SS H29 - tomhylsa med kort liv

Startat av Gunnar D, 23 juni 2012, 11:04:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H29 5584 på linje 42 har stannat till vid Värtavägen våren 1965. När T-banan öppnas till Östermalmstorg i mitten av maj läggs linjen ned och ersätts här på Gärdet av linje 56. Som nämnts i en annan tråd blev 5584 påkörd strax innan Dagen H och byggdes aldrig om för högertrafik.

Mvh Gunnar

Peter Öden

Hej !

Tack för en bild på fd. SS H29, 1964 slutade väl trådbusstrafiken. Noterade på bilden att trådarna fanns kvar i luften !

Mvh Peter Ö

Mr H

Det råkar inte händelsevis finna någon "Lunda-H29" kvar i en eller annan form?
Känns förstås helt otroligt.

Mr H

Gunnar D

#3
Citat från: Peter Öden skrivet 23 juni 2012, 13:41:50 PM
1964 slutade väl trådbusstrafiken. Noterade på bilden att trådarna fanns kvar i luften !

Trådbussarnas sista dag på linje 32 och 42 var fre 3 eller lör 4 april 1964. Minns ej om man körde med trådbussar på lördagar 1964.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2012, 15:54:13 PM
Trådbussarnas sista dag på linje 32 och 42 var fre 3 eller lör 4 april 1964. Minns ej om man körde med trådbussar på lördagar 1964.

/Gunnar
Trådbussarna på linje 32 och 42 (och även 41) gick hela veckorna utom i nattrafiken. Däremot kördes väl årstalinjerna sista tiden med enmansbussar lördagar och söndagar. Eller var det bara söndagar?

/Hasse

Fredrik Klint

Varför byggdes fyra av fem om till högertrafik när de aldrig användes efter dagen H i SL-trafik? Eller rullade de efter dagen H? Friska upp mitt minne.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 juni 2012, 22:43:29 PM
Trådbussarna på linje 32 och 42 (och även 41) gick hela veckorna utom i nattrafiken. Däremot kördes väl årstalinjerna sista tiden med enmansbussar lördagar och söndagar. Eller var det bara söndagar?

/Hasse

Tack! Borde ha kommit ihåg att jag aldrig hade sett enmans på linje 32/42 resp 41 förrän apr resp aug 1964.
Turlistan för linje 90/91 lördag fr.o.m. 7.9.63 visar att ett antal turer utsätts från Söderhallen vilket torde innebära enmans.

/Gunnar

AGR

 
Citat från: Gunnar D skrivet 24 juni 2012, 07:28:51 AM
Tack! Borde ha kommit ihåg att jag aldrig hade sett enmans på linje 32/42 resp 41 förrän apr resp aug 1964.
Turlistan för linje 90/91 lördag fr.o.m. 7.9.63 visar att ett antal turer utsätts från Söderhallen vilket torde innebära enmans.

/Gunnar

Linjerna 90+91 gick med enmans efter kl 19.00 på vardagar om jag minns rätt. Jag kan inte påminna mig att jag åkte kondis på 90+91 på en ren intjänst de sista det gick F3. Jag tillhörde BKH men var utlånad till HY då och då, mest beroende på att de flästa konduktörer i BKH inte ville åka som kondis på 90+91
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 24 juni 2012, 08:18:33 AM

Linjerna 90+91 gick med enmans efter kl 19.00 på vardagar om jag minns rätt. Jag kan inte påminna mig att jag åkte kondis på 90+91 på en ren intjänst de sista det gick F3. Jag tillhörde BKH men var utlånad till HY då och då, mest beroende på att de flästa konduktörer i BKH inte ville åka som kondis på 90+91
Mvh AGR

Du minns säkert rätt. Enl turlistan för linje 91 M-F fr.o.m. 17.4.61 skedde övergången till enmans då ca kl 21.

/Gunnar

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 juni 2012, 00:14:58 AM
Varför byggdes fyra av fem om till högertrafik när de aldrig användes efter dagen H i SL-trafik? Eller rullade de efter dagen H? Friska upp mitt minne.

Ingen av de fem ombyggda H29:orna gick i "vanlig" linjetrafik efter 3/9 - 1967, såvitt jag hört.

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 24 juni 2012, 15:25:40 PM
Ingen av de fem ombyggda H29:orna gick i "vanlig" linjetrafik efter 3/9 - 1967, såvitt jag hört.

/Peter

SL verkade ha gott om bussar efter Dagen H. Ett antal H24 lär avställts/ej tagits i bruk den första tiden och H25-H27, H31 togs väl i bruk successivt under ca två års tid.
Var det enl planering?

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 25 juni 2012, 08:29:50 AM
SL verkade ha gott om bussar efter Dagen H. Ett antal H24 lär avställts/ej tagits i bruk den första tiden och H25-H27, H31 togs väl i bruk successivt under ca två års tid.
Var det enl planering?

/Gunnar

SL hade köpt rätt många bussar utöver vad som initialt behövdes. Hade visst något med trafik på de pågående miljonprogramsbygget på Järvafältet att göra, i väntan på att TUB skulle bli klart. Men bygget verkade ha blivit senarelagt och bussarna behövdes inte.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juni 2012, 08:53:06 AM
SL hade köpt rätt många bussar utöver vad som initialt behövdes. Hade visst något med trafik på de pågående miljonprogramsbygget på Järvafältet att göra, i väntan på att TUB skulle bli klart. Men bygget verkade ha blivit senarelagt och bussarna behövdes inte.

Gick man inte på antalet vänsterfordon som skulle ersättas? 400 st H19-H22 och drygt hundra spårvagnar skulle ersättas av 550 st H32-H35. Vid Dagen H rationaliserades sedan linjenätet i innerstan samt T-banan förlängdes till Ropsten vilket sammantaget torde ha minskat bussbehovet.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 25 juni 2012, 11:34:24 AM
Gick man inte på antalet vänsterfordon som skulle ersättas? 400 st H19-H22 och drygt hundra spårvagnar skulle ersättas av 550 st H32-H35. Vid Dagen H rationaliserades sedan linjenätet i innerstan samt T-banan förlängdes till Ropsten vilket sammantaget torde ha minskat bussbehovet.

/Gunnar

Tunnelbanans förlängning till Ropsten och övriga rationaliseringar var ju kända i förväg, så behovet av fordon i yttrafik i innerstaden blev ju mindre. Däremot blev den planerade satsningen på Järvafältet förskjuten, vilket man inte visste när man lade beställningarna.
Överskottet på bussar gjorde ju att Capitoler förflyttades ut i länet en masse, och många högerombyggda bussar som H31 kom ut sent i trafik.

Mr G

Direkt efter dagen H fanns det inga från vänstertrafik ombyggda Büssingar i trafik, utan all trafik klarades av med 550 st nylevererade H32-H35 och 115 st (osäker på antalet) högerombyggda Capitoler (H23, H24, H30). Dvs max 665 bussar om jag inte missat på antalet Capitoler. Sen var väl kanske inte samtliga dessa Capitoler ombyggda redan i september, och åtminstone inte alla H32:or levererade. Så antalet bussar som fanns att tillgå för trafik borde ha varit dryga 600 någonting.

Sen väller det ut bussar (H25, H26, H27, H31) efter ombyggnad, men många av dem kommer inte att användas i trafik. Överkapaciteten borde ha varit åtminstone 150 bussar när alla var ombyggda.

吉先生