Gammalt "höghus"...

Startat av Fredrik Klint, 07 november 2012, 09:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Intressant att signaturen "herrstina" påstår att det fanns en försvarlig mängd linjebussar med frontmotor som hade Scanias raka åtta och att dessa gick kvar ända in på 80-talet!! Jag erkänner att jag är ganska tom i huvudet just nu, men att kapitalt ha missat att sådan bussar har funnits gör mig smått orolig att Alzheimer redan har gårt hårt åt mig. Vad kan "herrstina" avse för bussar?? Höghusen försvann ju långt tidigare, så dessa kan det ju inte vara.

Mr H

Då har vi samma Alzheimer i så fall. Undrar om han inte är ute och cyklar med CF:arna eller nåt sånt?
H15-bussen på bilden borde bl.a av den utvändiga färgen att döma vara gamla SS 1296 (eller var det 1294) som en redaktör köpte från SS och byggde om till husbuss. Den ser ganska så välplockad ut och risken är ju att det var ett motorras som från början gjorde att den hamnade på skroten. Annars så borde ju motorn ha tagits ur också.

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 07 november 2012, 12:57:51 PM
H15-bussen på bilden borde bl.a av den utvändiga färgen att döma vara gamla SS 1296 (eller var det 1294) som en redaktör köpte från SS och byggde om till husbuss.

Mr H

Hej!

Enligt en lista i samlingarna anges 1296 som slopad år 1966 med noten; "husbuss, sedermera till skrot NO om Orsa".

mvh K R

Björn Forslund

Mycket märkliga och okunniga inlägg i den tråden, ja. Jag försökte i förmiddags registrera mig i lastbilsforumet för att skriva ett svar på detta, men har ännu inte blivit "aktiverad".....
Vad gäller bussar med rakåtta vid SJ så var det bara bussar på stålhjul.

Fanns det överhuvudtaget några landsvägsbussar med Scania rakåtta förutom SS H14 (kamelen), H15, H16 (höghusen), H19 (Metropolen, inklusive den enda i Jönköping) samt GDG-specialarna och JGÖ-bussen på 40-talet?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 november 2012, 16:27:27 PM
Fanns det överhuvudtaget några landsvägsbussar med Scania rakåtta förutom SS H14 (kamelen), H15, H16 (höghusen), H19 (Metropolen, inklusive den enda i Jönköping) samt GDG-specialarna och JGÖ-bussen på 40-talet?

Nej, jag har aldrig känt till några fler än dessa.

JGÖ-bussen hade motor D801 år 1941. Denna motor tillverkades enbart för rälsbussar och som separatmotor i 135 exemplar.
H14, H15 och H16 (=211 bussar) hade motor D802, som tillverkades 1944-49 för buss och som separatmotor i 637 exemplar.
H19 (=200 bussar inkl. Huskvarna-Metropolen) hade motor D821 som tillverkades 1952-54 enbart för buss i 206 exemplar.
GDG-bussarna typ B83 (4 st) år 1953-54 hade motor D811 som tillsammans med typerna D812-D814 tillverkads för buss, marinändamål och som separatamotor (bl.a. för lokomotorer m.m.) i 831 exemplar.

Peter Öden

Hej !

Fanns inte några Sc V B 31 med Hägglundskaross hos GS Göteborg ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 07 november 2012, 17:08:54 PM
Hej !

Fanns inte några Sc V B 31 med Hägglundskaross hos GS Göteborg ?

Mvh Peter Ö
Bra Peter att Du påminner mig! Innan jag skrev mitt inlägg hade jag dessa i tankarna, men tappade bort dem ur huvudet när jag skrev. Visst hade GS 3 st B31 med D802-motor. Det tillverkades totalt 215 B31/B32. 211 gick till SS och 3 till GS. Ytterligare en tillverkades som tros vara någon prototyp.

Peter Öden

Hej igen !

En följdfråga till Mats, var hittar man B 32 ??

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 09 november 2012, 17:00:19 PM
Hej igen !

En följdfråga till Mats, var hittar man B 32 ??

Mvh Peter Ö
Menar Du att den faktiskt finns kvar?! Det låter intressant! Själv visste jag inte detta.

Ursäkta! Jag missuppfattade Peter. Har fått veta att han undrar vad B32 var för chassityp. Det var dragbilen till SS H14 "Kamelen" som hette Scania-Vabis B32, en variant med extremt kort axelavstånd. De andra chassierna hade normalt axelavstånd och hade typbeteckningen B31.

Bengt H

Är det den här busstypen herrarna diskuterar.

F.d. Göteborgs spårvägars litt B36 nr 351 på en skrot i Frändeforstrakten i april 1974. Det står "Ängbergs biltrafik Sollebrunn" på sidan på bussen

Björn Forslund

Användes dessa som turistvagnar? Manuella växellådor?

Mats Karlsson

Dessa tre B31 till Göteborgs Spårvägar gick som rundtursbussar. De såldes 1964 till en privatperson. Jag vet inte vart dessa sedan tog vägen, mer en en av dem som köptes 1964 av bussägare Evert Vänerbring i Klageröd. Denna var ohyggligt tungväxlad med sin Leylandlåda. Chassitypen var således 2B31 pga denna växellåda. Vänerbring beskrev den som att det var som att sätta ett spett ned i en stenhög och försöka röra spettet. Därför fick han hjälp av bussägare Ingvar Grund i Norra Sanne att byta motor och växellåda till en sexcylindrig dito på 135 hk med synkroniserad växellåda. Denna drivlina hämtades från en gammaml Scania-Vabis lastbil. 1966 sålde Vänerbring bussen till Ängbergs Busstrafik i Sollebrunn som i sin tur sålde den till Utters Busstrafik i Frändefors 1973. Hos Utters gjorde den tjänst endast fyra månader och hamnade sedan på skroten i "Skogen" norr om Vänersborg. Där stod den sedan kvar i många år.   

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 07 november 2012, 12:57:51 PM
Då har vi samma Alzheimer i så fall. Undrar om han inte är ute och cyklar med CF:arna eller nåt sånt?
H15-bussen på bilden borde bl.a av den utvändiga färgen att döma vara gamla SS 1296 (eller var det 1294) som en redaktör köpte från SS och byggde om till husbuss. Den ser ganska så välplockad ut och risken är ju att det var ett motorras som från början gjorde att den hamnade på skroten. Annars så borde ju motorn ha tagits ur också.

Mr H

Enligt Ulf Essén ska det ha varit växellådan som gav upp på 1296. Rakåttan var det väl ingen efterfrågan på längre vid den tiden.

Mr H

Nu har den ju stått länge där och beckat men annars så kommer man ju att tänka på SSS Metropol 5122.
Det ska dock vara en D821 men mig veterligt är det bara motorfästena som skiljer. Det är väl en D803/D813 det här?

Mr H