Fakta och tankar om framtidens bussar

Startat av Frippe Fribas, 01 januari 2013, 20:36:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Denna tråd har knoppats av från tråden om stängning av Volvos fabrik i Säffle.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56977.0

Skall bli intressant att se hur länge B9S (8500NL?) överlever när Säffle stänger, den verkar inte ens erbjudas på Volvos hemsida längre.
Den skulle ju enligt tidigare uppgifter på deras hemsida ersättas av någon variant på den 8900-modell som nu tillverkas både i Säffle och Polen som normal- eller boggibuss.
Marknaden för B9:orna verkar ju något begränsad i jämförelse med låggolvspushern 7900 om man säger så.
Blir Nobina Norrtälje de sista som tog leverans av B9S-bussar från Säffle?

Ersa

Marknaden för B9S verkar ju vara begränsad till i stort sett Stockholms län och SL. Vilket är en väldigt liten marknad internationellt. Se bara på hur många (rätt nya) B9S som står osäljbara hos olika bussäljare runtom i Sverige, samt hos Veolias uppställningavdelning "Fleet management".
Dessutom skulle nog Volvo gärna vilja slippa tillverka 8500-B9S enbart för SL-operatörer, och istället helt gå över till 8900 i olika versioner. Så framtiden ser nog ut att bli 15-meters boggivagnar även för SL. De har ju trots allt nästan lika många sittplatser som en B9S.

Frippe Fribas

Ja, det låter ju inte helt orimligt.
Dock ställde SL krav på 55 sittplatser på många avgångar i E19-avtalet vilket gjorde att de 8900:or som köptes in inte riktigt levde upp till det kravet, åtminstone inte i den konfiguration Keolis beställde.
Det gjorde däremot Scanias etanolbussar (var iofs inte etanolen som gjorde att det blev 55 sittplatser), varför jag misstänker att Volvo kan få det tufft att leverera boggibussar till förortsavtal framöver.

Lars-Håkan_E

Nu brukar ju SL acceptera en viss avvikelse av antalet sittplatser i slutänden men det får ju inte diffa för mycket.

För att få in fler platser får man skära ner på stolsavståndet (till minimikravet) och använda tunnare stolar samt mindre förarplatser, dessutom använda sig av minimimåtten för barnvagnsplats/rullstolsplats.

55 platser i en LE boggibuss är inte helt optimalt ur passagerar/komfortsynpunkt

B9S konstruktionen lobbades ju in i Sthlm:s området från Volvo:s sida trots att det från början varken fanns ett intresse från operatörer eller huvudman (Det minns nog fler än jag vilket mottagande demobussen fick från branschen)

Nico

Ett krux är väl även att boggivagnar har vissa andra problem. bl.a. ur framkomlighetshänseende. Gissar i så fall att pusher-leder kan komma att bli ett alternativ och frågan är väl hur väl Volvo kan hålla sig framme då?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:04:59 PM
B9S konstruktionen lobbades ju in i Sthlm:s området från Volvo:s sida trots att det från början varken fanns ett intresse från operatörer eller huvudman (Det minns nog fler än jag vilket mottagande demobussen fick från branschen)

Lyckad lobbying ändå, med tanke på hur B9S-tätt länet blev efter bara några år! Och även jag minns vilket mottagande demobussen fick från branschen. För de åsikterna är samma åsikter som många i min närhet konstant har haft sedan dess, och har det än idag. Och lär ha dem många år efter att bussmodellen fasats ut.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 01 januari 2013, 21:50:33 PM
Ett krux är väl även att boggivagnar har vissa andra problem. bl.a. ur framkomlighetshänseende. Gissar i så fall att pusher-leder kan komma att bli ett alternativ och frågan är väl hur väl Volvo kan hålla sig framme då?

Nja, pusher-leder har ett dåligt rykte särskilt utanför förorterna. Då föredrar branschen helt klart boggivagnar, och t.om. även B9S före pusher-leder. Men som nummer ett på framkomlighetslistan ligger helt klart tvåaxliga bussar.

Nico

Visserligen, men en stor del av trafiken i SL-land ligger inom närförort och då kommer antagligen pusherleder ha företräde då boggi i många fall  har problem med utrymmet och normalvagnar med kapaciten. Den som lever får väl se...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:04:59 PM
Nu brukar ju SL acceptera en viss avvikelse av antalet sittplatser i slutänden men det får ju inte diffa för mycket.

För att få in fler platser får man skära ner på stolsavståndet (till minimikravet) och använda tunnare stolar samt mindre förarplatser, dessutom använda sig av minimimåtten för barnvagnsplats/rullstolsplats.

55 platser i en LE boggibuss är inte helt optimalt ur passagerar/komfortsynpunkt

I senare avtal har man ju också frångått att ange bestämt antal sittplatser från SL. Nya Sydväst och Nacka/Värmdö var ju det sista då man gjorde så. Jag tror alla insåg att det inte blev så bra....även om faktiskt Keolis verkar ha tolkat det rätt bokstavligt när man ser till specifikationerna på de fordon som införskaffades - här kanske det dock var bidragande att SL finansierat en stor andel av dem.

Med nyare avtalen får man ju betalt per passagerare och då finns det givetvis också ett incitament att ha plats för så många passagerare som möjligt. Men samtidigt blir det ju inte lika kritiskt och om det blir det så är det ju nästan enbart på linjer där platsgaranti är ett krav och ett problem. Vilket ju ändå brukar vara en rätt liten andel av turerna/linjerna. Samtidigt får man större möjilghet att planera trafiken själv och då kan man ju lösa platsbristen även på andra sätt än det SL kört på.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 01 januari 2013, 22:06:27 PM
Visserligen, men en stor del av trafiken i SL-land ligger inom närförort och då kommer antagligen pusherleder ha företräde då boggi i många fall  har problem med utrymmet och normalvagnar med kapaciten. Den som lever får väl se...  ;)

Ja, vi får se vad som händer. Jag hoppas då i varje fall på att vi slipper pusherleder norr om Täby kommun, samt söder om Västerhaninge. Längre ute i skogen än så hoppas jag att boggivagnar med dörrställning 1-1-0 blir i majoritet, tillsammans med smidigare mindre tvåaxliga lågentréfordon (12-13m) för kortare linjer med lågt resandetryck.
Där resandetrycket är lite väl högt för 15-meters boggivagnar med 53 sittande får man väl helt enkelt utöka trafiken med fler avgångar. Ska man prompt ha 100% lågentré på hela landsbygden får man helt enkelt lov att lägga ner stora pengar på utökat antal avgångar, eller bygga ut mer järnväg ut i skogarna.

Omnilasse

Tanken att köra med ledbussar på smala landsvägar är ju något rätt unikt för Stockholm både om man jämför med övriga landet (nuförtiden) och internationellt. I princip använder man ju huvudsakligen ledbussar på stadslinjer i övriga världen. Och då vill man ju helst ha lågt golv rakt igenom. Där finns alltjämt en framtid för ledbussen. Alltså tänkt för linjer med korta restider där en större mängd resenärer tycker det är rimligt att stå.

I övrigt i närtrafik är det väl i princip bara 160 som av kapacitetsskäl egentligen behöver trafikeras med ledbussar och där det av olika skäl kan vara svårt att klara kapaciteten annars (inte minst pågrund av den ojämna belastning som blir en följd av det stora antalet resenärer). Sedan finns det några sådana tunga stråk till också som trafikeras av flera olika linjer- men i huvudsak bör snarare målet för dem vara att alla i normalfallet skall ha sittplats, eller ett fåtal stående och då faller ju vitsen med ledbuss bort.

Att B9S blivit så stor i Stockholm ser jag nog närmast som att man styrdes något av "traditionen" snarare än rationalitet. Då var det ju staten som var med och betalade (den stora sändningen kom ju med trängselskatteförsöket) och då fanns det ju ingen anledning att hitta den mest ekonomiskt fördelaktiga lösningen.

I övrigt är det ju rimligt att på de tunga linjer som går regionalt i sådana fall snarare satsa på dubbeldäckare (där så är möjilgt). I annat fall räcker boggibussar bra. Det går iaf inte att motivera kostnadsskillnaden rationellt för att köpa in ledbussar istället för boggi. Även om det senare kanske i vissa kritiska sammanhang skulle kräva något/några fordon mer för trafikområdet. Visst finns det områden som egentligen inte är så lämpade heller för boggi - men där handlar det ju om att ställa krav. Det är ju också ett generellt problem - att kommuner inte riktigt tänker "buss" när man planerar gator och nya områden, men detta gäller ju även för att få plats med vanliga kortvagnar.

Carl Eric

Vad är en "pusherleder" (eller vad de nu heter) och hur skiljer dessa sig från en "vanlig" ledbuss?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 02 januari 2013, 12:24:50 PM
Vad är en "pusherleder" (eller vad de nu heter) och hur skiljer dessa sig från en "vanlig" ledbuss?

Bakmotor med "släpet" som skjuter på bakifrån. Dvs de flesta ledvagnar i världen, utom just B9S och ett fåtal andra modeller med mitt- och sidmotorer.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 13:01:06 PM
Bakmotor med "släpet" som skjuter på bakifrån. Dvs de flesta ledvagnar i världen, utom just B9S och ett fåtal andra modeller med mitt- och sidmotorer.

Aha! Ger det sämre köregenskaper?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jo

Citat från: Carl Eric skrivet 02 januari 2013, 14:08:07 PM
Aha! Ger det sämre köregenskaper?

Egentligen ger alltid ett fordon med fler axlar sämre egenskaper en ett med färre förutsatt att man bara har drivning på en axel. En tvåaxlig buss är därför i de flesta vintersituationer att föredra framför en boggiebuss eftersom den tvåaxliga i regel får bättre fäste på drivaxeln. Med pusherleden har du förutom problemet med att få tillräcklig tyngd på släpet så att bakdäcken får fäste även problem med stabiliteten ifall mittaxlen förlorar grepp vilket i vissa situationer kan göra att bussens led viker åt sidan när släpet skjuter på.