Tips om a-kassa och fack för bussförare

Startat av metalurg, 06 november 2012, 20:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

metalurg

Om det är ok att ta upp denna tråd annars delete:a admin;-)

Tänkte fråga alla de gamla "bussrävarna" om ni har några tips kring a-kassa och facket?

Om man kör SL så vad bör man tänka på vad gäller dessa frågor?
Kommunal eller transport? för/nackdelar?

Kanske att denna fråga blivit besvarad tidigare, men undrar lite hur lönestegen generellt ser ut på ett ungefär, vad är "taket" för en stadsbussförare?

homer

Bussförare är som regel anslutna till Kommunal, och lönestegen är därefter...

kimpan

Citat från: metalurg skrivet 06 november 2012, 20:15:03 PM
Om det är ok att ta upp denna tråd annars delete:a admin;-)

Tänkte fråga alla de gamla "bussrävarna" om ni har några tips kring a-kassa och facket?

Om man kör SL så vad bör man tänka på vad gäller dessa frågor?
Kommunal eller transport? för/nackdelar?

Kanske att denna fråga blivit besvarad tidigare, men undrar lite hur lönestegen generellt ser ut på ett ungefär, vad är "taket" för en stadsbussförare?

Kommunal organiserar alla bussförare som kör linjetrafik, kommunal "äger" också kollektivavtalet. Du kan ju naturligtvis vara med i Transport men alla dina förmåner o skyldigheter följer  Kommunals avtal.....

Aniara

#3
Förutom Kommunal och Transport organiserar även Syndikalisterna bussförare. Man kan också välja att inte vara med i facket, vilket också går bra. Du har fortfarande samma skyldigheter och rättigheter som finns i kollektivavtalet, eftersom du är bunden av det oavsett medlemsstatus.

Om man inte är medlem i något fackförbund, och hamnar i konflikt med arbetsgivaren, kan man behöva anlita en jurist som kan arbetsrätt. För att få en ekonomisk trygghet kan man också välja att gå med i en a-kassa.

Medlemskap i Kommunal kostar ca 455:- i månaden inklusive a-kassa, och medlemskap i Syndikalisterna kostar ca 309:- i månaden exklusive a-kassa. Avgifterna varierar med inkomsten, så tjänar du mer betalar du mer.
Om du bara går med i den a-kassa kommunal har, utan att vara medlem, betalar du 160:- per månad (fast avgift).

Lars-Håkan_E

Tänker man sig att vara med i både fack o a-kassa har det ingen betydelse rent avgiftsmässigt om man väljer att vara med i Syndikalisterna samt kommunals akassa eller om man väljer kommunal/kommunal.

Det man bör tänka på är att Syndikalisterna oftast bara har representation i storstäderna vilket kan göra det svårt att få hjälp lokalt.

Till sist ska man vara medveten om att det finns ett antal åkare som varken har kollektivavtal eller hängavtal med kommunal, främst i beställningstrafik men även i linjetrafik

stabby

Konstigt att det är kommunal som sköter avtal etc när de tom erkänner själva att bussbranschen är åsidosatt efter privatiseringen.
Efterlyser alternativ som vill driva förhandlingen för våra intressen i framtiden med stort fokus och kunskap om branschen.

Lars-Håkan_E

Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 10:50:09 AM
Konstigt att det är kommunal som sköter avtal etc när de tom erkänner själva att bussbranschen är åsidosatt efter privatiseringen.
Efterlyser alternativ som vill driva förhandlingen för våra intressen i framtiden med stort fokus och kunskap om branschen.

Eftersom kommunal har avtalsrätten enligt ett LO beslut så krävs det ett nytt beslut för att ändra på det.

Bussförarna är en för liten grupp för en egen fackförening, avgifterna skulle bli skyhöga och genomslagskraften minimal.

Det är egalt om avtalsrätten ligger hos Kommunal, Transport etc, bussförarna kommer alltid att få konkurrens av andra större grupper

stabby

Då är det fel hos LO med för stora grupper och diversifiering.
Jag kan inte tänka mig vara med i ett fack som har fokus på andra grupper mera.

Lars-Håkan_E

Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 11:54:29 AM
Då är det fel hos LO med för stora grupper och diversifiering.
Jag kan inte tänka mig vara med i ett fack som har fokus på andra grupper mera.

Facken har ju blivit större o större de senaste 10 åren för att kunna slå ut fasta kostnader på så många medlemmar som möjligt.
En fackförening med enbart bussförare skulle ha väldigt höga avgifter och väldigt dåligt genomslag p.ga få medlemmar.

Jag försvarar inte kommunal men alternativen skulle inte vara ett dugg bättre.

Omnilasse

Det finns ofta mycket kritik mot facket bland förare. Men jag kan garantera att exempelvis missnöje med lönen finns i vilken bransch man än jobbar. Och alla tycker att man borde ha mer än de andra. När det gäller andra mer branscspecifika frågor måste jag nog säga att facket trycker på rätt bra. Men nu är det så att det är arbetsgivaren som bestämmer hur arbetet skall bedrivas och fördelas. Och man får inte igenom allt hur mycket man än "krigar" i förhandlingar.

Många av de önskemål som finns är helt enkelt extremt dyra (för att inte säga omöjliga) att genomföra. Att bara minska ramtiden med ytterligare en halvtimme skulle innebära mycket högre kostnader och behov av att ersätta heltidsanställda med deltidstjänster. Det är alltså inte heller säkert att krav - om de drivs i absurdum - egentligen gör det bättre för medlemmarna i sin helhet.

Jag har inte heller någon anledning att försvara kommunal - men rekommenderar att om man nu är missnöjd så är det bästa att försöka aktivera sig lokalt. Det är då kan man göra skillnad, men man kanske också inser att det bästa medlet och effektivaste vapnet inte alltid är att skrika högst.

 

Wetjo

OM du väljer alternativet att endast gå med i A-kassan, är det numera helt fritt att välja vilken "kassa" du vill få med i.
ALFA-kassan är t ex billigare än Kommunal.
Sedan finns ju Akademikerna, Unionen osv...

stabby

Huvudproblemet kvarstår dock kommunal som inte driver våra frågor speciellt aktivt kvarstår som huvudpart i avtalen.

groenis

Kruxet med kommunal är att man inte är lika stark längre jämfört när Nils-Erik Toll var bas och kommunaltrafiken inte var utsåld,

De flesta äldre på forumet kommer nog ihåg att om Toll inte fick som han ville då stannade kommunaltrafiken.


/Lennart

Lars-Håkan_E

Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 15:28:50 PM
Huvudproblemet kvarstår dock kommunal som inte driver våra frågor speciellt aktivt kvarstår som huvudpart i avtalen.

Frågan är bara vilket fack som skulle driva bussförarnas frågor framför andras?

Om man t.ex ser på missnöjet med Transport hos Bensinstationsanställda och Tidningsbuden inser man snabbt att bussförarna skulle bli ännu en minoritetsgrupp där.

Skillnaden mellan buss och lastbil är milsvid när det gäller arbetsförhållandena t.ex så Transport skulle knappast driva den lilla bussförargruppens frågor mer aktivt än vad kommunal gör idag.

Sedan är det knappast troligt att LO skulle besluta om någon annan fördelning än idag allrahelst när kommunal idag egentligen borde ta sig ett annat namn när ungefär 40% av medlemmarna jobbar i privata företag.

metalurg

Tusen tack för alla era svar!
Mycket intressant att få höra alla era tips och info!

Tackar och bockar! :-)