Vad bör en hemsida hos ett bussbolag innehålla?

Startat av Carl Eric, 05 november 2012, 19:41:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Satt och surfade runt på olika bussföretags hemsidor, och började fundera lite på deras väldigt innehåll. Givetvis är det så att alla företag vill fokusera på och lyfta fram olika saker kring deras företag men jag började ändå fundera lite och tänkte därför fråga:

* Vad tycker ni är viktigast/mest intressant när ett gäller ett bussföretags hemsida?

* Har ni några exempel på företag som ni tycker har lyckats extra bra?


Personligen ser jag gärna att företaget har en ordentlig presentation över sina bussar så att jag vet vad jag kan förvänta mig att få åka med om jag anlitar företaget. Men vad tycker ni? Skriv gärna i denna tråd!

Tack på förhand!


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Ja bilder och information om samtliga bussar anser jag är mycket viktigt. Då har man också möjlighet att välja en specifik buss. Då vet man precis vad man får.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars-Håkan_E

Citat från: Jacob skrivet 05 november 2012, 20:14:16 PM
Ja bilder och information om samtliga bussar anser jag är mycket viktigt. Då har man också möjlighet att välja en specifik buss. Då vet man precis vad man får.

//Jacob

Samtliga bussar fungerar ju för de små företagen som har kanske max 15-20 bussar

Företag som har 50-100-500 och ännu fler kan ju omöjligen presentera dessa utan då presenterar man de olika busstyperna (Konferensbuss-Turistbuss 50 pl-Turistbuss-58 pl-Dubbeldäckare-Turistbuss med lyft etc)

Jacob

Citat från: Håkan_E skrivet 05 november 2012, 20:19:06 PM
Samtliga bussar fungerar ju för de små företagen som har kanske max 15-20 bussar

Företag som har 50-100-500 och ännu fler kan ju omöjligen presentera dessa utan då presenterar man de olika busstyperna (Konferensbuss-Turistbuss 50 pl-Turistbuss-58 pl-Dubbeldäckare-Turistbuss med lyft etc)

Jo det är helt riktigt. Tänkte mest på de små företagen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Buss-busen

Det beror ju på vilka hemsidan vänder sig till. Men bilder på alla bussar känns väl inte som det viktigaste. Framförallt inte om man har flera av samma busstyp. 

Jacob

Citat från: Buss-busen skrivet 05 november 2012, 20:32:01 PM
Det beror ju på vilka hemsidan vänder sig till. Men bilder på alla bussar känns väl inte som det viktigaste. Framförallt inte om man har flera av samma busstyp. 

Har man identiska bussar är det väl inte nödvändigt. Men har man t.ex 3st Mercedes Tourismo med olika komfortstandard vill i alla fall jag se bilder på inredningen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: Buss-busen skrivet 05 november 2012, 20:32:01 PM
Det beror ju på vilka hemsidan vänder sig till. Men bilder på alla bussar känns väl inte som det viktigaste. Framförallt inte om man har flera av samma busstyp.

Det bästa vore ju om man hitta en form som vänder sig till alla. Även jag som bussnörd hyr ju buss ibland, och då är jag en kund som vilken som helst som företaget måste ta hand om! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Buss-busen

Citat från: Carl Eric skrivet 05 november 2012, 21:15:10 PM
Det bästa vore ju om man hitta en form som vänder sig till alla. Även jag som bussnörd hyr ju buss ibland, och då är jag en kund som vilken som helst som företaget måste ta hand om! :)

Det är ju skillnad om det är beställningstrafik eller linjetrafik givetvis. Men det är garanterat bara bussnördar som är intresserade om linjetrafiksvagnen 5252 har höga eller låga ryggstöd, så sådan information känns inte så viktig.

Buss-Hasse

Jag är ganska nöjd med vår hemsida www.kjellsbuss.se. Men där ligger fokus mest på våra resor.

New_options

Jag tror som "icke-bussnörd" (om uttrycket ursäktas) att gemene man struntar i den exakta specifikationen på bussen. Det viktigaste må väl ändå vara att det är en trafiksäker buss med nykter förare som framför bussen på ett trafiksäkert och professionellt sätt?

Om det sedan är gula eller blå stolar, den eller den läslampan eller de eller de där ryggstöden blir liksom bara blaha blaha i sammanhanget

Buss-busen

Citat från: New_options skrivet 05 november 2012, 22:24:24 PM
Jag tror som "icke-bussnörd" (om uttrycket ursäktas) att gemene man struntar i den exakta specifikationen på bussen. Det viktigaste må väl ändå vara att det är en trafiksäker buss med nykter förare som framför bussen på ett trafiksäkert och professionellt sätt?

Om det sedan är gula eller blå stolar, den eller den läslampan eller de eller de där ryggstöden blir liksom bara blaha blaha i sammanhanget

Instämmer.

Taunusch

Citat från: Carl Eric skrivet 05 november 2012, 19:41:24 PM
Personligen ser jag gärna att företaget har en ordentlig presentation över sina bussar så att jag vet vad jag kan förvänta mig att få åka med om jag anlitar företaget. Men vad tycker ni? Skriv gärna i denna tråd!

Jag tycker också det är trevligt om det finns bilder på bussarna.

Det som dock känns viktigare för mig är chauffören. En dålig chaufför kan inte räddas av en bra buss men en bra chaufför har större chans att rädda en sämre buss....

Svempa

Så otroligt sant .  ;D
Är det en trevlig och kunnig förare kan t o m ett motorstopp på motorvägen med 3 timmars försening och byte av buss tas med ett leende  medan en grinig förare kan förstöra en i övrigt perfekt resa i en felfri buss.


Carl Eric

Hur tycker ni att man ska framställa detta med förarna? Tror inte att det finns något företag som skulle skriva "vi har nästa enbart otrevliga förare" eller någonting liknande. Hur menar ni när ni säger 'fokusera på förarna'? Vill ni ha en lista på alla timanställda förare (i ett mindre företag då) eller vad vill ni läsa? :)

Tacksam för svar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 06 november 2012, 08:49:35 AM
Hur tycker ni att man ska framställa detta med förarna? Tror inte att det finns något företag som skulle skriva "vi har nästa enbart otrevliga förare" eller någonting liknande. Hur menar ni när ni säger 'fokusera på förarna'? Vill ni ha en lista på alla timanställda förare (i ett mindre företag då) eller vad vill ni läsa? :)

Tacksam för svar!

Man kan ju inte gärna ha en lista på förarna, av flera olika skäl. Vad man däremot kan ha är väl ett par små bilder på två, tre förare som gillar att vara på bild, med förnamn och var sin liten berättelse om hur roligt och speciellt just de tycker att det är att köra buss och ge service åt passagerarna.