Några nya som ska rulla i Västtrafikland [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 28 november 2012, 18:52:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eric Ö.

på tal om Västtrafikland, vet någon vad det blir för nya bussar i trollhättan/vänersborg nu till det nya avtalet den 9 december? 

/ Eric.
Tjörns Omnibustrafik 2015 - 2017
Nobina Trollhättan 2017 - 2019
Tillbaks på Tjörns Omnibustrafik 2019

yngrot

Var på mässan i går och syns  lite på bilden vid K-Es nr 352  ;)  . enligt förare från B-L skulle dessa nya gå på linje 20 till Viared    med den inredningen och en smal passage in i bussen är den inte lämpad för stadstrafik.  Vad avser förarstol så finns det på tidigare leveranser stola med fjädring men alla gillar inte det och vid avlösning så går det fortare med denna vanliga stol .. På den tiden jag körde i Borås var det ofta diskustioner om stolar   men ofta sluta det med att den avnliga Bege stolen köptes in..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2012, 20:09:26 PM
Var på mässan i går och syns  lite på bilden vid K-Es nr 352  ;)  . enligt förare från B-L skulle dessa nya gå på linje 20 till Viared    med den inredningen och en smal passage in i bussen är den inte lämpad för stadstrafik.  Vad avser förarstol så finns det på tidigare leveranser stola med fjädring men alla gillar inte det och vid avlösning så går det fortare med denna vanliga stol .. På den tiden jag körde i Borås var det ofta diskustioner om stolar   men ofta sluta det med att den avnliga Bege stolen köptes in..

Ja ser man på, det ser jag nu!  :D

Det har ju skrivits här att man beställt nytt till linje 20, jag tänkte faktiskt inte på att denna buss hade annan inredning än de gamla MAN-boggibussarna. Då ska den/de säkert gå på 20 och inte 1 som jag trodde. Jag utgick från att denna och ev syskon skulle gå på 1:an för att förstärka kapaciteten där och frigöra kortare kollegor till linje 20.

Bergenga

Citat från: Esbjörn skrivet 29 november 2012, 19:37:35 PM
Konstaterar förvånat att MANs lågentréboggi har samma höjd som en låggolvsvagn och inte högre kaross som en 12m lågentré, något som syns tydligt på bilden med de två MANbussarna efter varann. Skillnaden syns också tydligt på det svarta fältet under vindrutan. Blir det inte väldigt lågt i tak i den bakre delen av bussen?

Samtlige MAN gassbusser levert til anbudet i Trondheim for litt over et år siden er Lion's City LE og Lion's City L LE basert på lavgulvversjonene, så de er A21 og A26 og har chassisbenevnelsen NL313. Men nå har man tydeligvis gitt dem egen modellkode A44 for boggibussene (og noe annet for de 2-akslede). Den her omtalte bussen er en NL313, mens KE's er en EL293. Lion's City GL (18,75m) var jo tidligere A23 som den 75cm kortere originalen, men fikk for et år siden ny modellkode A40.

Om jeg skulle gjette på hvorfor man bygger dem lavere så er det vel mest sannsynlig på grunn av gasstankene på taket. Den totale høyden på bussen kan jo være relevant.
Mvh.
Øyvind Berg