Huvudmeny

Ny bil

Startat av jocke, 30 juni 2012, 18:44:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 01 juli 2012, 16:33:46 PM
Mistänker  att du tappat ur motorn för att komma åt allt bättre och är det så så är det väll värt att göra nått åt SAAB svaga punkt nämligen kamkedja, balansaxelkedja, satsen kostar 1900 på saab och inehåller allt inklu en hel del oringar, kan vara värt det om du ändå renoverar topp

Jodå, kamkedja samt alla filter och silar för motoroljan är det nog lika bra att ta sig en titt på när man ändå håller på. Den har ju faktiskt passerat 35 000 mil och går verkligen inte att mäta med Jockes rejält mycket finare exemplar i startinlägget. :)

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 19:31:59 PM
Jodå, kamkedja samt alla filter och silar för motoroljan är det nog lika bra att ta sig en titt på när man ändå håller på. Den har ju faktiskt passerat 35 000 mil och går verkligen inte att mäta med Jockes rejält mycket finare exemplar i startinlägget. :)

Men en Saab är ju en Saab, en bil med körglädje till skillnad från många andra där vissa har nästan traktorkänsla.
Som sakt saab har bra kanpanjpris på kedjesatsen.
Håller precis på å stätter ihop en motor där kejan gått själv, sen är de väll så att är ingångspriset rätt kan man ju lägga ner rätt mycket om man ändå ska ha bilen att åka med, jag köpte den för rätt peng med rasad och utriven motor, den ska bli frugans bil. Kan nämna att det för stunden sår 3 9-5 & en 95 på gården

Andreas91

Och här står en 12-åring med fullastad vagn till återvinningscentralen från tidigare i år. Den har gått igenom en del under åren (trasig turbo, AC, oljeläckage m.m.) men idag mår den prima!  :) Den går som ett skott. Ursäktar för bildkvaluttan, tog bilden med mobilen:

groenis

Jag är ingen Saab fantast men kan ändå tycka en bil är snygg,Ska jag skaffa Saab så blir det nog en 900:a med sina stadiga fel som termostat till elfläkten som ledsnar i kökörning eller en fläktkontakt som kortslöts varje gång någon tog ur stöldkasseten till radion.

Med dessa kända fel så fick man jämt frågan om varför man hade en "tia" i jackfickan plus en en bit elkabel.

Lycka till med nya bilen Jocke.

/Lennart

mushkot

Ah, Saab... Ledsnade på Saab i min ungdom då min mor envisades med att inneha ständigt krånglande Saabar, min första bil var också en Saab 99 som drog 42 liter på 25 mil.

Idag sitter jag ju självklart bakom ratten i en, just det, Saab. Modellen är 9000 2,0t A50 och har för tillfället ingen synkronisering på 2:ans växel, "burrar" på fyran, kupéfläkten fungerar när den själv har lust och den klassiska 9000-rosten på framskärmarna finns där och självklart älskar jag fanskapet.  ;D

Fikman

Citat från: mushkot skrivet 03 juli 2012, 08:11:07 AM
Ah, Saab... Ledsnade på Saab i min ungdom då min mor envisades med att inneha ständigt krånglande Saabar, min första bil var också en Saab 99 som drog 42 liter på 25 mil.

Idag sitter jag ju självklart bakom ratten i en, just det, Saab. Modellen är 9000 2,0t A50 och har för tillfället ingen synkronisering på 2:ans växel, "burrar" på fyran, kupéfläkten fungerar när den själv har lust och den klassiska 9000-rosten på framskärmarna finns där och självklart älskar jag fanskapet.  ;D

Saab är kärlek

den gröna är för den delen till salu

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 03 juli 2012, 08:11:07 AM

Jag har en lite annan historia med farföräldrar som ägde ett flertal Saab 93 samt en Saab 96, samt föräldrar som ägt problemfria 99, 900 och 9000 efter varandra. Favoriten kommer nog alltid vara 99:an (inkl 90 och tidiga 900). Pedalerna gör sittställningen sned, och trots få mil på mätaren leder växellådans underdimensionerade synkronisering till att man ofta behöver dubbeltrampa för att hjälpa den både växla upp och ner. Motorhuven sitter bakvänd, men det gör även motorn med remmarna mot torpedväggen. Ventilation existerar knappt sommartid, och den är rejält bullrig när det gäller ljud som överförs underifrån från däcken och vägen. Dörrarnas nederkanter rostar bort, även om bilen bara körs på sommartid.
Kort sagt: En bilmodell full av charm som det är lite svårt att vara utan! ;D