Huvudmeny

Arriva 8004 och 8005

Startat av Fredde, 27 juni 2012, 19:11:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Arriva 8005 [DJO 047] och 8004 [DJO 043] hos Volvo, Huddinge 2012-06-27.

Tommy E

Trevligt! Undrar om man tänker sig att fylla hela 7000-serien, i så fall blir det uppåt 800 bussar! Eller är vissa nummer redan upptagna i andra länder?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

homer

sånt här blir man glad av att se

Fredrik Klint

Citat från: Tommy E skrivet 27 juni 2012, 19:25:27 PM
Trevligt! Undrar om man tänker sig att fylla hela 7000-serien, i så fall blir det uppåt 800 bussar! Eller är vissa nummer redan upptagna i andra länder?

Undrar också hur de tänkt sig, hittills har ju Arriva varit noga att alla vagnar i SL-området har nummer 7001 och uppåt. 7231 är väl den högsta än så länge?
Även om man tar över vagnar från blivande trafikområden så verkar det konstigt att det ska bli så mycket bussar att nyleveranserna får nummer i 75-, 76-, 79- och 80-serien. Det måste ju bli luckor här och där? Det är väl å andra sidan inte så konstigt eller allvarligt, men hittills har det ju inte varit det.

En snabb koll på SBH och dessa anges som 6x2... 8004 och 8005 alltså.

Walter

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 juni 2012, 21:09:56 PM
Undrar också hur de tänkt sig, hittills har ju Arriva varit noga att alla vagnar i SL-området har nummer 7001 och uppåt. 7231 är väl den högsta än så länge?
Även om man tar över vagnar från blivande trafikområden så verkar det konstigt att det ska bli så mycket bussar att nyleveranserna får nummer i 75-, 76-, 79- och 80-serien. Det måste ju bli luckor här och där? Det är väl å andra sidan inte så konstigt eller allvarligt, men hittills har det ju inte varit det.

En snabb koll på SBH och dessa anges som 6x2... 8004 och 8005 alltså.

Jämfö med hur man numrerade i Skåne, där hoppas det i serierna friskt och återbesätter nummer fastän det finns andra lediga nummer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 juni 2012, 21:09:56 PM
Undrar också hur de tänkt sig, hittills har ju Arriva varit noga att alla vagnar i SL-området har nummer 7001 och uppåt. 7231 är väl den högsta än så länge?
Även om man tar över vagnar från blivande trafikområden så verkar det konstigt att det ska bli så mycket bussar att nyleveranserna får nummer i 75-, 76-, 79- och 80-serien. Det måste ju bli luckor här och där? Det är väl å andra sidan inte så konstigt eller allvarligt, men hittills har det ju inte varit det.

En snabb koll på SBH och dessa anges som 6x2... 8004 och 8005 alltså.

Tror att man har tänkt om nu och reserverar nummerserier numer för olika busstyper, att köra löpande som man gjort hittills kan vi nog anse som en tid som är förbi, inte minst då jönköpingsscaniorna fått behålla sina 63XX-nummer.

Citybus

Jag tror att Danmark och Sverige tekniska register är på samma system så det kan inte vara dupliactes mellan de två.

Paul
Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

Mikey

Tack för bilden! Det verkar inte finnas AC på dessa heller (alltså i princip 0 regionalvagnar inköpta bortsett från 6st blåa Scanior?), men är det noco-citystolar i dessa också?

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 27 juni 2012, 22:41:35 PM
Tack för bilden! Det verkar inte finnas AC på dessa heller (alltså i princip 0 regionalvagnar inköpta bortsett från 6st blåa Scanior?), men är det noco-citystolar i dessa också?

Nej dessa har enbart AC på förarplatsen. Finns det någon linje i de områden Arriva tar över (E20) som har regionalkrav? Frånsett blåbusslinjerna 178, 179 och 670?

Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 27 juni 2012, 23:00:47 PM
Nej dessa har enbart AC på förarplatsen. Finns det någon linje i de områden Arriva tar över (E20) som har regionalkrav? Frånsett blåbusslinjerna 178, 179 och 670?
Har inte kollat om det ändrats, men i dagsläget har väl även 608, 624C + 628C iaf regionalkrav i Norrort. Och i Råsta, 516 och 526.

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 27 juni 2012, 23:25:48 PM
Har inte kollat om det ändrats, men i dagsläget har väl även 608, 624C + 628C iaf regionalkrav i Norrort. Och i Råsta, 516 och 526.

Okej, det låter som sk. trängsellinjer...

Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 28 juni 2012, 01:20:07 AM
Okej, det låter som sk. trängsellinjer...

Ja, iaf de första tre. Men nu verkar det som att SL tagit bort kravet - skall tydligen bara gälla blåbussarna i framtiden - Vilket väl gör denna avgränsning än mer konstig - men den diskussionen har vi ju haft förut här på forumet.

Hursomhelst är det väl oklart hur det blir med saken - det brukar ju vara lite känsligt att sänka standarden, så i den mån man har bussar med ac och gardiner kanske man ändå väljer att sätta in dem på dessa linjer....

Tommy E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 juni 2012, 21:09:56 PM
7231 är väl den högsta än så länge?

Det stämmer!

Citat från: virtual1 skrivet 27 juni 2012, 22:33:09 PM
Tror att man har tänkt om nu och reserverar nummerserier numer för olika busstyper, att köra löpande som man gjort hittills kan vi nog anse som en tid som är förbi, inte minst då jönköpingsscaniorna fått behålla sina 63XX-nummer.

Bra tänkt, det kan förklara saken.

Citat från: Citybus skrivet 27 juni 2012, 22:41:07 PM
Jag tror att Danmark och Sverige tekniska register är på samma system så det kan inte vara dupliactes mellan de två.

Används många 7xxx-nummer redan i Danmark?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

virtual1

Citat från: Tommy E skrivet 28 juni 2012, 11:14:30 AM
Det stämmer!

Bra tänkt, det kan förklara saken.

Används många 7xxx-nummer redan i Danmark?

Tror inte det finns några alls!

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 28 juni 2012, 08:40:03 AM
Ja, iaf de första tre. Men nu verkar det som att SL tagit bort kravet - skall tydligen bara gälla blåbussarna i framtiden - Vilket väl gör denna avgränsning än mer konstig - men den diskussionen har vi ju haft förut här på forumet.

Hursomhelst är det väl oklart hur det blir med saken - det brukar ju vara lite känsligt att sänka standarden, så i den mån man har bussar med ac och gardiner kanske man ändå väljer att sätta in dem på dessa linjer....

Sl kan väl göra som de vill med komfortsänkning, skulle väl aldrig falla dem in att lyssna på passagerarna, och om dem ändå gör de tar de 10 år innan de går att förändra nästa gång.