Björn Forslund & SvOf med i dagens DN...

Startat av Kvarne, 22 oktober 2007, 14:23:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Imorse när man stigit upp och gjort i ordning en kopp morgonte samt några mackor så höll det på att gå illa.
Tet höll på att hamna i fel strupe när ingen mindre en Björn plötsligt dök upp i en artikel angående utfärden igår med Björknäsbussarna.

Dessvärre har jag ej lyckats hitta motsvarande artikel i nätupplagan, men kommer ni över pappersupplagan så titta i A-delen så hittar ni en mkt trevlig artikel om utfärden och om Björn angående Bussdiggeri... ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kvarne skrivet 22 oktober 2007, 14:23:02 PM
Imorse när man stigit upp och gjort i ordning en kopp morgonte samt några mackor så höll det på att gå illa.
Tet höll på att hamna i fel strupe när ingen mindre en Björn plötsligt dök upp i en artikel angående utfärden igår med Björknäsbussarna.

Dessvärre har jag ej lyckats hitta motsvarande artikel i nätupplagan, men kommer ni över pappersupplagan så titta i A-delen så hittar ni en mkt trevlig artikel om utfärden och om Björn angående Bussdiggeri... ;D

Nej, den verkar inte finnas på nätet. Det är också stor risk för att den  bara finns i Stockholms-upplagan av DN. Men det är ju ändå trevligt...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Lika bra det, för fotot gjorde inte alls min fagra uppenbarelse rättvisa! ;D
Bussarna däremot gjorde sig bra, likaså var texten korrekt i det mesta, bortsett från att de i faktarutan hade klassificerat en buss som ett fordon med fler än nio platser...hmm..åtta ska det väl vara, inkl förare?

Johan B

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 oktober 2007, 14:45:50 PM
Lika bra det, för fotot gjorde inte alls min fagra uppenbarelse rättvisa! ;D
Bussarna däremot gjorde sig bra, likaså var texten korrekt i det mesta, bortsett från att de i faktarutan hade klassificerat en buss som ett fordon med fler än nio platser...hmm..åtta ska det väl vara, inkl förare?

Nähä du, vet du vad :P. Nio platser, div 8 passagerare plus förare är det "största" fordonet du får köra med vanligt B-kort. 

Björn Forslund

Åhå, då var det rätt alltså...skärpt journalist, inte från Expressen m a o  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 oktober 2007, 16:11:35 PM
Åhå, då var det rätt alltså...skärpt journalist, inte från Expressen m a o  :)

Jag antar att det var 8 platser inklusive förare när Björn tog körkort. Så var det i alla fall när jag gjorde det 1964 och av någon konstig anledning har man alltså ökat så att man får ta med en person till i de redan mycket farliga minibussarna. Låt vara att de flesta minibussar rymmer tre personer i framsätet, men den som sitter där i mitten behöver inte vara särskilt storvuxen förrän han/hon stör föraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Aha, det förklarar saken...när skedde denna ändring? Det har jag totalt missat!
Angående artikeln i DN fick jag mail från Peter Ödén i Gävle. Det verkar som om den fanns med i tidningen där, så ni kan ju kolla i DN även om ni bor någon annanstans än Stockholmsområdet.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 oktober 2007, 16:21:29 PM
Jag antar att det var 8 platser inklusive förare när Björn tog körkort. Så var det i alla fall när jag gjorde det 1964 och av någon konstig anledning har man alltså ökat så att man får ta med en person till i de redan mycket farliga minibussarna. Låt vara att de flesta minibussar rymmer tre personer i framsätet, men den som sitter där i mitten behöver inte vara särskilt storvuxen förrän han/hon stör föraren.

På vilket sätt skulle dessa fordon vara "mycket farliga"?  Vad grundar du åsikten att passageraren "behöver inte vara särskilt storvuxen förrän han/hon stör föraren"? Jag har då aldrig upplevt det som störande att ha en person på mittplatsen fram när jag kör?

Hans Fredriksson

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2007, 17:34:44 PM
På vilket sätt skulle dessa fordon vara "mycket farliga"?  Vad grundar du åsikten att passageraren "behöver inte vara särskilt storvuxen förrän han/hon stör föraren"? Jag har då aldrig upplevt det som störande att ha en person på mittplatsen fram när jag kör?

Det som du inte tycker är störande kanske andra upplever som farligt. Jag vet förare som blir genomsvettiga att ha granskande 50 pers  bakom föraplatsen i bussen.
Jo jo, men försök att acceptera varandras åsikter utan att ifrågasätta. Han tycker så och du tycker så. Alla är vi olika och till och med tycker olika.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2007, 17:34:44 PM

Du måste väl ändå känna till att minibussar är överrepresenterade i olycksstatistiken. Och att det ofta beror på att de körs av ovana förare som inte är vana att ha åtta personer - eller ens sju - med sig i fordonet. 
Att tre personer i framsätet är störande kan grundas t ex på att taxiförare inte brukar tillåta det. Och om inte det räcker som argument så har jag hört många säga det. Om inte det heller räcker så kanske du kan nöja dig med att jag själv upplever det så. Jag kör dock inte yrkesmässigt.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 oktober 2007, 18:11:22 PM
Du måste väl ändå känna till att minibussar är överrepresenterade i olycksstatistiken. Och att det ofta beror på att de körs av ovana förare som inte är vana att ha åtta personer - eller ens sju - med sig i fordonet. 
Att tre personer i framsätet är störande kan grundas t ex på att taxiförare inte brukar tillåta det. Och om inte det räcker som argument så har jag hört många säga det. Om inte det heller räcker så kanske du kan nöja dig med att jag själv upplever det så. Jag kör dock inte yrkesmässigt.

Jo jag kan nöja mig med att du upplever det så. Inga problem alls dock uttryckte du det som att det skulle vara någon naturlag att man blev störd om man hade passagerare brevid sig i framsätet. Om det inte var så du menade så ber jag om ursäkt för påhoppet(Om du upplevde det så?)

Och jo jag har också sett statistik på att minibussar är överrepresenterade i olyckor. Dock tror jag att en relativ stor del av dessa härleds till ungdomar med nytagna körkort som hyr en sådan för att utan vana ge sig ut på långkörning med ett fordon de aldrig kört förut. De hade förmodligen varit lika olycksdrabbade i tex. en Toyota Corolla eller Volvo V70. Att många av dessa används som hyrbilar och taxi gör ju också att de rullar mer än medelbilen samtidigt som förare har en förmåga att köra mer vårdslöst med fordon de inte själv äger. Dock ska jag inte sticka under stol med att ett högre fordon blir mer instabilt än ett inte lika högt fordon. Minibussar tillverkade fram till och med hälften av 90-talet hade ju också en tveksam krocksäkerhet men idag finns ju oftas en hel del deformationszon på dessa och vinteregenskaperna är ju för det mesta också hyfsade numera. Och om vi bara skulle gå på olyckstatistik så skulle vi ju förbjuda BMW, stadsjeepar och ytterliggar några märken och biltyper. Varför dessa är överrepresenterade i olycksstatistiken överlåter jag till forumfolket att förklara.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2007, 18:40:18 PM
Och om vi bara skulle gå på olyckstatistik så skulle vi ju förbjuda BMW, stadsjeepar och ytterliggar några märken och biltyper. Varför dessa är överrepresenterade i olycksstatistiken överlåter jag till forumfolket att förklara.

Men snälla: Jag har väl inte skrivit att jag ville förbjuda minibussar. Utan bara att jag tycker det rimmar illa med säkerhetstänkandet inom trafiken att ändra det tillåtna passagerarantalet från 7 till 8. I synnerhet som du själv skriver minibussar ofta körs av ovana förare, inte bara ovana att köra minibussar utan bil i allmänhet. Jag har själv kört rätt mycket minibuss och även mindre distributionsbilar och vet därför att det är något helt annat än att köra vanlig personbil. Eller stadsjeep för den delen.

Nico

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2007, 18:40:18 PMOch jo jag har också sett statistik på att minibussar är överrepresenterade i olyckor. Dock tror jag att en relativ stor del av dessa härleds till ungdomar med nytagna körkort som hyr en sådan för att utan vana ge sig ut på långkörning med ett fordon de aldrig kört förut.

Frågan är om man verkligen kan begränsa detta enbart till ovana ungdomar? Snarare är det troligen som så att många som överhuvudtaget hyr fordon inte är vana bilförare utan hyr utifrån ett tillfälligt behov. Är man kanske inte van vid att köra ens vanlig bil, kanske var en två eller tre år sedan vederbörande sist var ute å svängde, så är en minibuss troligen ett ännu mer olämpligt fordon att helt apropå bara ge sig ut att kuska en längre sträcka i.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2007, 22:06:44 PM
Frågan är om man verkligen kan begränsa detta enbart till ovana ungdomar? Snarare är det troligen som så att många som överhuvudtaget hyr fordon inte är vana bilförare utan hyr utifrån ett tillfälligt behov. Är man kanske inte van vid att köra ens vanlig bil, kanske var en två eller tre år sedan vederbörande sist var ute å svängde, så är en minibuss troligen ett ännu mer olämpligt fordon att helt apropå bara ge sig ut att kuska en längre sträcka i.

Jag skulle vilja utöka detta till att även om man är van att köra en vanlig bil så är det så stor skillnad att köra minibuss - i synnerhet med 8 passagerare - att det blir en helt ny erfarenhet. Givetvis har en van bilförare större vana att läsa av trafiken runtom, men det är också fråga om att manövrera ett större fordon med mer passagerare än man är van vid. Givetvis gör det därvidlag ingen större skillnad om det är 7 eller 8 passagerare då, men trots allt blir det värre för varje som tillkommer. Om det dessutom är trångt att växla - vid manuellt växlat fordon - därför att någon sitter med knäna över växelspaken blir ju saken inte direkt bättre.
Redan i en vanlig personbil kan det där med växelspaken vara besvärligt. När jag för många år sedan skjutsade en kvinnlig kollega hem i en vanlig persobil fräste hon efter ett tag: - Tror du att växelspaken har nylonstrumpor på sig?

Ersa

Det kanske inte är att rekommendera att sätta sig i en VW Caravelle med en rejäl husvagn bakom och bege sig på vintersemester, några dagar efter man kört upp för B-körkort i en VW Golf. Dock händer sånt ibland. Det här med BE-behörighet tycker nog många är överskattat och chansar ibland.