Volvo B10M/Säffle boggie hos SJ-Buss (med anknytning till Göteborg)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 oktober 2007, 17:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep på Volvo B10M/Säffle boggiebussar hos SJ-Buss. Först en kvällsbild på SJ 3022 som ankommit Varberg från Göteborg som linje 732. Några systervagnar till 3022 omplacerades senare, under Swebus-tiden, norrut till Gävleborgs län: 3021, 3023-3026. Jag har ingen anteckinge om att även 3022 omplacerades dit.

Vagnarna 3029-3030 gick i alla fall enligt mina anteckingar kvar i trafik i Göteborgsregionen ända fram till 2002. 3027-28 fram till 2000.



Sedan vagn 3094 i GL-Express Röd-utförande. Vid fototillfället trafikerade GL Röd sträckan Kungsbacka-Göteborg-Uddevalla. Gick inte vissa turer vidare till Orust/Henån?

Av bussens märkning ("Uv" att döma var bussen stationerad i Uddevalla vid fototillfället. 3094 omplacerades senare till Östersund. 



Slutligen vagn 3163, i SJ/UL-lackering. Enligt mina anteckningar var 3163 och 3164 stationerade i Uppsala så länge de fanns i SJ-Buss/Swebus ägo. De blev senare lackerade i Swebus/UL-design. På bilden går 3163 i SJ-Buss veckoslutstrafik på linje 866 mellan Stockholm och Göteborg. Kanske behövdes förstärkning från Uppsala.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Signvard

Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??

Mikael T Nilsson

Citat från: Signvard skrivet 19 oktober 2007, 17:31:26 PM
Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??

Tack! Det stämmer bra att både den och 3164 gick en del på UL 807. Jag tror att 3163-64 var de enda av denna busstyp hos SJ-Buss. Swebus köpte in minst en buss av samma eller liknande typ. Denna fick inv.nr. 3277.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM





Sedan vagn 3094 i GL-Express Röd-utförande. Vid fototillfället trafikerade GL Röd sträckan Kungsbacka-Göteborg-Uddevalla. Gick inte vissa turer vidare till Orust/Henån?

Gick de inte vissa turer till Varberg då också?
Bussarna gick till Uddevalla från Stenungsund via Tjörnbron och Orust/Henån.




Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM
Slutligen vagn 3163, i SJ/UL-lackering. Enligt mina anteckningar var 3163 och 3164 stationerade i Uppsala så länge de fanns i SJ-Buss/Swebus ägo. De blev senare lackerade i Swebus/UL-design. På bilden går 3163 i SJ-Buss veckoslutstrafik på linje 866 mellan Stockholm och Göteborg. Kanske behövdes förstärkning från Uppsala.

Trevligt. Lite förvånande är att denna gick som expressbuss till Borås och Göteborg. Att bussen hörde hemma i Uppsala är inte så konstigt. När SJ Buss Hornsbergs egna bussar inte räckte till lånade de från Uppsala. Hornsberg hörde för övrigt organisatoriskt till Uppsala.
Produktionschefen (tror jag det kallades) vid SJ Buss i Uppsala vid den här tiden var för övrigt den i dessa dagar från annat sammanhang kände Stefan Carlén. Som gammal boråsare ömmade han naturligtvis för att just denna linje fick bra bussar. Även om han kanske inte lyckades nå ända fram denna gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 18:05:03 PM
Uppsala körde i princip varje helg med vanliga linjevagnar med lite högre standard på veckoslutslinjerna, ofta gick även CK 112/113 och K112 Aabenraa, så denna 31 vagn var ett under av komfort.

//Lars

Jämfört med de nämnda, ja. Men inte jämfört med de bussar som normalt gick, vanligen van Hool Jumbo och Alizée.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 18:10:00 PM
Men dessa var mer förbehållna de dagliga Snabb/Expressbusslinjerna medans veckosluten fick hålla till godo med vad som fanns kvar sedan dessa tursatts, detta förhållande fanns i princip kvar ända till den stora satsningen på SwX 1998-99.

//Lars

Om vi håller oss till den linje jag råkar kunna bäst, nämligen Stockholm-Borås/Göteborg: Ordinarie buss var en van Hool, åtminstone på de lite längre linjerna. Däremot var förstärkningsbussarna vad som fanns till hands. Det gällde också om den vanliga van Hool-en av någon anledning inte kunde rulla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

Linje 866 gick en tur Uppsala - Jönköping - Borås - Skene. Förarbyte var i Herrbeta eller Mantorp/Sjögestad.

Marc

Citat från: Göran Westman skrivet 19 oktober 2007, 18:35:18 PM
Linje 866 gick en tur Uppsala - Jönköping - Borås - Skene. Förarbyte var i Herrbeta eller Mantorp/Sjögestad.

Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?

Janne Rickman


Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM


Den här minns jag när den fanns i Uppsala. Undrar var den har tagit vägen sedan. Blev den skrotad eller såld utomlands? Om den blev såld skulle det vara intressant att veta vilket land den kan ha hamnat i
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Är det någon som vet vad de är för luftintag som sitter på vänstra sidan av stötfångaren på 3163 och 3164?
De är de ända Säfflevagnar som jag har sett de på.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 19 oktober 2007, 19:46:34 PM
Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?


Jodå, det stämmer. Som jag skrev i ett annat inlägg så var det en Volvo B10M van Hool Alizée med förflutet från Gunnarssons i Skene. Inventarienumret på bussen skrevs just 17 men om det egentligen skulle vara 0017 är jag osäker på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 17:56:10 PM
Om jag minns rätt levererades 3163 som UL/SJ och 3164 som UL/Swebus.

3276-77 var likartade.

//Lars

Hej,

Ja, det kan nog stämma att 3164 levererades i Swebus/UL-utförande. Tack för kompletteringarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2007, 18:01:30 PM
Gick de inte vissa turer till Varberg då också?
Bussarna gick till Uddevalla från Stenungsund via Tjörnbron och Orust/Henån.




Trevligt. Lite förvånande är att denna gick som expressbuss till Borås och Göteborg. Att bussen hörde hemma i Uppsala är inte så konstigt. När SJ Buss Hornsbergs egna bussar inte räckte till lånade de från Uppsala. Hornsberg hörde för övrigt organisatoriskt till Uppsala.
Produktionschefen (tror jag det kallades) vid SJ Buss i Uppsala vid den här tiden var för övrigt den i dessa dagar från annat sammanhang kände Stefan Carlén. Som gammal boråsare ömmade han naturligtvis för att just denna linje fick bra bussar. Även om han kanske inte lyckades nå ända fram denna gång.


Tackar! Aha, GL Röd gick via Tjörn-Orust till Uddevalla. Ja, det var väl Bohustrafiken som ansvarade för trafiken mellan Göteborg och Uddevalla medan GL hade trafiken Göteborg-Tjörn-Orust-Uddevalla. Intressanta uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 19 oktober 2007, 20:45:01 PM


Swebus 3163 på busstationen i Uppsala.

/Janne

Tack för den tjusiga bilden! Hade UL 811 turer som vände i Alunda innan linjerna 886 och 887 kom till? Numera är det väl inte tillåtet med avstigning i Alunda i riktning från Uppsala på linje 811?

Citat från: Marc skrivet 19 oktober 2007, 19:46:34 PM
Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?


Intressant! Hade inte Uppsala även 3271?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.