Bussolycka i Karlskoga

Startat av Esbjörn, 23 augusti 2012, 08:20:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

En Länstrafikbuss på linje 342 har vält i Karlskoga. Sex personer har förts till sjukhus.
Nerikes Allehanda:
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga

swedebear

Bussen ser ut att ha kommit på Drottningvägen och skulle över till vänster in på Gustavsgatan (Vilket är den normala vägen för den bussen), sen undrar man ju vad som har hänt
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

mil

Enligt ett pm från polis så är endast föraren förd till sjukhus övriga hade skrubbsår som de fått då de klättrade ut bussen

Mats Karlsson

#3
En Nobina-buss på linje 342 från Hällefors till Karlskoga skenade(?) i en korsning. Den skulle ha svängt vänster och lagt sig i avfartsfilen men hamnade i stället upp på staketet längs avfartsfilen åt höger. Det är inte klarlagt vad som har hänt, men troligen har föraren drabbats av något.
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15297154.ab
http://nwt.se/karlskoga-degerfors/article1157033.ece

Mats Karlsson

Jag har skickat ut en spanare till olycksplatsen. Bussen är Nobina nr 4798.

mil

inventarie nummer 4798 vbar det

Christer K

Cirka 45 graders lutning blev det idag för Nobina:s buss 4798 som körde linje 342 från Hällefors till Karlskoga, på grund av sjukdomsfall så missade chauffören rondellen och körde upp på räcket.

Film finns på NA, http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-na-tv-buss-valte-atta-forda-till-sjukhus

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Det kan kanske var idé att förklara lite. Bussen förolyckades i en vanlig vägkorsning och inte i någon rondell.

Bussen välte aldrig, utan blev stående kraftigt lutande eftersom höger boggihjul hamnade uppe på ett kraftigt staket. I vissa tidningar påstås nämligen att bussen välte.

Så här skulle bussen ha kört genom korsningen:
http://kartor.eniro.se/m/96LRm

Så här gick bussen i stället när föraren tuppade av:
http://kartor.eniro.se/m/96Lz5

Mats Karlsson

Admin "klagar" på att vi inte lägger uppgifter om bussolyckor under "Busstrafik". http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113.

Uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik är inte solklar. Uppgifter om en förolyckad buss tycker jag snarare hör hemma under BussSnack, likaså tekniska data om en buss.   

Vore det inte idé att se över uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik?! Tekniska data och bilder på en förolyckad buss har väl knappast med busstrafik att göra? Många med mig kommer att fortsätta att göra fel här pga denna luddighet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2012, 07:52:30 AM
Admin "klagar" på att vi inte lägger uppgifter om bussolyckor under "Busstrafik". http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113.

Uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik är inte solklar. Uppgifter om en förolyckad buss tycker jag snarare hör hemma under BussSnack, likaså tekniska data om en buss.   

Vore det inte idé att se över uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik?! Tekniska data och bilder på en förolyckad buss har väl knappast med busstrafik att göra? Många med mig kommer att fortsätta att göra fel här pga denna luddighet.

Det här är inte lätt, det medhålles. Oftast börjar en sådan här tråd med en uppgift om själva olyckan och då hör det hemma i Busstrafik. Det är först senare som uppgifter om vilken buss som varit inblandad kommer och då är det ett gränsfall till Bussnack.

För överskådlighetens skull bör samma ämne behandlas i en enda tråd, annars blir det bara en massa tråkiga upprepningar.

Jag var själv motståndare till indelningen i en trafikdel (Busstrafik) och en bussdatadel (Bussnack) just därför att det finns många sådana här gränsdragningar. Jag gav mig dock sedan en omröstning visat att de flesta läsare ville ha en sådan uppdelning.

Jag har förtydligat i texten för tavlan Bustrafiken att även olyckor  hör hemma där.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Tack Staffan. "Busstrafik" för mig är mer den "mjuka" delen med tidtabeller, linjer, hållplatser, förare, lagar, förordningar osv. Själva hårdvaran "bussen" tycker jag platsar i BussSnack oavsett om det gäller bilder, tekniska data, tillverkarnyheter, krockskador osv.

Det är väl så att den "uppfattningsram" som vi äldre har skapat inom bussintresset och de "standarder" vi har byggt upp kring rapportering av bussuppgifter m.m. under kanske 40-50 års tid inte har slagit igenom nu när BussSnack till större delen verkar bestå av yngre förmågor. Ber därför om överinseende om jag kommer att "synda" fler gånger framöver. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2012, 09:57:32 AM
Det är väl så att den "uppfattningsram" som vi äldre har skapat inom bussintresset och de "standarder" vi har byggt upp kring rapportering av bussuppgifter m.m. under kanske 40-50 års tid inte har slagit igenom nu när BussSnack till större delen verkar bestå av yngre förmågor. Ber därför om överinseende om jag kommer att "synda" fler gånger framöver.

Eftersom gränsdragningen är så svår är det naturligtvis såväl förståeligt som ursäktligt att någon lägger inlägget på "fel" tavla. Att vi moderatorer flyttar samt slår samman trådar är för att underlätta läsningen och debatten och inte någon form av straff eller tillrättavisning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

New_options

En fråga... Förvissa OT kanske, men det är trots allt viktigt att belysa frågan...

Det är uppenbart okej att publicera en nyhet om en bussolycka där en enskild förare är lätt identifierbar. Ingen av oss vet vad som hände.

När jag publicerade en nyhet om att en Bergkvarabuss betedde sig rysligt illa (backade sönder såväl buss som kantstenar och grönyta för att köpa skor) plockades inlägget illa kvickt bort av administrationen med hänvisning till att "en enskild förare lätt går att identifiera"

Vad är egentligen skillnaden?

buskörare

Citat från: New_options skrivet 25 augusti 2012, 15:13:11 PM
En fråga... Förvissa OT kanske, men det är trots allt viktigt att belysa frågan...

Det är uppenbart okej att publicera en nyhet om en bussolycka där en enskild förare är lätt identifierbar. Ingen av oss vet vad som hände.

När jag publicerade en nyhet om att en Bergkvarabuss betedde sig rysligt illa (backade sönder såväl buss som kantstenar och grönyta för att köpa skor) plockades inlägget illa kvickt bort av administrationen med hänvisning till att "en enskild förare lätt går att identifiera"

Vad är egentligen skillnaden?

Det känns som att din tråd handlade mer om smutskastning än information. Kanske var det nått sånt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 25 augusti 2012, 21:45:24 PM
Det känns som att din tråd handlade mer om smutskastning än information. Kanske var det nått sånt?

Ja, visst var det det. En förare blev utpekad för grovt tjänstefel. I den aktuella olyckan har det om föraren sagts att han antagligen blev sjuk. Dessutom började det med länk till tidningsartiklar, så olyckan var redan känd när den dök upp i Bussnack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)