Tips om a-kassa och fack för bussförare

Startat av metalurg, 06 november 2012, 20:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Viktigt att tänka på, vilket många av skribenterna i denna tråd inte gjort...
A-kassa och fackförening är inte samma sak.
I många fall kan Kassan och Fackförening ha helt olika åsikter i fråga om ersättning till medlemmen.

Fackföreningen ska se till medlemmens rättigheter och företräda honom/henne i diverse tvister.
A-kassans verksamhet är regelstyrd och har egentligen inget med facket att göra annat än till namnet.
Den medlemsavgift du betalar räcker i princip till administrationen. Den ersättning man får är till största delen statsbidrag.

Om ni undrar... Jag har tio års erfarenhet som arbetsförmedlare...

Christer K

Avgift för kommunal i Örebro för heltidsbussförare är 600 kr för A-Kassa och fackavgift och då är en förhöjd avgift till A-kassan inräknad.

Kommunal är lika med SL Trafiken eller annan typ av upphandlad lokal/länstrafik samt skolkörning

Transport har endast ren beställningstrafik.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 09 november 2012, 18:39:37 PM
Avgift för kommunal i Örebro för heltidsbussförare är 600 kr för A-Kassa och fackavgift och då är en förhöjd avgift till A-kassan inräknad.

Kommunal är lika med SL Trafiken eller annan typ av upphandlad lokal/länstrafik samt skolkörning

Transport har endast ren beställningstrafik.
// Christer K

Avtalen är dock i princip identiska idag och det är väl ett fåtal åkare som har kollektivavtal med Transport idag.
Finns inte många som har anställda och enbart lever på beställningstrafik, ofta har man någon skollinje som komplement

Fikman


Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.

Sen nästa problem som kommer att inträffa i dalarna från sommaren 14 då Dalatrafik har för avsikt att all samhälsbetald trafik sak utföras av en opratör, och vi som har både taxi å busskort till vem ska vi vända oss?

Ger inte mycket komunal, här i dalarna inom buss står ju dom mer på arbetsgivarens sida än arbetstagarens sida.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fikman skrivet 11 november 2012, 20:39:10 PM
Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.

Sen nästa problem som kommer att inträffa i dalarna från sommaren 14 då Dalatrafik har för avsikt att all samhälsbetald trafik sak utföras av en opratör, och vi som har både taxi å busskort till vem ska vi vända oss?

Ger inte mycket komunal, här i dalarna inom buss står ju dom mer på arbetsgivarens sida än arbetstagarens sida.

Som jag skrev är namnet "kommunal" lika missvisande idag som Statsanställda skulle ha varit på "SEKO".

Idag är det runt 40% av medlemmarna som är privatanställda i Kommunal.

Tyvärr ger jag inget mer för Transport heller när det gäller minoritetsgrupper som Bussförarna.

Sedan verkar det vara en missuppfattning att Fack o Arbetsgivare ska vara som hund o katt alltid.

Bäst resultat når man genom samarbete och Dalatrafiks tanke i kommande upphandlingar är ju inget Facket kan påverka, det är ett politiskt beslut.

kimpan

Citat från: Fikman skrivet 11 november 2012, 20:39:10 PM
Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.


Ja det kan man tycka... att bussförarna ska tillhöra Transport... Nu är det ju dock så att LO en gång i tiden bestämde att bussförare som kör linjetrafik ska tillhöra just Kommunal. Frågan kom upp på den senaste LO kongressen och beslutet var att bussförarna fortsättningsvis också ska tillhöra just Kommunal. Bra eller dåligt låter jag andra avgöra...  Mer intressant är frågan Varför det är så... Min högst personliga tanke är att man vill INTE ge Transport makten att stänga av hela Sverige i vid en strejk vilket skulle vara fallet om man hade ALL transport under sina vingar......

Wetjo

Om jag spånar lite... : En tanke är val att de som kör "samhällsbetald" busstrafik ska till höra kommunal och de som kör "kommersiell" trafik ska tillhöra Transport. Annars var det väl en del Lokförare som prövade att starta egen fackförening i början av 2000-talet. Vad hände med den?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 12 november 2012, 15:03:13 PM
Om jag spånar lite... : En tanke är val att de som kör "samhällsbetald" busstrafik ska till höra kommunal och de som kör "kommersiell" trafik ska tillhöra Transport. Annars var det väl en del Lokförare som prövade att starta egen fackförening i början av 2000-talet. Vad hände med den?

Det var i mars 1997 som några lokförare startade Svensk Lokförarförening (SLFF). Den finns kvar
http://www.slff.nu/
men vad jag vet får de fortfarande inte teckna eget avtal med arbetsgivareorganisationen Almega trots att de vid ett par tillfällen strejkat för detta. De hänger med på SEKO:s avtal.

Fram till 1980-talet fanns och Svenska Lokmannaförbundet, som dock gick in i dåvarande Statstjänstemannaförbundet, dagens ST, och blev ST-Lok.

Det finns mycket få exempel på svensk  arbetsmarknad på branschförbund som brutit sig ur huvudorganisationen och lyckats nå framgång. Jag kommer i en hast bara att tänka på Hamnarbetareförbundet. Syndikalisterna har haft vissa framgångar men de är inget branschförbund.


stabby

Fantastiskt ett förbund som åsidosätter förare för att det finns andra områden som är viktigare är det förbund som skriver branschavtal hmmm något är riktigt fel

MrH

Personligen anser jag (och ja, jag vet att detta är kontroversiellt..) att det är helt orimligt att det inte finns fackförbund som inte är PARTIPOLITISKA, åtminstone inte i bussbranschen. Personligen går jag aldrig i livet med i ett fack som tillhör LO och pumpar in pengar i ett parti jag inte sympatiserar med.

Det finns några få fördelar med facket, men nackdelarna överväger. Jag var med en kort period men Kommunal Tyresöbuss svek mig å det grövsta på lokal nivå då jag tog upp en fråga och depåchefen dagen efter visste om saken jag tagit upp. När sedan en kvinna i röd "Vi tar fajten"-jacka gick ombord på min buss och ville lägga ut flygblad med sossepropaganda inne i bussen, då var måttet rågat. No more fack.

Sedan finns det annat som retar mig. Som detta med löner. Jag hade en gång en kollega som körde som en idiot, ofta drog på sig klagomål, körde över refuger med boggihjulen, hamnade i konflikt med passagerare och kollegor... snubben hade jobbat längre och hade nått högst i lönestegen. För mig finns inte ett enda skäl att han ska ha lika eller högre lön som förare som sköter sig och kanske t o m bjuder på service och jobbar med glatt humör...

Att man sen lägger in så mycket lull-lull som försäkringar man inte valt själv osv (jag vill själv välja min hemförsäkring t.ex) bidrar ju såklart till att avgiften är högre än den kunnat vara.

Ett annat idiotexempel taget från en aktuell fråga från min depå. Vi förare ville ha en lokal överenskommelse för att slå ihop två pass på helgerna (ett kort och ett normalt) för att få ner antalet tjänster och därmed få fler lediga helger. Då tillkom tidstillägg för uppehållstiden, arbetsgivaren var villig att stå för den kostnaden för den ena dagen (söndag tror jag) medan det blev för dyrt på en av dagarna. Vi förare ville ändå genomföra det hela eftersom vi anser att det är mer värt med fler lediga helger så vi gick med på uteblivet tidstillägg under uppehållet. Samtliga överens om detta, förare som arbetsgivare. Men.. se där, facket konstaterade att kollektivavtalet låst sig vid en lägstanivå så det gick inte att avtala bort undantaget, hur överens alla parter än må vara. Så var det med det.

Tänk om man kunde få göra lite mer som det passar lokalt! Och tänk om man kunde luckra upp dagens strukturer och bygga nåt helt nytt, HELT fristående fack från partipolitik, ja då tror jag man möjligen kunde nå framgång och locka sådan som mig och andra som tröttnat. För även jag tycker väl att det är bra med vissa saker som en motpart till arbetsgivaren, men inte som det fungerar idag.

Jag respekterar varje människa för dennes val av politisk hemvist, men på jobbet ska det vara fritt från propaganda. Anser jag. Ändå är fackinformationen många gånger tydligt vinklad.  >:(  Varför i hela friden förutsätts det att man är vänstervriden för att man kör buss?

/MrH

stabby

Gillaknappen för det inlägget på pricken