HSS bussar blev vita bussar 1945

Startat av Svempa, 07 december 2012, 05:21:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Enl en väl insatt källa så lånades 2 stycken bussar från "Kommuntrafiken i Helsingborg " in till de vita Bussarna i slutet av April 1945 .
Jag har alltid trott det var militära bussar som användes i denna operation.  Jag har därför 2 frågor .
Vilka bussar lånades in från " kommuntrafiken i Helsingborg " vilket jag tolkar som HSS ( Helsingborg stads spårvägar) ?
Förekom det fler "Civila" bussar från Sverige ? 
Jag känner till att Danskarna i sin del av operationen använde civila bussar så de omfattas inte av min fråga.
Tack på förhand

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/268276_448251488539217_1229755805_n.jpg

Björn Forslund

De "vita bussarna" var en blandning av militära och rekvirerade civila bussar av olika typer. Det syns om man tittar på bilder som finns i böcker i ämnet.

Svempa

Jag har tidigare hört att de bussar som gick i den svenska truppen var alla militära . Detta borde då avse de som gick till Tyskland. Tydligen skedde vissa transporter från tysk-danska gränsen med Civila Bussar från även Sverige detta är för mig nytt. Jag vill förtydliga  att en del bilder som visas på de vita bussarna visar de danska bussar som användes för transoporter från Uppsamlingslägret Neuengame och till sverige.

Mr H

Civila kanske kan diskuteras, särskilt på 40-talet, men på sid 86 i "Alla våra bussar" finns bild på SJ-bussar som gått i sådan trafik.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 07 december 2012, 09:37:37 AM
Civila kanske kan diskuteras, särskilt på 40-talet, men på sid 86 i "Alla våra bussar" finns bild på SJ-bussar som gått i sådan trafik.

Mr H

Det var så att många bussar var rekvirerade av militären och bemannades av militär personal och betraktades därmed som militära, även om de var "civila" bussar i grunden.

Benganroland

Ingen buss från Helsingborgs spårvägar deltog i operationen utomlands, de behövdes här hemma för mottagandet av flyktingar från koncentrationslägerna.
Några av de äldsta helsingborgsbussarna (nr 1-4, Tidaholmare & Arvika Scania) användes för att transportera fd fångar från lägerna när de
anlände till Helsingborg med färja, lasarettsfartyg, tåg och buss. De kördes till en anläggning på söder i Helsingborg där man tog hand om dem för att
sedan placeras ut på diverse skolor och även brunnshotellet i Ramlösa.
Bilden nedan är från Helsingborgs Stads hemsida och visar Röda korsbussar uppställda på Gustav Adolfs torg i Helsingborg.

//Benganroland
sundsutsikt.se/htmf.se

Svempa

Troligen från Malmö oxå . Tack för bild och information.
mvh SVEMPA

Mr H

Nu är ju i och för sig "Vita bussarna" ett begrepp men målades de verkligen vita för att köra lokalt i Hälsingborg?
Låter storvulet i tider då man nog hade annat att fundera över! Jag får intrycket av att bussarna på bilden är vita allihopa så det borde inte vara någon av de som frågan gäller eller...?

Andra bussen från höger tycks ha en sådan där rund linjenummertopp som GS hade men det kanske inte var specifikt göteborgskt, kanske förekom i flera städer?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2012, 12:29:09 PM
Nu är ju i och för sig "Vita bussarna" ett begrepp men målades de verkligen vita för att köra lokalt i Hälsingborg?
Låter storvulet i tider då man nog hade annat att fundera över! Jag får intrycket av att bussarna på bilden är vita allihopa så det borde inte vara någon av de som frågan gäller eller...?

Mr H

Anledningen till att de var vita var väl för att de (förhoppningsvis) inte skulle bli attackerade av allierat flyg eller återstoden av Luftwaffe då de hämtade lägerfångar i krigets slutskede.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 december 2012, 12:34:49 PM
Anledningen till att de var vita var väl för att de (förhoppningsvis) inte skulle bli attackerade av allierat flyg eller återstoden av Luftwaffe då de hämtade lägerfångar i krigets slutskede.

Så har jag också tolkat det, ett tydligt "varumärke" skulle man ju kunna kalla det i 2012 års svenska, men den faran var förhoppningsvis inte aktuell när man körde lokalt i Hälsingborg. HSS borde väl kunnat använda vilka av sina stadsbussar som helst lokalt efter "dagsformen," däremot så kan ju militärt rekvirerade HSS-bussar fortfarande gått i Europa som vita bussar. Frågan är ju vad man menar med "HSS-bussar" som vid tillfället egentligen varit militära.

Skulle vara intressant att se en komplett lista på vilka bussar som betraktades som "De vita bussar". Har för mig att det finns en bok om dessa bussar? Finns det någon förteckning i den?

Mr H

Björn Forslund

Jag har nu kikat i boken "Vi åker till Sverige. De vita bussarna 1945" av Sune Persson.
De bilder som finns visar på en synnerligen brokig skara bussar, allt från små torpeder till treaxliga Tidaholmare halvhyttare  och stadsbussar från Göteborgs Spårvägar.
Det gemensamma för dem var att de i flera vändor deltog i evakueringen av fångar ur en mängd läger i Tyskland och Generalguvernementet (Polen) och Protektoratet (Tjeckoslovakiet) och Ostmark (Österrike).
En "Vit Buss" är alltså en buss som deltagit i dessa operationer i krigets slutskede. Även lastbilar deltog.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 december 2012, 13:22:52 PM
Jag har nu kikat i boken "Vi åker till Sverige. De vita bussarna 1945" av Sune Persson.
De bilder som finns visar på en synnerligen brokig skara bussar, allt från små torpeder till treaxliga Tidaholmare halvhyttare  och stadsbussar från Göteborgs Spårvägar.
Det gemensamma för dem var att de i flera vändor deltog i evakueringen av fångar ur en mängd läger i Tyskland och Generalguvernementet (Polen) och Protektoratet (Tjeckoslovakiet) och Ostmark (Österrike).
En "Vit Buss" är alltså en buss som deltagit i dessa operationer i krigets slutskede. Även lastbilar deltog.

Det var intressant! Finns boken fortfarande i handeln?

God fortsättning Björn!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2012, 19:20:00 PM
Det var intressant! Finns boken fortfarande i handeln?

God fortsättning Björn!

Mr H

Den finns i alla fall i pocket för 37 kronor hos Bokus:
http://www.bokus.com/bok/9789185183180/vi-aker-till-sverige-de-vita-bussarna-1945/

En googling på boktiteln ger fler alternativ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Tack för det! Humant pris också!
Den ska jag köpa!

Mr H

Björn Forslund

Fokus i boken ligger givetvis inte på bussarna som sådana, utan den humanitära aspekten är det viktiga. Men det visar hur svenska bussar används under svåra och mycket farliga förhållanden för att rädda människoliv. Förarna var frivilliga från trängen, T4. Det hela var organiserat av Röda Korset.