Vad bör en hemsida hos ett bussbolag innehålla?

Startat av Carl Eric, 05 november 2012, 19:41:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Man kan ju ha bild för förarna och bussarna! Men det försnämnda kräver förstås att man vill vara med på bild.

Utan att tekniskt och i elegans vara den bästa hemsidan - måste jag nog ändå säga att jag gillar stadstrafiken på Ålands variant! Det märks att det är folk som gillar bussar och kollektivtrafik som sköter trafiken (och vad som skall ligga ute på hemsidan) där! Man kan väl då sakna inredningsbilder - men det tror jag nog många tycker är av mindre intresse - däremot finns ju allting annat. Framförallt är jag imponerad av hur otroligt "enkelt" man göra allting - men ändå få det hela att fungera - och då tänker jag på allting runt trafiken - inte bara hemsidan. Man behöver inte lägga ut miljoner på marknadsföring, avancerad layout eller snygga dekaler vid alla tillfällen! Här får man ändå en stark känsla för att man kan det här med att köra buss!

http://www.rodeorm.aland.fi/

Bjarne-W

Läser med ett litet leende alla svar på den - mycket bra - inledande frågan. Men lyfter ett förvånat ögonbryn över att ingen "funderat" över tanken "Vad är det för någonting som får människor att kliva upp i bussen?". Inte f-n är det någon (normal) människa som åker buss bara för att få åka buss - väl?  ;)
Om vi nu bortser från resor med kollektivtrafiken så kliver man väl upp i bussen får att senare få "uppleva någonting".
För egen del kan jag tänka mig att gärna kliva upp i en Icarus från 1984 om bara upplevelsen som väntar vid resmålet är "outstanding".
Även om där erbjuds en buss, en "lyxkryssare" av yppersta modell, skulle det få mig att stiga upp i den för att åka och lyssna på - Jokkmokks Jocke. Om du nu förstår den gliringen...
Alltså - vad bör en "hemsida hos ett bussföretag innehålla?".
I första hand sådant som får folk att vilja kliva upp i företagets bussar - väl?

Mats Karlsson

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 05 november 2012, 22:17:11 PM
Jag är ganska nöjd med vår hemsida www.kjellsbuss.se. Men där ligger fokus mest på våra resor.
Ja, det är en fin sida!

Kolla även denna sida, innan den byggs om: http://www.stigenbuss.com
Det är Stigenbuss hemsida som jag tycker har varit bra och informativ. I och med nya ägare från 1 oktober i år kan dock sidan komma att ändras, men jag hoppas att upplägget blir ungefär det samma.

Ersa

Citat från: New_options skrivet 05 november 2012, 22:24:24 PM
Jag tror som "icke-bussnörd" (om uttrycket ursäktas) att gemene man struntar i den exakta specifikationen på bussen. Det viktigaste må väl ändå vara att det är en trafiksäker buss med nykter förare som framför bussen på ett trafiksäkert och professionellt sätt?

Om det sedan är gula eller blå stolar, den eller den läslampan eller de eller de där ryggstöden blir liksom bara blaha blaha i sammanhanget

Jag tror att säkerligen c:a 90% av ett bussbolags kunder tänker på just det viset, då de allra flesta är rejält ointresserade av bussarnas tillverkare, modellbeteckningar, yttre och inre färger samt dörrställningar.
I allra första hand kommer ju självklart priserna, så ett bra formulär för att kunna skriva in offerter är bra. Här uppskattar även kunden att snabbt få ett svar med pris. På vissa resor är tillräckligt bagageutrymme väldigt viktigt, och att ha några 230V-uttag uppskattas mer och mer numera. På andra resor efterfrågas lägre bussar och t.o.m rullstolslyftar.

Har man har alkolås på alla bussar kan man gott skriva in det tydligt på hemsidan. Annars var den redan nämnda sidan om Röde Orm ganska lagom, iaf när det gäller en kort presentation av varje buss. Även de andra två hemsidetipsen var trevliga.

Carl Eric

Har ju glömt att säga tack för alla svar, så: tack alla för era intressanta funderingar och synpunkter!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

jag gillar http://www.stromma.se/buss/ upplägg
lagom mycket info som kan vara nödvändlig bilder m.m sen