Huvudmeny

Ny bil

Startat av jocke, 30 juni 2012, 18:44:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Införskaffade en ny bil igår.
Blev en fin resa från Gävle till Skillingaryd i småland för att köpa den. Blev en Fusionblå Saab 9-5 linear 2.3T.
Nu ska de åkas :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ronald M. Jannesson

Ursäkta, men är det en SAAB?? J-vligt snygg sådan isf. Kan inte så mycké om senare tids bilmodeller... ???

jocke

Det är en saab ja  ;D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 30 juni 2012, 18:54:07 PM
Ursäkta, men är det en SAAB??

Numera skrivs Saab inte ut med versaler. Denna förändring skedde 1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget bytte namn till Saab AB. Namnet är visserligen än idag en akronym (initialförkortning), precis som Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Ändå är det än idag väldigt vanligt att man skriver firmanamnet Saab i versaler, medan man inte gör samma sak när man skriver firmanamnet Fiat.

Angående köp av en lagom begagnad Saab så är det en bra affär just nu. Man har alltid fått rejält mycket bil för pengarna när man handlar en begagnad Saab, men idag är andrahandsvärdet löjligt lågt. Själv har jag en 9-3 -99 som förstabil som jag köpte för 7000 kr och därefter lagade upp för c:a 3000 kr. Allt (utom SID-displayen som jag ännu inte hunnit laga för 350 kr) fungerar idag helt perfekt och den krånglar aldrig. Mätaren har nyligen slagit om till 20 000 mil.
Nästa projekt är en blå 9-5 kombi -99 som dock arbetat hårt i många fler mil. Då den kokat en månad efter genomförd godkänd besiktning fick jag den nästan gratis, och nu pågår ett helgarbete att i lugn och ro lyfta av och plana toppen, samt byta en hel hög med packningar samt vattenpumpen. Kostnaderna utöver inköpet har hittills sträckt sig till enbart delarna.

Plus lite "dekaltrim" som pricken över i:et! 8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 02:49:55 AM
Numera skrivs Saab inte ut med versaler. Denna förändring skedde 1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget bytte namn till Saab AB. Namnet är visserligen än idag en akronym (initialförkortning), precis som Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Ändå är det än idag väldigt vanligt att man skriver firmanamnet Saab i versaler, medan man inte gör samma sak när man skriver firmanamnet Fiat.

Överhuvudtaget skall man skilja på hur ett företagsnamn enligt Språkrådets skrivregler skall skrivas i löpande text och hur det skrivs i logotypen och bolagsregistret. I de senare är det fritt fram att använda versaler och gemena godtyckligt. I löpande text rekommenderasl det för ett företagsnamn eller varumärke skrivas med inledande versal och resten gemena om det uttalas som ett ord: Saab, Ica, Ikea... Däremot skall det skrivas med versaler om varje bokstav uttalas var för sig: OK-Q8, MG, SJ... Alldeles oavsett hur Saab skulle skrivit själva skall det alltså skrivas Saab i text. Allt för att underlätta läsningen och kanske också skrivningen.

HJP

På vilken modell sitter dessa gamla Saab-märken? "Eget patent" på din 9-5:a?

HJP

Stefan Lindberg

Kul med en riktig Saab logga på bilen  8)
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.

HJP

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 10:45:51 AM
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.
Håller med dig. Även om gripen är snygg, så är den helt förknippad med Skåne.

HJP

Björn Ax

Det är ju ganska uppenbart. Saabs reklamgubbar vill ju att bilen ska vara ett jetplan för vägen och att alla ska se det på samma vis.

Kör själv en saab 9-3 -08 och det är en underbar bil.

Kommer äga min bil tills den inte fungerar längre. :)

Stefan Lindberg

Citat från: Björn Ax skrivet 01 juli 2012, 11:29:43 AM
Det är ju ganska uppenbart. Saabs reklamgubbar vill ju att bilen ska vara ett jetplan för vägen och att alla ska se det på samma vis.

Jag tycker inte att lastbils logga har något med jetplan att göra  ;)
Dessutom så hade ju faktiskt gamla loggan ett plan om än inte ett jetplan

Björn Ax

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 11:51:01 AM
Jag tycker inte att lastbils logga har något med jetplan att göra  ;)
Dessutom så hade ju faktiskt gamla loggan ett plan om än inte ett jetplan

Det var jag som läste fel. :)
Men lastbilarna vill väl också vara jetplan. :)

Stefan Lindberg

Citat från: Björn Ax skrivet 01 juli 2012, 12:01:46 PM
Det var jag som läste fel. :)
Men lastbilarna vill väl också vara jetplan. :)

Nja, dom vill nog hellre vara stora, starka och lasta mycket.
Scania är förresten min favorit bland lastbilar, trots att jag kör en Volvo FM9  ::)

Ersa

Citat från: HJP skrivet 01 juli 2012, 09:35:12 AM
På vilken modell sitter dessa gamla Saab-märken? "Eget patent" på din 9-5:a?

Dessa kan man hitta på bl.a Blocket, Tradera och Ebay i priser som rör sig mellan 59 kr/par till 149 kr/st pga utförande. Sök på särskrivningen "Saab emblem". Detta rör sig om bilägare som själva tagit fram tjocka gedigna plastmärken som klistras ovanpå det befintliga emblemet, sedan det rengjorts med kemisk ren bensin i rumstemperatur. Det befintliga emblemet brukar nämligen ofta tappa färgen efter ett fåtal år. Därav behovet. Det finns även dylika märken att montera över originalemblemet på ratten samt mitt i lättmetallfälgarna.

Till vänster: Saab 9-3 -99. Blått emblem med B18-flygplan och text i silver. 99 kr/st (exkl frakt) via Ebay. Säljaren fanns i Portugal. 63mm bak och 47mm fram.
Till höger: Saab 9-5 -99. Svart emblem med B18-flygplan och text i guld. 59 kr/par  (exkl frakt) via Tradera. Säljaren fanns här i Sverige. 63mm både bak och fram.

Här är några fler (lite dyrare) exempel: http://www.blocket.se/vi/27055129.htm

Att använda Skånegripen på en bil från Trollhättan efter företagsdelningen 1990 är även för mig helt obegripligt. Scania AB kunde ha fått behålla denna logga helt själva från och med 1991 års bil- och lastbilsmodeller.

Fikman

Angående köp av en lagom begagnad Saab så är det en bra affär just nu. Man har alltid fått rejält mycket bil för pengarna när man handlar en begagnad Saab, men idag är andrahandsvärdet löjligt lågt. Själv har jag en 9-3 -99 som förstabil som jag köpte för 7000 kr och därefter lagade upp för c:a 3000 kr. Allt (utom SID-displayen som jag ännu inte hunnit laga för 350 kr) fungerar idag helt perfekt och den krånglar aldrig. Mätaren har nyligen slagit om till 20 000 mil.
Nästa projekt är en blå 9-5 kombi -99 som dock arbetat hårt i många fler mil. Då den kokat en månad efter genomförd godkänd besiktning fick jag den nästan gratis, och nu pågår ett helgarbete att i lugn och ro lyfta av och plana toppen, samt byta en hel hög med packningar samt vattenpumpen. Kostnaderna utöver inköpet har hittills sträckt sig till enbart delarna.

Hej
Mistänker  att du tappat ur motorn för att komma åt allt bättre och är det så så är det väll värt att göra nått åt SAAB svaga punkt nämligen kamkedja, balansaxelkedja, satsen kostar 1900 på saab och inehåller allt inklu en hel del oringar, kan vara värt det om du ändå renoverar topp

Andreas91

Stilig bil du har skaffat, Jocke! :) Tumme upp för den. Kul att även få höra om dina åk, Ersa! ("delägare" i familjens Saab 9-5 '00)