Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare

Startat av Fredde, 02 juli 2012, 21:28:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

De nya dubbeldäckarbussarna är för höga för hållplatstaken vid resecentrum i Uppsala och riskerar därför att slå i när de åker förbi. Det är något som upptäckts först efter att bussarna tagits i drift. Men att bygga om hållplatserna är inte aktuellt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5175380

Lars-Håkan_E

Man få väl bygga ut plattformskanten med några rader kantsten till så slipper man problemet, annars kommer även den mest erfarna föraren nån gång att vrida ut tvärt och riva sönder bakpartiet

KG

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 21:41:14 PM
Man få väl bygga ut plattformskanten med några rader kantsten till så slipper man problemet, annars kommer även den mest erfarna föraren nån gång att vrida ut tvärt och riva sönder bakpartiet

Finns ej plats i gaturummet för det.

Nico

Nya resecentrum i Uppsala är väl lite av en flopp i sig... i alla fall ur busstrafikhänseende. Däremot är det en eminent cykelparkering och cyklarna verkar ha varit prio ett.  :-X   :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 02 juli 2012, 22:18:16 PM
Finns ej plats i gaturummet för det.

Bara att smalna av gatorna då, hellre det än att skattebetalarna ska betala kostsamma reparationer av bussarna p.ga byggfel

Björn Ax

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:10:22 PM
Bara att smalna av gatorna då, hellre det än att skattebetalarna ska betala kostsamma reparationer av bussarna p.ga byggfel

Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:15:17 PM
Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.

Så smalt kan man väl ändå inte ha byggt? det är ju inte meningen att man ska smalna av metervis.
Ytan måste väl vara minst 7-7,5 meter idag.

bjorn_k

Exakt samma sak hände i Danderyd... Inte sjutton bygger dom om terminalen för det inte... Däremot var man ju tvungen att göra mittåt i Jakobsberg med pelarna som stod ivägen...

Björn Ax

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:24:33 PM
Så smalt kan man väl ändå inte ha byggt? det är ju inte meningen att man ska smalna av metervis.
Ytan måste väl vara minst 7-7,5 meter idag.

Det är väldigt smalt. Vet inte hur mycket man måste smalna av för att det inte ska skrapas i.

JB

Citat från: Nico skrivet 02 juli 2012, 22:54:42 PM
Nya resecentrum i Uppsala är väl lite av en flopp i sig... i alla fall ur busstrafikhänseende. Däremot är det en eminent cykelparkering och cyklarna verkar ha varit prio ett.  :-X   :o

Nja, vill hävda att cykelparkeringen har stora brister den med. Men det är i alla fall bättre än det var tidigare!

Nico

Ska väl inte raljera för mycket, men jag tycker personligen att man låtit cyklarna bre ut sig på bussarnas bekostnad. Visst är cykeln ett bra och populärt sätt att transportera sig i Uppsala, men den lösning som man nu valde vid resecentrumet är knappast optimal och det ställer till det en hel del för de som är beroende av att det fungerar för bussarna. I grund och botten handlar det nog mest om att man bland ansvariga politiker m.fl. inte verkar veta ha vetat vad man skulle prioritera och så blev det som det blev.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 03 juli 2012, 00:24:33 AM
Ska väl inte raljera för mycket, men jag tycker personligen att man låtit cyklarna bre ut sig på bussarnas bekostnad. Visst är cykeln ett bra och populärt sätt att transportera sig i Uppsala, men den lösning som man nu valde vid resecentrumet är knappast optimal och det ställer till det en hel del för de som är beroende av att det fungerar för bussarna. I grund och botten handlar det nog mest om att man bland ansvariga politiker m.fl. inte verkar veta ha vetat vad man skulle prioritera och så blev det som det blev.
Nä politikerna är ju knappast några trafikerxperter. Däremot är ju frågan hur bra UL var på att trycka på inför ombyggnaden? Känns väl också lite som att den lokala stadsbusstrafiken fått rätt bra förutsättningar, medan situationen för regionaltrafiken har blivit relativt dålig. Kan ju vara så att planerarna från kommunen (vet inte hur mycket Trafikverket varit inne på den delen i projektet) inte riktigt tyckt att regionaltrafiken varit stadens ansvar? Men i en sådan här process är det naturligtvis oerhört viktigt att UL är med och tycker på. Men kanske har man inte heller varit beredda att avsätta några pengar?

För det är ju också beroende för om man skall bygga om eller inte. Eftersom det är UL som valt att man skall ha dubbeldäckare, så får givetvis UL i sådana fall stå för ombyggnadskostnaderna.


AO

Att påstå att det är politikernas "fel" blir ju väldigt märkligt. Att tro att politikerna sitter och detaljstyr sådant är fel. Sånt utarbetas på tjänstemannanivå. Politikerna tar fram en detaljplan, höjd på hållplatser m.m. ska ju ligga på "expertnivå", dvs tjänstemannanivå, och har troligen även gjort så i detta fall.

Nico

Citat från: AO skrivet 03 juli 2012, 17:03:12 PM
Att påstå att det är politikernas "fel" blir ju väldigt märkligt. Att tro att politikerna sitter och detaljstyr sådant är fel. Sånt utarbetas på tjänstemannanivå. Politikerna tar fram en detaljplan, höjd på hållplatser m.m. ska ju ligga på "expertnivå", dvs tjänstemannanivå, och har troligen även gjort så i detta fall.

Vari tycker du att det märkliga består att säga att politikerna styr över det hela?!

Givetvis detaljstyr de inte, men det har jag inte heller påstått. Däremot hävdar jag att politikerna är de som anger vad de vill ha, dvs. t.ex. prio på cykel före buss osv. Sedan är det givetvis upp till tjänstemännen att detaljplanera det hela, men tjänstemännen kan ju då knappast gå emot de politiska intentionerna vilket i sin tur påverkar slutresultatet.

Att UL sedan verkar vara en väldigt svag aktör och har svårt att hävda sig gentemot Uppsala kommun m.fl. påverkar nog det också.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:15:17 PM
Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.

Det är nästan för smalt för detta redan idag. Kungsgatan har verkligen blivit lite väl smal sedan "resecentrum" blev klart. För nu handlar det ju om själva Kungsgatan, och inte lokalgatorna Stadshusgatan eller Fjalars gränd. Överlag är Uppsala C trångt och bökigt att trafikera med bussar längre än 12 meter, och jag är övertygad om att inga praktiska provkörningar har utförts. Dvs attt designerna, arkitekterna, tjänstemännen och politikerna har haft helt fria händer utan att de känt behovet av att blanda in ett enda bussföretag eller en enda fysisk buss att mäta med.

Och vi har ju redan sett bevis på att bussresenärerna direkt blir irriterade enbart på bussförarna om förarna inte kan angöra sina hållplatser pga snöhögar eller felparkerade bilar...