Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare

Startat av Fredde, 02 juli 2012, 21:28:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Är nog inte den sista gången detta händer. Miljöplanerare har helt missat hur bussar ser ut o fungerar idag. I Karlskrona bygger man hållplatserna så höga att man inte kan svepa med främre överhänget utan att slå i kantstenen. Tidigare svepte en Boggie buss ner ett väderskydd med baken. Först då kom dom o mätte svepytan. Dom gör säkert så gott dom kan men borde nog uppdatera sej efterhand det kommer nya bussar. Det är ju lätt att komma att o mäta bussarna.

Nico

SL har ju sina s.k. riktlinjer för buss (senaste utgåvan är från 2008) där sådant som vägbredd, trottoarkantshöjd o.dyl. specas. Dessa riktlinjer är inte tvingande i sig, men de flesta kommuner m.fl. brukar iaktta dem. Sedan finns det även liknande från olika entreprenörer mm. Frågan är dock hur bra man är på att ta till sig sådant här på annat håll i landet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fikman


Det är ju tyvärr valigt att vägingengörena sitter vid sitt fina skrivbord å ritar utifrån sina data modeller utan ens veta att stava till verklighet, vet en rondel dom fick bygga om 3 gånger.

Sen är det trafikbesällare som promt kräver "svensak" dubbeldäckare, borde väll vara totalekonomisk fördelaktigt att köpa en standard 4 meters

Omnilasse

Men här måste ju trafikhuvudmännen vara tydliga mot kommunerna som planerar - SL har ju varit rätt föredömliga med att ge ut riktlinjer här - men även andra trafikhuvudmän brukar ha en del sådana saker specificerade.

Men här skulle man i övrigt när det gäller terminalen helt enkelt sagt ifrån att med den lösning som man valt kan vi inte trafikera centralen (dubbeldäckare kanske man själva inte hade i tanken är planerna togs fram) . Samtidigt är frågan hur involverade man har varit? Men en tanke var väl också att man mest skulle ha genomgående linjer (hur nu det skall fungera med regionalbussar), och då kan man förstås dra ner på antalet hållplatser...Har väl alltså en känsla av att man var aktiv från Uppsala Buss som är van att ha en tät kontakt med kommunen, medan UL inte riktigt var med i planeringen. Fast detta är förstås spekulationer - men UL borde helt enkelt inte accepterat en så dålig lösning som det blivit där för regionalbussarna.