Huvudmeny

Rasbo olyckan

Startat av homer, 24 oktober 2007, 20:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Citat från: Danne B. skrivet 26 oktober 2007, 22:04:28 PM
Nu hakar du ju upp dig på en liten del av det jag skrev... :-\

Men du måste förstå att när du skriker högst, så att säga, om saker som du inte rimligen (utifrån vad du skrivit) kan ha någon praktisk erfarenhet av så kommer du trampa på många (ömma?) tår här!

Det är ungefär som om jag skulle regga mig på ett pilotforum efter att ha flugit med en kompis och läst några böcker om det och sedan börja påpeka för piloterna på det forumet hur saker och ting minsann fungerar! If you get my point...

Och när du sedan dessutom vidhåller din ståndpunkt trots att fakta presenteras så blir det bara ännu tokigare!

Enligt min åsikt handlar olyckan om otur! Inte hastighet... Hastigheten kan dock mycket väl ha påverkat olyckans förlopp men den hade troligen skett även om bussarna hållit 60 km/h!

//Danne

Jaaa....vad ska man säga...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det här blir bara galnare och galnare för varje inlägg...

Jag finner inget annat sätt att reda ut detta så att alla förstår än att dra hela historien:

Jag har sedan två år tillbaka flera dagar i veckan hängt med olika kompisar när de kört buss. Av alla dessa timmar som jag tillbringat tillsammans med kompisar som kört buss har jag ju lärt mig en hel massa saker om bussar och om att ratta dem. Det är allt ifrån hur man kan lösa diverse småfel genom att omaktivera bussen till att genomföra en 100%ig säkerhetskontroll. Men jag har även lärt mig hur man ska bete sig med bussen i trafik, vad man bör tänka på vid trånga utrymmen, hur bussen beter sig på vägen, att Volvo-ledbussar svänger på sista axeln och hur man ska agera utifrån detta. Listan kan göras lååååång!

Jag studerar och lär mig när jag åker med kompisarna. Kanske är det så att det är få som kan lära sig genom att bara studera eller så är det vanligt, jag vet inte, men det är så jag lärt mig det mesta. Genom att studera hur de gör. Sen har jag ju även fått massa saker berättat för mig och på den vägen lärt mig.

För att ni ska förstå bättre; När jag skall ta D-kortet så är det bara den teoretiska delen jag kommer få svårt för. Själva rattandet är jag redan bra på.
Nu kanske många tänker; Men hur kan du säga så när du inte rattat något...? Tja, jag vet inte hur jag ska göra mig trodd. Ni får lita på mitt ord.
De som sett mig ratta på inhängnat område kan verifiera detta. Det mesta sitter i ryggmärgen vad gäller körning.

Danne B skriver och jämför med att han skulle flyga med en kompis och sedan läsa lite böcker. Visst, men kan du spaka flygplan  då...?
Flugit med en kompis...en gång eller vaddå...? Jag hänger dagligen med vänner när de rattar buss. Flera timmar om dagen. Varje vardag. Och har så gjort sedan 2 år tillbaka. All den tid jag lagt ner på detta har gett mig erfarenhet i den mening att själva rattandet sitter i ryggmärgen.

Visst, jag kanske inte kan 100%, men jag kan betydligt mer än vad flera här tror. Jag har så mycket förkunskaper just pga mitt bussåkande.
Förstår ni lite bättre eller skall jag förklara mera...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Staffan Sävenfjord

Jag har nu låst den här tråden för vidare inlägg. Den som vill diskutera erfarenheter av bil- och busskörning med Kvarne får göra det via personligt meddelande. Vi har kommit alltför långt från dert ursprungliga ämnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)