Några nya som ska rulla i Västtrafikland [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 28 november 2012, 18:52:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här några bussar som snart kommer att rulla i väst fotograferade tidigare idag på Persontrafik 2012 på Svenska mässan i Göteborg.

Det har tidigare nämnts att Borås Lokaltrafik har beställt nytt till den kommande linje 20. Denna MAN A44 CNG misstänker jag dock kommer att gå på linje 1 eftersom boggibussarna idag inte räcker till alla omlopp på denna. Blivande reg.nr DOK025.

De senaste MAN-bussarna som BL köpt har inte särskilt bekväma säten, därför är det glädjande att man nu återgått till samma inredning som i den första serien.

Det har i detta forum funderats på varför KE´s bussar "hoppat över" 352 i sin nummerserie - denna lucka täpps nu till.

Nettbuss 70833

Jacob

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 november 2012, 18:52:53 PM

Likadant stolstyg som i Keolis Scania MaxCi i Stockholm, fast blått istället för rött. Tycker stolstyget gör att inredningen ser otroligt ålderdomlig ut :P

Men riktigt fina bilder på annars fina bussar!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bernt Talbrant

Citat från: Jacob skrivet 28 november 2012, 23:59:32 PM
Likadant stolstyg som i Keolis Scania MaxCi i Stockholm, fast blått istället för rött. Tycker inredningen ser otroligt ålderdomlig ut :P

//Jacob

Jag vet inte om inredningen ser ålderdomlig ut direkt - men oavsett vilket är den bekvämare än de tyska standardsäten som finns i några av de senare MAN BL köpt...

Tack!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 november 2012, 00:04:10 AM
Jag vet inte om inredningen ser ålderdomlig ut direkt - men oavsett vilket är den bekvämare än de tyska standardsäten som finns i några av de senare MAN BL köpt...

Tack!

Det är också bra att man lyckats få alla stolar bakom mittdörrarna i färdriktningen. Dagens A26-or i Borås har inte mindre än fyra grupper med motställda platser.

Brollan

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 november 2012, 18:52:53 PM
Här några bussar som snart kommer att rulla i väst fotograferade tidigare idag på Persontrafik 2012 på Svenska mässan i Göteborg.

Det har tidigare nämnts att Borås Lokaltrafik har beställt nytt till den kommande linje 20. Denna MAN A44 CNG misstänker jag dock kommer att gå på linje 1 eftersom boggibussarna idag inte räcker till alla omlopp på denna. Blivande reg.nr DOK025.

En sak som slog mig när jag såg förarplatsen på den här bussen var förarstolen, en vanlig BE-GEstol utan luftfjädring och bilbälte, behöver man inte ha bälte i nya bussar även om de går i stadstrafik?

homer

Citat från: Jacob skrivet 28 november 2012, 23:59:32 PM
Likadant stolstyg som i Keolis Scania MaxCi i Stockholm, fast blått istället för rött. Tycker stolstyget gör att inredningen ser otroligt ålderdomlig ut :P

//Jacob

håller med, desstutom har det väl genom åren funnits några sl bussar som haft de här blåa tyget också om jag inte minns fel...

det inte bara ser ålderdomligt ut, det bli med åren också väldigt smutsigt och de syns tydligt att det är smutsigt!, mao ett dåligt tyg att ha i en stadsbuss!

Björn Ax

Citat från: Mats B skrivet 29 november 2012, 12:45:55 PM
En sak som slog mig när jag såg förarplatsen på den här bussen var förarstolen, en vanlig BE-GEstol utan luftfjädring och bilbälte, behöver man inte ha bälte i nya bussar även om de går i stadstrafik?

Bussar som är tillverkade för tätortstrafik är undantagna kravet på bälte för alla. Passagerare som förare.

reseguiden86

Den/Dom MAN som är beställda till Borås, om det är MAN, är det två axlade eller är det Boogie vagnar?? för är det boogie så är dom väl isf låsta i princip till linje 1?

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 29 november 2012, 15:06:32 PM
Den/Dom MAN som är beställda till Borås, om det är MAN, är det två axlade eller är det Boogie vagnar?? för är det boogie så är dom väl isf låsta i princip till linje 1?

Bussen som visades på mässan var i alla fall en boggibuss MAN Lion's City. I och för sig kan de gå på alla linjer men det är bara linje 1 som normalt tursätts med boggibussar. I dag finns 9 bussar och 12 omlopp så det säger sig självt att det inte räcker till boggibuss på alla omloppen. Eftersom de tidigare MAN-boggierna tillbringar mycket tid på verkstad så brukar det vara på sin höjd drygt hälften av omloppen som har sådan.

Ronald M. Jannesson

Är det så att trots att bussen är utrustad med bälte för förare att så länge bussen kör i stadstrafik behöver man inte använda bältet? Lagmässigt sett alltså?? ???

Björn Ax

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 29 november 2012, 16:22:26 PM
Är det så att trots att bussen är utrustad med bälte för förare att så länge bussen kör i stadstrafik behöver man inte använda bältet? Lagmässigt sett alltså?? ???

Nej. Finns bälte måste det användas. Det enda undantaget som finns är att bussen ej måste ha bälten.

Esbjörn

Konstaterar förvånat att MANs lågentréboggi har samma höjd som en låggolvsvagn och inte högre kaross som en 12m lågentré, något som syns tydligt på bilden med de två MANbussarna efter varann. Skillnaden syns också tydligt på det svarta fältet under vindrutan. Blir det inte väldigt lågt i tak i den bakre delen av bussen?

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 29 november 2012, 19:37:35 PM
Konstaterar förvånat att MANs lågentréboggi har samma höjd som en låggolvsvagn och inte högre kaross som en 12m lågentré, något som syns tydligt på bilden med de två MANbussarna efter varann. Skillnaden syns också tydligt på det svarta fältet under vindrutan. Blir det inte väldigt lågt i tak i den bakre delen av bussen?

Man (MAN alltså, höhö) kanske har tagit sin redan befintliga låggolvare och konverterat den till lågentréversionen, för att spara pengar på utvecklingskostnader.

Ersa

Citat från: Mats B skrivet 29 november 2012, 12:45:55 PM

Va? Förarstol utan fjädring i en stadsbuss av 2012 års modell? Finns det varken fack, skyddsombud eller Arbetsmiljöverk i Borås? :o

Esbjörn

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2012, 19:54:13 PM
Man (MAN alltså, höhö) kanske har tagit sin redan befintliga låggolvare och konverterat den till lågentréversionen, för att spara pengar på utvecklingskostnader.

Så är det säkert, men det borde ju knappast handla om några stora utvecklingskostnader iom att de flesta nödvändiga karosskomponenter redan finns på 12m-bussen. En tänkbar anledning kan ju iofs vara gasanläggningen.