Avtalsövergångar SL

Startat av igel, 06 januari 2013, 15:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rojje

Förstår inte hur Arriva tänker om dom nu tjänar pengar på antalet påstigande resenärer, varför köra en försenad tur in absurdum? För när folk märker att bussen inte går och dom få som går är överfulla väljer dom andra alternativ vilket ger färre resenärer, mindre pengar in. Till det övertid för förarna, sjukskrivningar och uppsägningar. Hur tjänar Arriva pengar på det?

igel

Nu har veckans "Mitt i Södra Roslagen" och "Kanalen" (Lokaltidning i Åkersberga) kommit. Med artiklar om trafiken i Norrort.

http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen Kaus när Arriva tog över trafiken sid 5
http://www.akersbergakanalen.se/  Problem i busstrafiken sid 4

kimpan

Citat från: Rojje skrivet 22 januari 2013, 08:07:34 AM
Förstår inte hur Arriva tänker om dom nu tjänar pengar på antalet påstigande resenärer, varför köra en försenad tur in absurdum? För när folk märker att bussen inte går och dom få som går är överfulla väljer dom andra alternativ vilket ger färre resenärer, mindre pengar in. Till det övertid för förarna, sjukskrivningar och uppsägningar. Hur tjänar Arriva pengar på det?

Tja, om turen finns i en tidtabell så lär väl Arriva få betala böter/avgift/straffavgift till SL om inte turen köres. Arriva kan väl inte ensidigt besluta att en tur INTE ska gå mitt under en gällande tidtabellsperiod....

Ted Selander


Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 25 januari 2013, 18:16:16 PM
I ett litet ovanligt grepp skriver SL:s trafikdirektör på sl.se om övertagandet i Norrort: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Oppet-brev-fran-SLs-trafikdirektor/

Det är väl heller knappast mer problem nu än vad tex Swebus hade i Nacka-Värmdö 2002


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2013, 19:09:14 PM
Det är väl heller knappast mer problem nu än vad tex Swebus hade i Nacka-Värmdö 2002

Man kan ju ändå tycka att branschen borde ha utvecklats på 10 år i så fall.