Ett litet svep från Arrivas premiärdag i Norrort (OBS! 20 bilder!!)

Startat av Andreas91, 07 januari 2013, 18:59:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 08 januari 2013, 14:08:16 PM
Hej

Vart går tvåvåningsbussen som syns på första bilden, ser inte ut vara någon Nobina buss?

Annars trevliga bilder.

mvh Stefan P

Jo det är en 1½ år gammal VDL som gått på 676 sedan Nobinas trafikstart sommaren 2011.

Fredrik Klint

Citat från: Nico skrivet 08 januari 2013, 05:20:10 AM
...Däremot kanske T-banan kallar det för DSH, men det har jag nollkoll på...

Nej då, DAS även i vår värld  ;)

Nico

Tänkte väl... å andra sidan så erkänner jag som sagt att jag är ruuuskigt usel på andra kollektiva trafikslag... även om jag gärna åker T-bana.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Andreas91 skrivet 07 januari 2013, 18:59:38 PM
Hoppas att svepet uppskattades! =) (Fotograferade med systemkamera och i ACDSee blir bilderna ok, men jag upplever att bilderna blir rätt så komprimerade här på forumet.  ??? Någon av er som kan komma på vad det beror på? Försökte förstora bilderna i Photoshop, men det slutade med att bilderna fortfarande bara kunde läggas upp i den mindre originalstorleken..)

Det är för att forumet automatiskt begränsar bredden på bilderna enligt våran förinställda maxbredd. Det görs pga vissa inte använder så stor upplösning på sina skärmar och får annars en scroll i sidled.

Jag ändrade också 3 bilder till länkar då endast 20 bilder är tillåtna i ett inlägg.

mil

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2013, 20:43:36 PM
Problemet är tydligen att bussarna inte fått några "nummerblock" och därför vet man inte vilken buss man ska ha. Hemmagjorda gula skyltar betyder väl att fordonets ordinarie skyltar inte är klara.

De gula "hemmagjorda" skyltarna är oftast sådana som polisen lämmnar ut om de ordinarie skyltarna förkommit dvs blivit stulna eller liknande

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 januari 2013, 18:28:41 PM
Tänkte väl... å andra sidan så erkänner jag som sagt att jag är ruuuskigt usel på andra kollektiva trafikslag... även om jag gärna åker T-bana.  ;D

Tre bokstäver: Spårtrafik (inkl busstrafik)
Fyra bokstäver: Enbart busstrafik

Med undantag förstås.
T.ex. Rö (Rös) och Rimbo (Rmo) som fått behålla sina tre bokstäver även efter 1981.

Peter L

Citat från: Andreas91 skrivet 07 januari 2013, 18:59:38 PM

Ett gäng holländare for förbi. Först ut 7708..:


sedan kom 7740 iväg...:


... följd av 7735...:



Ajaj, 3 x 500 kronor i böter för olaglig framljussättning (halvljus+dimljus) var det här...  ;)

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2013, 20:25:21 PM
Tre bokstäver: Spårtrafik (inkl busstrafik)
Fyra bokstäver: Enbart busstrafik

Med undantag förstås.
T.ex. Rö (Rös) och Rimbo (Rmo) som fått behålla sina tre bokstäver även efter 1981.

Inte riktigt rätt. Hela innerstaden har förkortningar på tre bokstäver.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2013, 06:55:15 AM
Inte riktigt rätt. Hela innerstaden har förkortningar på tre bokstäver.
Är väl inte riktigt rätt det heller; egentligen är det väl nästan i princip hela Stockholms stad (alltså hela kommunen) som har tre bokstäver- från Farsta ip i söder (FIP) till Backlura (BAL) i norr (eller vad nu de yttersta punkterna blir)...Men några undantag (givetvis). Bl.a. har ju området kring Skarpnäck fyra bokstäver - av skäl som säkert går att utröna för den riktigt vetgiriga (troligtvis beroende på att området tillhörde annat distrikt). 

Ersa

Självklart blir det aldrig helt rätt. Alla bestämmelser i detta land har ju alltid gott om undantag. :)

Andreas91

Wow, vilket fart det vart kring denna tråd - jättekul! Ville bara slinka in med några ord. Först ett stort Tack till alla er som gillade bilderna! :)

Till Björn: Tack för hjälpen och information!

Till Olle: Rörande bilden på en lite "vilsekommen" 615, så tippar jag att det kanske var skyltningen som det var lite krux med. Har lyckats upptäcka lite olika spökerier med främst skyltarna både då och igår. Ett annat exempel var på linje 614 (Skarpängslinjen). Missminner jag mig inte nu, så skyltade inga 614 "Täby Centrum", utan oavsett riktning så stod det 614 Skarpäng. Någon 613 hade ingen skyltning alls osv.. Men det får nästan lov att bli lite knas så här i början. Nu kommer jag förhoppningsvis att även lyckas hålla isär Gribbylund och Grindtorp (Jag tyckte det kändes lite märkligt att jag skulle ha varit vid Gribbylund, för inte såg jag något tecken på att 609 rullade där jag stod.. :p lite lurigt det där att båda stadsdelarna börjar på samma bokstäver.. ^^)