

Hmmm,, vadhar hänt? Bara en tråd, har bildrushen utebilivit? Annat var det med Norrtälje...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille


Nico

Citat från: Karsten skrivet 08 januari 2013, 07:20:20 AMDet har ju körts i flera år utan större problem. Det var tidvis glashalt i helgen när vi flyttade vagnarna, och Omnilinkledvagnarna gick riktigt bra att ta sig fram med. Hemligheten stavas nog "vinterdäck", vilket sitter på alla bussar.

Nja, visst har det körts pusherled på olika håll under vintrarna på senare år och visst kommer de oftast fram. Det är dock sällan någon upplyftande upplevelse (min personliga åsikt) och när det väl släpper så brukar det göra det med besked. Detta då det drivande akterkastellet ju då lätt trycker hela ekipaget av vägen... vilket då blir än lättare på slingriga och smala vägar ute i skogen. 

På 629 vill jag nog sen ha det till att det i alla fall mest gått Volvo-leder där och speciellt då normalgolvade. Slingan i Nantes brukar även vara bland det första som dras in vid halka så det kan som sagt bli intressant.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

Vart går tvåvåningsbussen som syns på första bilden, ser inte ut vara någon Nobina buss?

Annars trevliga bilder.

mvh Stefan P


Olle