Avtalsövergångar SL

Startat av igel, 06 januari 2013, 15:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Nu så ska Arriva ta över det som var Norrort på måndag, men varför tar man över så att första trafikdagen är på en måndag? Jag vet att måndag har varit dagen då nya operatörer tar över i SL-trafiken, men vore det inte bättre med söndag. Det borde vara mycket lugnare att få ut bussar (tåg, spårvagnar) på söndagsmorgonen än en vardagsrusning om man inte har riktigt rutin. Då får man så att säga ett trafikdygn att öva på innan det blir skarpt läge. Och om man inte skulle lyckas så bra den första morgonen skulle långt färre resenärer drabbas, dessutom behöver inte alla nya bussar (de man inte tar över) komma på plats.
  Eller är det något jag har missat finns det något extremt viktigt skäl att ta över just på en måndag?

Ted Selander

Den aktuella övergången är styrd av att Roslagstågs avtal löper ut idag. Det startade faktiskt en tisdag, men det har ju med att den 6/1 är en fast helgdag att göra.
Naturligt är ju att ett nytt avtal börjar gälla samtidigt som tidtabellen byts, eller som i detta fallet, det är "halvtid" på det som var vintertidtabell.

Omnilasse

Till detta kan ju också läggas att det kan vara rätt praktiskt att ha helgen på sig att flytta bussar etc när det är lite mindre trafik.

Visst kan det bli kaos första dagen - särskilt om man inte hunnit klart med allt. De "problem" som varit under senare tid vid övergångar har väl snarare i för sig handlat om lite mer långsiktiga problem - som att man försökt spara in lite för mycket på tomkörningstider, inte riktigt haft kunskap hur trafiken fungerat (läst - att man trott på att de körtider etc som SL angivit går att bygga trafiken på), eller att busssarna har barnsjukdomar etc. Dessa saker tar ju dock ofta rejält längre tid att få ordning på, så då kanske det inte gör så mycket vilken dag trafiken startar. Här ville man ju också sammankoppla det med en ny tidtabell och då är ju ändå måndag en rätt bra dag att starta trafiken på.

Det är väl alltså ganska sällan egentligen som "bara" första dagen är problem om det är problem. I sådana fall handlar det också om saker som lätt nog hade kunna undvikas - ifall man ger alla förare en kvart extra för inställelse första trafikdagen så löser man nog mycket av problemen (med även lite större bemanning på depån), samt förstås se till att alla förare har fått provköra de nya bussmodellerna ordentligt. Här är väl alltid en avvägning för hur mycket man helt enkelt tycker att det är värt att trafikstarten går "problemfritt".

Adrian Langemar

Det verkar vara stora störningar i Norrortstrafiken idag.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/var-ar-178/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/varfor-kommer-inte-bussen/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/

Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 januari 2013, 11:54:23 AM
Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...

Det kan ju vara samma fenomen som rådde under snöstormen för några veckor sedan. Dvs olika rutiner hos olika operatörer. Många störde sig ju på att 625 (Nobina & Keolis) rapporterades som inställd samt därefter med stora störningar, medan 665 på samma väg (Arriva) inte fanns med i störningsrapporterna alls.
I verkligheten lär nog dessa bägge linjer ha drabbats lika mycket, men som sagt arbetar operatörerna säkerligen med olika rutiner, vilket kanske kan leda till olika slags information? Så vad gäller störningar kanske det vore bra om SL själva hade ögonen öppna, så att någon iaf kan få ut snabb och någorlunda korrekt information till kunderna och tillika skattebetalarna där ute. Alla form av förseningar och inställd trafik lär ju synas snabbt (dvs larma) på datorskärmar tack vare PC:n.

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 januari 2013, 11:54:23 AM
Det verkar vara stora störningar i Norrortstrafiken idag.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/var-ar-178/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/varfor-kommer-inte-bussen/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/

Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...

Sitter du och letar efter fel i brist på annat?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Tycker inte man ska se det om att det letas brister. Däremot har Arriva en del att leva upp till efter övertagandet av bl.a. Råsta i somras och då blir det även så att de har ögonen på sig från flera håll. Inte för att övertaganden sedan går helt smärtfritt, speciellt inte på större depåer. Nu borde man dock ha lite rutin på detta med övertaganden så att man i alla fall inte gör om sådana misstag som kanske gjordes tidigare.

Ur trafikanthänseende så handlar det ju även om att man vill att det kommer bussar på utsatt tid osv. Om inte så sker så måste det ut information på plats så att folk inte bara ser bussar passera. Sådant är extra viktigt en sådan dag som den igår och även kanske i alla fall under första veckan. Då kan det vara läge att förstärka upp lite extra med yttre trafikledare samt någon sorts kundvärdar mm. som hjälper trafikanterna.

Med tanke på VDL-vagnarna (antar att de har en del nya knappar, reglage mm. som förarna kanske inte är vana vid) och annat nytt så skulle det heller kanske inte vara fel med någon form av teknisk support på t.ex. terminalen vid Danderyds sjukhus som kan hjälpa en ovan förare med vissa handgrepp. Innan det satt sig så finns det nog de som är lite rudis och osäkra vilket gör att det även tar längre tid att komma iväg. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Den kanske intressanta frågan är väl vilket värde (och pris) man skall sätta på att en avtalsövergång skall gå smärtfritt. Jag är övertygad om att det går ganska bra om man vill - vilket det ju också finns exempel på. Vissa saker kan man ju inte alltid rå för. Nya bussar kan vara försenade från fabrik etc, tiden till trafikstart kan vara så pass knapp att det inte heller har funnits så mycket marginaler. Ett problem kan också vara att få tillgång till personal innan övertagandet för utbildning etc. Samtidigt skall ju entreprenörerna samarbeta kring detta - men det kan ju vara svårt ändå om man har ett ansträngt personalläge på garaget.

Det stora problemet - men det berör ju inte så mycket själva starten - är ju att man ofta "tajtat" till omlopp och tomkörningstider lite. Detta tar ju oavsett lite längre tid att åtgärda än att det bara är strul de första dagarna. Men samtidigt är det ju ganska lätt att kontrollera om det kommer att fungera - om man bara ger sig ut i verkligheten. Ofta fungerar det ju med spetsvändning på kanske 75 procent av linjerna. Men det är ju där det inte fungerar som raserar i princip all trafik i området (om man inte har linjerena omlopp).

Finns det möjlighet och tid tror jag dock personligen att det nog är en rätt stor vinst att undvika en period av dåligt rykte vid trafikstart. Det finns ju ändå vitesbelopp i nya avtal efter kundnöjdhet (förutom att kvalitetsbrister kostar i sig (inställda avgångar/dålig punktlighet)). Att få en stämpel på sig att trafiken inte fungerar, eller att den fungerar dåligt, kan ju sitta i betydligt längre än vad som egentligen är motiverat utifrån levererad kvalitet. Varje försening blir ju en bekräftelse  på att det inte fungerar, om än det bara händer vid enstaka tillfällen.

Jag skulle väl alltså säga att det åtminstone finns ekonomiska incitament på att iaf lägga någon miljon extra (om det rör ett större avtalsområde) på att trafikstarten skall fungera så klanderfritt som möjligt. Inte minst bör man ju förhoppningsvis också ha något slags yrkesstolthet.

buskörare

Övergånger har skett allt annat än smidigt. Nu är det första gången jag är med i ett övertagande/förlorad upphandling, jag flydde fältet sist, men jag slås över hur många banala saker som missats (att bussarna måste kunna märkas upp med omloppsnummer, att vi måste kunna få tag i trafikledningen osv) samt att man från början ansåg att förarna skulle gå utbildning på t.ex VDL-bussarna på obetald fritid. Sen är det enorma problem med att bussar står på fel ställe när nån ska ha den, men jag vet inte om det beror på fel på specarna eller om det är förarna som inte läst ordentligt. Sen har många av VDL-bussarna krånglat i dörrarna, inte handhavandefel då, utan riktiga krångel.
Men jag tror ändå det största problemet har varit att det inte gått att få tag på trafikledningen, utan att det varit över 40 min väntan vid anrop, och det har troligen orsakat de flesta förseningar och problem skulle jag tro. För det har varit mycket problem!! Nu vet jag som sagt inte hur mycket av problemen som varit "normala" vid sådana här tillfällen eller exakt vem som är orsak till vissa problem. Men ändå.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2013, 02:14:36 AM
Övergånger har skett allt annat än smidigt. Nu är det första gången jag är med i ett övertagande/förlorad upphandling, jag flydde fältet sist, men jag slås över hur många banala saker som missats (att bussarna måste kunna märkas upp med omloppsnummer, att vi måste kunna få tag i trafikledningen osv) samt att man från början ansåg att förarna skulle gå utbildning på t.ex VDL-bussarna på obetald fritid. Sen är det enorma problem med att bussar står på fel ställe när nån ska ha den, men jag vet inte om det beror på fel på specarna eller om det är förarna som inte läst ordentligt. Sen har många av VDL-bussarna krånglat i dörrarna, inte handhavandefel då, utan riktiga krångel.
Men jag tror ändå det största problemet har varit att det inte gått att få tag på trafikledningen, utan att det varit över 40 min väntan vid anrop, och det har troligen orsakat de flesta förseningar och problem skulle jag tro. För det har varit mycket problem!! Nu vet jag som sagt inte hur mycket av problemen som varit "normala" vid sådana här tillfällen eller exakt vem som är orsak till vissa problem. Men ändå.

Med andra ord ganska klassiska problem - förutom det där med trafikledningen (det har jag nog aldrig hört om att man lyckats med tidigare).

Dörrar krånglar alltid på nya bussar. Det har man säkert med i beräkningen. Men man blir ju lite nyfiken på hur dörrmodellen skall klara sig i svenskt vinterklimat. Man får väl annars säga att om de väl fungerar så är det nog en bra lösning - verkar ju gå väldigt fort att stänga och öppna dem.

Att bussarna ställs upp på fel plats är väl också klassiska problem vid trafikstarter. Ofta kan ju det också bero på att den plats där bussen skulle ha ställts, för tillfället är upptagen av annan buss pågrund av förseningar/vagnfel etc. Men också givetvis pågrund av handhavandefel hos personalen.

Att inte ordna med ens provisoriska nummerbrickor är något jag har förvånat mig av många gånger vid många trafikstarter - särskilt om man ändå tänkt köra med det. Men även om man normalt inte kör med turbrickor bör man nog ha provisoriska sådana under första veckorna (om man kör med avlösningar vill säga - men det gör väl i praktiken alla trafikområden nuförtiden). Att köpa ett A4-block och en tuschpenna är ju också egentligen allt som krävs (och kanske en vanlig plastficka till). Kostnad: 1 timmes arbetstid för att skriva dem och kanske ett par hundralappar i materialinköp. Vinsten kan bli betydande i färre förseningar och därmed undvikande av vite/inställda turer/övertid för personal och inte minst att man avlastar trafikledningen ganska väsentligt - som därmed kan koncentrera sig på de svårare problem som uppstår.   

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 10 januari 2013, 08:14:12 AM
Med andra ord ganska klassiska problem - förutom det där med trafikledningen (det har jag nog aldrig hört om att man lyckats med tidigare).

Dörrar krånglar alltid på nya bussar. Det har man säkert med i beräkningen. Men man blir ju lite nyfiken på hur dörrmodellen skall klara sig i svenskt vinterklimat. Man får väl annars säga att om de väl fungerar så är det nog en bra lösning - verkar ju gå väldigt fort att stänga och öppna dem.

Att bussarna ställs upp på fel plats är väl också klassiska problem vid trafikstarter. Ofta kan ju det också bero på att den plats där bussen skulle ha ställts, för tillfället är upptagen av annan buss pågrund av förseningar/vagnfel etc. Men också givetvis pågrund av handhavandefel hos personalen.

Att inte ordna med ens provisoriska nummerbrickor är något jag har förvånat mig av många gånger vid många trafikstarter - särskilt om man ändå tänkt köra med det. Men även om man normalt inte kör med turbrickor bör man nog ha provisoriska sådana under första veckorna (om man kör med avlösningar vill säga - men det gör väl i praktiken alla trafikområden nuförtiden). Att köpa ett A4-block och en tuschpenna är ju också egentligen allt som krävs (och kanske en vanlig plastficka till). Kostnad: 1 timmes arbetstid för att skriva dem och kanske ett par hundralappar i materialinköp. Vinsten kan bli betydande i färre förseningar och därmed undvikande av vite/inställda turer/övertid för personal och inte minst att man avlastar trafikledningen ganska väsentligt - som därmed kan koncentrera sig på de svårare problem som uppstår.

Första 2 dagarna hade vi 1 radiolina till trafikledningen. 1 på 224 bussar liksom. Där underskattade man nog problemen rätt rejält. Som du skriver så har ju nya bussar en förmåga att krångla och med 70 nya så blir det problem. Vi har också problem med att terminalen i Danderyd inte rymmer alla bussar som blir där samtidigt vid paus, rast och annat. VDL-bussarna har inte heller myntbord (försök stämpla en remsa på hårt plastmaterial liksom) och holländarna har förvisso myntbord, men även där ingen gummiyta att stämpla på. Så man får hela tiden ta fram felrapportsblock eller nått att ha under och det är tidskrävande det med ju.

Ersa

Tidtabeller fungerar alldeles förnämligt att ha som underlägg för remsstämpling.
Får man gissa att mjukt underlägg på myntbord inte beställts för att SL sagt att remsorna skulle försvinna sju dagar innan trafikstarten i Täby? Men nu blev det ju inte så...

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2013, 13:15:16 PM
Tidtabeller fungerar alldeles förnämligt att ha som underlägg för remsstämpling.
Får man gissa att mjukt underlägg på myntbord inte beställts för att SL sagt att remsorna skulle försvinna sju dagar innan trafikstarten i Täby? Men nu blev det ju inte så...

Ja, om man hade haft tidtabeller, ja. Men vad skiljer felrapportsblock från tidtabeller menar du? Sen är det ändå en tidsaspekt att varje gång plocka fram nått att stämpla på.

Nico

Även många av Råstas vagnar har samma problem, dvs. de har lite svårt att stämpla då myntbord eller gummiunderlag saknas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag hade ett ärende i området idag och elnörden i mig noterade då vissa saker. Förutom alla importerade OmniLinkar som körs med både halvljus och dimstrålkastare (uppåt hälften av dem), har majoriteten av modellen även väldigt stark belysning på destinationsskylten i högra sidorutan nattetid. Gissningsvis fungerar inte ljussensorn som ska tona ner dioderna nattetid riktigt som den ska. Alla främre destinationsskyltar verkar däremot tona ner automatiskt vid mörker.