Volvo B10M/Säffle boggie hos SJ-Buss (med anknytning till Göteborg)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 oktober 2007, 17:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 oktober 2007, 08:31:53 AM
Tackar! Aha, GL Röd gick via Tjörn-Orust till Uddevalla. Ja, det var väl Bohustrafiken som ansvarade för trafiken mellan Göteborg och Uddevalla medan GL hade trafiken Göteborg-Tjörn-Orust-Uddevalla. Intressanta uppgifter!

Så borde det ha varit, ja. Gränsen mellan Bohustrafiken och GLAB var ganska flytande, vilket berodde på att de hade gemensam administration.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Oskar A

Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 oktober 2007, 08:35:33 AM
Tack för den tjusiga bilden! Hade UL 811 turer som vände i Alunda innan linjerna 886 och 887 kom till? Numera är det väl inte tillåtet med avstigning i Alunda i riktning från Uppsala på linje 811?

Intressant! Hade inte Uppsala även 3271?

Första hållplats för avstigning med linje 811 mot Östhammar/-Öregrund är längs länsvägen i höjd med Alunda bussterminal. När 886 inte går kör 811 in på terminalområdet samt att på- och avstigning är tillåten mellan Uppsala och Alunda.

Det stämmer bra att Uppsala hade 3271. Det är möjligt att jag har bild på den. Återkommer om jag lyckas hitta en.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 20 oktober 2007, 16:49:32 PM
Första hållplats för avstigning med linje 811 mot Östhammar/-Öregrund är längs länsvägen i höjd med Alunda bussterminal. När 886 inte går kör 811 in på terminalområdet samt att på- och avstigning är tillåten mellan Uppsala och Alunda.

Det stämmer bra att Uppsala hade 3271. Det är möjligt att jag har bild på den. Återkommer om jag lyckas hitta en.

Tack för ditt svar! Ser fram emot bild på 3271 om du har någon  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jocke Selling

Citat från: Signvard skrivet 19 oktober 2007, 17:31:26 PM
Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??

De var varken eller.
3,50 , det var drygt att behöva ta den långa vägen redan på den tiden ;)

Jocke Selling

Skulle väl kunna tillägga att 3163 gick som ny till tierp, och uppsala hade 3164. Bussarna gick i ul-trafik tom fredag förmiddag, lyftes sedan ur för veckoslutstrafiken.
3163 blev ingen "hit" i tierp när den var för hög för den gamla tvätthallen och kom att bytas mot 3270 redan året efter.
3163,3164,3270,3271 var köpta i syfte att användas på veckoslutslinjer, samt i ul-trafik övrig tid.
Jag tror att dessa ersatte gamla vanhooler som 1538,1539 och 1598 på detta. Men det är bara spekulation.
Söderifrån brukade det däremot komma lite "lyxigare" skutor.

Mvh/JoSe


S Svensson

I och för sig så köptes högbyggda Säffle till veckoslut och expresslinjer.

När det gäller röd Express så startade denna efter 13-helgen jan 1990. Gick Varberg-Göteborg-Henås-Uddevalla med avstickare till Ullared,Svenshögen och några andra ställen.
Aug 92 startades pendeltågen till Kungsbacka. Kommunen Kungsbacka sade upp avtal med GK/GL och det blev inte som det var tänkt. Röd express kom att gå till Göteborg och linje 611 till Rävlanda blev röd express. Det var ett tag tänkt att både köra till Rävlanda och till Varberg i några få turer.

För bussintresserade är det intressant att veta att de allra första leveranserna blev felaktigt numrerade. Tanumsexpressen 3018 såg jag en gång och samtidigt stod en Neoplan 3018 vid Kruthusgatan.
Kontaktade bussregionen och Olle L meddelades och hela serien fick ändras enligt 3018 till 3019 osv.
Knutpunkten Henån försvann juni 98 då röd express kom att gå Landvetter-G-Stenungsund.
jan 1990 kom 2758-2760 att märkas om och 2758-2762 fick fällbara säten.
Senare kom ytterligare röda 3162 och några till. De Säffle som gick på 520 linjen kom i några fall med röd front som togs bort.De tvåaxliga  expresserna hade röd rand vid taket men med vit front.

Nicklas Vasa

Undrar om det var 3164 som jag såg en kväll/natt, kan det ha varit -94, som stog uppställd och övergiven på en parkeringsficka mellan Vittinge och Järlåsa, i riktning mot Uppsala, med intryckt front. Jag var på väg från Uppsala i något ärende, så jag stannade och tittade till bussen, och fronten var full med Älg hår, så något torde ha inträffat.....