SS H29 - tomhylsa med kort liv

Startat av Gunnar D, 23 juni 2012, 11:04:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juni 2012, 11:48:12 AM
Tunnelbanans förlängning till Ropsten och övriga rationaliseringar var ju kända i förväg, så behovet av fordon i yttrafik i innerstaden blev ju mindre. Däremot blev den planerade satsningen på Järvafältet förskjuten, vilket man inte visste när man lade beställningarna.

Självfallet var det så. Vad jag menade var att antalet bussar som nyinköptes kanske inte bara var behovsstyrt utan även bidragsstyrt.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 25 juni 2012, 14:19:56 PM
Självfallet var det så. Vad jag menade var att antalet bussar som nyinköptes kanske inte bara var behovsstyrt utan även bidragsstyrt.

/Gunnar

Säkerligen rundade man flott av uppåt, styckpriset blev ju bättre ju fler man köpte på ett bräde.
Sedan gick det ju rykten om att en viss person på högsta nivå åkte en bekväm engelsk bil privat...

Gunnar D

I MfSS Okt 1964 framgår att Högertrafikkommissionen (HTK) godkänt SS plan avseende köp av 540 högerbussar varav 400 som ersättning för äldre bussar (H19-H22) och 140 för ersättning för spårvagnar. Sedan blev det 550 H32-H35.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juni 2012, 15:33:52 PM
Säkerligen rundade man flott av uppåt, styckpriset blev ju bättre ju fler man köpte på ett bräde.
Sedan gick det ju rykten om att en viss person på högsta nivå åkte en bekväm engelsk bil privat...

...och en Cadillac som tjänstebil som var så biffig så att spårvägen fick bygga om prången runt Norrhallen för att den skulle komma runt. Varje måndag tog Den Upphöjde Cadillacen med tjänstechaufför ner till Sturebadet (800 m?) där chaufförens uppgift blev att klocka Den Upphöjde när han simmade några längder bland övriga av stadens påvar! Cadillacen fanns upptagen i SS fordonsförteckning avd Vägfordon och jag tror t.o.m att den hade inventarienummer (dock ej på målat ;D!)

Mr H