Fakta och tankar om framtidens bussar

Startat av Frippe Fribas, 01 januari 2013, 20:36:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 02 januari 2013, 22:04:18 PM
Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S

Ingen vet, då inget officiellt kommit ut ännu. Vi sitter bara och spekulerar. Men nog kan det vara lite dyrt för Volvo att fortsätta tillverka gamla 8500 separat på sidan om enbart för B9S, medan hela övriga fabriken i Polen tillverkar mängder av den nya karossen 8900.
Och då B9S på 8500 idag enbart tillverkas i just Säfflefabriken, kan man ju fundera om det är värt att flytta tillverkningsutrustningen för 8500 hela vägen till Polen för att kunna tillverka B9S till (i stort sett enbart) SL-trafiken.

Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 02 januari 2013, 10:12:46 AMI övrigt i närtrafik är det väl i princip bara 160 som av kapacitetsskäl egentligen behöver trafikeras med ledbussar och där det av olika skäl kan vara svårt att klara kapaciteten annars (inte minst pågrund av den ojämna belastning som blir en följd av det stora antalet resenärer). Sedan finns det några sådana tunga stråk till också som trafikeras av flera olika linjer- men i huvudsak bör snarare målet för dem vara att alla i normalfallet skall ha sittplats, eller ett fåtal stående och då faller ju vitsen med ledbuss bort.

Nja, lite fler linjer än bara 160 har nog problem med belastning under vissa tider, t.ex. många 500, 600 och 700-linjer skulle jag tro då det ofta är krav på ledvagn under större delen av trafikdygnet. Allt det går då inte att lösa med boggivagnar, normalvagnar eller flera avgångar. Dubbeldäckare, i alla fall av dagens typ, fungerar sedan i regiontrafik, men fortfarande torde väl lejonparten av SL-trafiken utgöras av trafik inom tätortsområden och då är nog ändå ledvagnar i många fall att föredra.


Citat från: Omnilasse skrivet 02 januari 2013, 10:12:46 AMDet är ju också ett generellt problem - att kommuner inte riktigt tänker "buss" när man planerar gator och nya områden, men detta gäller ju även för att få plats med vanliga kortvagnar.

Nej, där har man haft en hel del problem på senare tid. Bl.a. Annedal och norra änden av Stora Sköndal i Stockholms kommun och Järvstaden/Brotorp i Solna/Sundbybergs kommuner. Både då sådant som vägbredd i sig, men även plats i kurvor och korsningar, fri höjd mm. har i flera fall mer eller mindre helt negligerats (man har sannolikt ofta varit medveten om synpunkterna på utrymmesbehov, men valt att strunta i dem) vid nybyggen och även vid ombyggen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 22:14:06 PM
Ingen vet, då inget officiellt kommit ut ännu. Vi sitter bara och spekulerar. Men nog kan det vara lite dyrt för Volvo att fortsätta tillverka gamla 8500 separat på sidan om enbart för B9S, medan hela övriga fabriken i Polen tillverkar mängder av den nya karossen 8900.
Och då B9S på 8500 idag enbart tillverkas i just Säfflefabriken, kan man ju fundera om det är värt att flytta tillverkningsutrustningen för 8500 hela vägen till Polen för att kunna tillverka B9S till (i stort sett enbart) SL-trafiken.

Chassitillverkningen är väl även fortsättningsvis lokaliserad till Borås så det är kanske inte så mycket utrustning som behöver flyttas till Polen. F ö finns väl största marknaden för B9S i Sydamerika(fast de som finns där är förstås inte säfflekarosserade).

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 januari 2013, 22:30:28 PM
Chassitillverkningen är väl även fortsättningsvis lokaliserad till Borås så det är kanske inte så mycket utrustning som behöver flyttas till Polen. F ö finns väl största marknaden för B9S i Sydamerika(fast de som finns där är förstås inte säfflekarosserade).

Det är ju det jag menar. Det kan väl inte bli så överdrivet mycket billigare för Volvo att fortsätta tillverka B9S-chassiena i Borås, för att därefter behöva skeppa det till Polen, för att där montera polskbyggd 8500-kaross, och därefter skeppa ledvagnarna upp till Nynäshamn(?). Men det är klart. Fortsätter SL-operatörerna att betala rikligt för denna dyra (och rätt törstiga) bussmodell, bara för att kunna köra ledvagn på landsbygden, så lär nog Volvo kunna leverera vidare.
Eller kan man hoppas på att B9S-chassiet (med reservation för framtida motorstorlekar) kan få en ny karossmodell i framtiden? Dvs kanske t.ex B11S på 8900?

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 02 januari 2013, 22:29:15 PM
Nja, lite fler linjer än bara 160 har nog problem med belastning under vissa tider, t.ex. många 500, 600 och 700-linjer skulle jag tro då det ofta är krav på ledvagn under större delen av trafikdygnet. Allt det går då inte att lösa med boggivagnar, normalvagnar eller flera avgångar. Dubbeldäckare, i alla fall av dagens typ, fungerar sedan i regiontrafik, men fortfarande torde väl lejonparten av SL-trafiken utgöras av trafik inom tätortsområden och då är nog ändå ledvagnar i många fall att föredra.

ja visst finns det fler linjer som har problem med belastning än 160. Men det är mycket få avgångar på mycket få linjer där det är så många att man skulle nå "passagerartaket" på en 14,7-meters boggi - om det finns möjlighet att köra med sådana istället. 160 har ju också sådant stort flöde av resenärer vid nästan alla hållplatser. Det gör den mer lik en stadslinje.

Pendeln kommer väl också ha tätare turer i framtiden och då försvinner ju ytterligare en flaskhals som gjort att man fått ha ledbuss, men samtidigt rätt dålig turtäthet.

Ett problem är väl att det är en fördel om bussar som har anslutning från pendeln kan klara av att ta passagerare från två ankommande pendeltåg (vid förseningar) Men belastningen brukar ju ändå vara störst i morgonrusningen så kapaciteten brukar ju ändå kunna räcka till för detta på eftermiddagarna när problemet uppstår.   

Sedan finns det ju alltid turer då de lokala skolorna slutar/börjar som är ett särskilt problem. På eftermiddagarna kan det ju dock ofta vara smartare att sätta in en extrabuss, istället för ledvagn - om det riskerar att bli dim. för antalet ledbussar. Ofta är ju inte alla fordon ute under tidig eftermiddagsrusning ändå...

.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 23:40:39 PM
Det är ju det jag menar. Det kan väl inte bli så överdrivet mycket billigare för Volvo att fortsätta tillverka B9S-chassiena i Borås, för att därefter behöva skeppa det till Polen, för att där montera polskbyggd 8500-kaross, och därefter skeppa ledvagnarna upp till Nynäshamn(?). Men det är klart. Fortsätter SL-operatörerna att betala rikligt för denna dyra (och rätt törstiga) bussmodell, bara för att kunna köra ledvagn på landsbygden, så lär nog Volvo kunna leverera vidare.
Eller kan man hoppas på att B9S-chassiet (med reservation för framtida motorstorlekar) kan få en ny karossmodell i framtiden? Dvs kanske t.ex B11S på 8900?

Nu har ju Volvo kommit fram till att det är fördelaktigare att flytta karosseringen till Polen även av deras linjevagnar så det är ju inget som är specifikt för B9S-modellen. Även Scania transporter ju som bekant sedan några sina chassier från Södertälje till Polen och kompletta bussar i motsatt riktning. Däremot blir det säkerligen ingen karossering av nuvarande 8500-typ(liggande aluminiumpaneler) i Volvos polska fabrik och kommer det en framtida "B9S" så lär den ju även bli uppgraderad motormässigt eftersom 9-litersmotorn(liksom 7-liters) efter vad som sagts kommer att ersättas med en ny miljövänlig(och snålare!) 8-litersmotor.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 januari 2013, 00:11:23 AM
Nu har ju Volvo kommit fram till att det är fördelaktigare att flytta karosseringen till Polen även av deras linjevagnar så det är ju inget som är specifikt för B9S-modellen. Även Scania transporter ju som bekant sedan några sina chassier från Södertälje till Polen och kompletta bussar i motsatt riktning. Däremot blir det säkerligen ingen karossering av nuvarande 8500-typ(liggande aluminiumpaneler) i Volvos polska fabrik och kommer det en framtida "B9S" så lär den ju även bli uppgraderad motormässigt eftersom 9-litersmotorn(liksom 7-liters) efter vad som sagts kommer att ersättas med en ny miljövänlig(och snålare!) 8-litersmotor.

Aha, då fick vi ett bra svar om dagens 8500, modell liggande aluminiumpaneler! :)
Snålare är välkommet! Dagen 9-litersmotor dricker ju gärna 5 liter diesel/RME per mil i lugn landsvägstrafik, när den sitter i en B9S. Då håller jag även tummarna på att 8-litersmotorn inte kommer att vara beroende av en konstant påslagen webasto för att hålla motortemperaturen uppe, som dagens 9-litersmotor är.

Bussmicke

Citat från: Camilla skrivet 02 januari 2013, 22:04:18 PM
Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S

Tråkigt, en av de Mer diggabla ledbussarna Volvo gjort på senare tid.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Pressinfo från Volvo om nya motorer: (Notera att även sänkt ljudnivå utlovas för 8-litersmotorn liksom en variant för biodiesel, som klippt och skuren för framtida SALE ;) )

http://www.volvogroup.com/group/volvoresultat/sv-se/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=130579&News.Language=sv-se




Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 03 januari 2013, 00:02:30 AMja visst finns det fler linjer som har problem med belastning än 160. Men det är mycket få avgångar på mycket få linjer där det är så många att man skulle nå "passagerartaket" på en 14,7-meters boggi - om det finns möjlighet att köra med sådana istället. 160 har ju också sådant stort flöde av resenärer vid nästan alla hållplatser. Det gör den mer lik en stadslinje.

Tja, jag vet inte det men jag var kanske lite oklar. Det jag åsyftade var då bl.a. linjer som 172, 173, 178, 179, 515, 607, 807 osv. som då har ett stort passagerartryck under stora delar av dygnet. Där är ofta en ledvagn att föredra framför boggi då det tyvärr är alltför trångt i många fall medan en normalbuss då inte klarar det hela kapacitetsmässigt. Däremot  är ju boggivagnar helt idealiska på mera regionala linjer, dvs. längre linjer med få stopp och som mestadels rullar på större och rakare vägar.

Många av gatorna som dessa linjer ovan trafikerar kanske i sig inte har stadskaraktär á la stenstad, men gatuutrymmet är ofta begränsat och trångt med en mängd smala passager, många parkerade fordon och annat som ofta hindrar längs med körvägen. Då är t.o.m. oftast en pusherled ett smidigare alternativ än en 14,6 m. boggivagn med styrande tredje axel. Såg en sådan på linje 502 häromdagen som skulle vänster från Frösundaleden ned mot Dalvägen. Ändan på vagnen var, pga överhänget bak, en hårsmån från att träffa bilar i högerfilen bredvid... och sådant verkar inte många ha tänkt på när man suttit och funderat över detta med kapacitet. Själv undrar jag dock som sagt ofta vad vagntypen gör i alltför täta och trånga trafikmiljöer?!

Att boggivagnar inte är direkt optimalt här borde t.ex. Arriva kunna svara på nu då det syns (på både vagnar och fasta installationer) att de varit på längs med en hel del av de platser och sträckor där de envisas med att köra boggivagnar. Visst finns det normalt sett utrymme om man har all tid i världen, inga hinder dyker upp och man har med obegränsat med körtid. Kruxet är att dessa ideala värden i huvudsak existerar i fantasin, men väldigt sällan i verkligheten. Att då envisas med t.ex. långa boggivagnar (t.o.m. 13,7 m. är ett gränsfall på en del kanter) istället för ledvagn just i normal förortstrafik (nu pratar jag inte om trafik längs med TrV-vägar i länets ytterkanter) och på kommunala gator är i nuläget tyvärr nästan lite som att tigga om problem.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2013, 15:31:36 PM
Tja, jag vet inte det men jag var kanske lite oklar. Det jag åsyftade var då bl.a. linjer som 172, 173, 178, 179, 515, 607, 807 osv. som då har ett stort passagerartryck under stora delar av dygnet. Där är ofta en ledvagn att föredra framför boggi då det tyvärr är alltför trångt i många fall medan en normalbuss då inte klarar det hela kapacitetsmässigt. Däremot  är ju boggivagnar helt idealiska på mera regionala linjer, dvs. längre linjer med få stopp och som mestadels rullar på större och rakare vägar.


Eller så gör man som i London; bygger på höjden 8). Då blir bussarna ofta lite kortare än en normalbuss vilket skapar ännu bättre framkomlighet (så länge ingen envisas med att bygga låga viadukter ;D).

Nico

Jo, jag är inte negativ till den typen av stadsdubbeldäckare. Alltså, varianter som t.ex. Scania OmniCity dubbeldäckare som väl då är en efterföljare till OmniDekka. Även Volvo m.fl. har väl haft egna varianter på just det temat. Nackdelen är väl då höjden (4,2-4,3 m på OmniDekka och 4,21 på OmniCity DD) som innebär att det, liksom när det begav sig senast, kan bli problem då vi har kvar en hel del låga passager i både inner- såväl som ytterstad. Inte ens Centralbron har ju fri höjd. Gasvarianter kan man dock nog sedan glömma...  :P

Om man håller sig till SL-området så passar då i gengäld t.ex. VDL-vagnarna på 676, och den typen av buss, säkerligen på andra likartade linjer av mera regional karaktär. Exempelvis linjer som 639, 670, 684-687, 861 och en del 400-linjer som har långa körvägar, men ändå relativt få hållplatser (skulle man däremot försöka att få in dem på en linje som t.ex. 165 eller 610 så skulle det nog bli lite struligare). Däremot blir de, liksom blåbussarna, extremt bundna till vissa linjer/omlopp men det gäller å andra sidan alla typer av dubbeldäckare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Camilla

Citat från: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 00:54:24 AM
Tråkigt, en av de Mer diggabla ledbussarna Volvo gjort på senare tid.



Jag gillar inte B9S för det är en rätt så tråkigt buss och den låter ju förfärligt illa.
Du gillar inte maxi och jag gillar inte B9S   

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2013, 17:02:57 PM
Om man håller sig till SL-området så passar då i gengäld t.ex. VDL-vagnarna på 676, och den typen av buss, säkerligen på andra likartade linjer av mera regional karaktär. Exempelvis linjer som 639, 670, 684-687, 861 och en del 400-linjer som har långa körvägar, men ändå relativt få hållplatser (skulle man däremot försöka att få in dem på en linje som t.ex. 165 eller 610 så skulle det nog bli lite struligare). Däremot blir de, liksom blåbussarna, extremt bundna till vissa linjer/omlopp men det gäller å andra sidan alla typer av dubbeldäckare.

Vad gäller framkomlighet för dubbeldäckare på 639 är det ju lätt ordnat. Ta bort "Hallstaviks station" (byte till persontåg lär nog ändå inte inträffa på många år). Flytta därefter hela depån till Lundåsvägen, och låt ändhållplatsen för 641, 642 & 639 bli dagens hpl "Kustvägen". Då är körning under viadukten ett minne blott. UL 857 kan åka in till Folkets hus och lossa, därefter vända i rondellen och tomma till nya depån.

Negativt för dubbeldäckare på 639 skulle vara den rena landsbygdskaraktär med många täta stopp linjen har mellan Rimbo och Hallstavik, till skillnad mot hur annorlunda linjen ser ut mellan Rimbo och Stockholm Ö. Det känns som att dubbeldäckare passar allra bäst på motorvägar/motortrafikleder med många kilometer mellan stoppen. Helst skulle jag vilja dela 639:an mitt itu och ha helt skilda linjenummer på delen Hallstavik-Rimbo och Rimbo-Stockholm Ö för att kunna ha olika bussmodeller på de olika linjerna. Gärna med komplettering av tåg från Rimbo mot Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.

Dagens 625 (åter förlängd till Rimbo) känns mera som en naturlig röd landsbygdslinje som liknar linjen Rimbo-Hallstavik, medan dagens 639 Rimbo-Stockholm känns mera som en naturligt snabbare blå stomlinje med få stopp. Sen vill jag dock avskaffa den blå färgen, och hellre se röda dubbeldäckare på 639, 670 och 676, för att kunna köra dem på andra linjer vid behov, men det är ju en annan historia.