HSS bussar blev vita bussar 1945

Startat av Svempa, 07 december 2012, 05:21:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Boken ger en bra överblick . men innehåller ingen förteckning över de fordon som användes . För att få en ännu bätttre överblick över hela operationen rekommenderar jag att man oxå läser Ingrid Lomfors "Blind fläck" Jag träffade på 80 talet några som var med på bussarna och jag har tidigare i detta forum redogjort för detta mötet.

Björn Forslund

#16
Citat från: Svempa skrivet 28 december 2012, 04:27:08 AM
Boken ger en bra överblick . men innehåller ingen förteckning över de fordon som användes . För att få en ännu bätttre överblick över hela operationen rekommenderar jag att man oxå läser Ingrid Lomfors "Blind fläck" Jag träffade på 80 talet några som var med på bussarna och jag har tidigare i detta forum redogjort för detta mötet.

Hursomhelst framgår svaret på din ursprungliga fråga, det var en blandning av civila och militära fordon som deltog i operationen.

Fridgemaster

Fanns ett mycket bra reportage om vita bussarna i en gammal classic motor tidning från början av 90-talet. kommer inte ihåg vilken, men dom intervjuade en förare som var med och han visade upp bilder på några chevabussar. 30-talare. Han hade även kört en Ford lastbil 1938. Kommer ihåg en bild då dom gjort en stor brasa under ena bussens motor  ;D Det var nog bittert kallt.

Benganroland

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2012, 12:41:48 PM
Så har jag också tolkat det, ett tydligt "varumärke" skulle man ju kunna kalla det i 2012 års svenska, men den faran var förhoppningsvis inte aktuell när man körde lokalt i Hälsingborg. HSS borde väl kunnat använda vilka av sina stadsbussar som helst lokalt efter "dagsformen," däremot så kan ju militärt rekvirerade HSS-bussar fortfarande gått i Europa som vita bussar. Frågan är ju vad man menar med "HSS-bussar" som vid tillfället egentligen varit militära.

Skulle vara intressant att se en komplett lista på vilka bussar som betraktades som "De vita bussar". Har för mig att det finns en bok om dessa bussar? Finns det någon förteckning i den?

Mr H

Som jag skriver tidigare i tråden, inga bussar från Helsingborgs Stads Spårvägar deltog i utlandsoperationen och vidare blev ingen av Helsingborgs bussar vitmålade heller.

//Benganroland
sundsutsikt.se/htmf.se

Gmidtun

Er det noen som kjenner den svenske delen av historien til denne bussen?



Den står i dag på opplevelsessenteret til Röde Kors i Oslo, og det norske Bilregistret har den som en 1936-modell Volvo B10 med chassisnummer 103296. Men jeg får ikke det chassisnummeret helt til å stemme.

Bussen kom til Norge i 1985.

Fotoet er lånt fra Facebook.

Gmidtun