Nu har det hänt igen:Chaufför slängde av 9-åring från skolbussen

Startat av Johan Hansson, 16 oktober 2007, 12:34:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 17 oktober 2007, 09:05:33 AM
varför ska ungarna ha busskort som ska ner i biljetmaskinen?
varför går det inte lika bra med en plastat kort?

För att man lätt skall kunna ta fram statistik om hur många som reser.

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 09:14:30 AM
För att man lätt skall kunna ta fram statistik om hur många som reser.

de där köper jag inte riktigt, även om de skulle vara så, men hur många skolbarn som åker till skolan varje morgon, den kan ma ta reda på på andar sätt

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 17 oktober 2007, 09:56:51 AM
de där köper jag inte riktigt, även om de skulle vara så, men hur många skolbarn som åker till skolan varje morgon, den kan ma ta reda på på andar sätt

Jovisst, men det är ett mycket jobbigare sätt. Dessutom är det ju också så att om eleven måste stämpla sitt kort så kan man se om det är stulet (under förutsättning att stölden är anmäld). Det är också lättare att se om giltighetstiden har gått ut. Finns många andra fördelar.

Ersa

Man KAN göra som man gjorde i norra SL-land, på uppdrag av kommunen, dvs bocka av elever i listor när de steg på och av. Då hade det varit smidigt med en biljettmaskin, ja...

Göran Westman

I norra SL-land var jag ute för följande: Det kom en yngre man på bussen och sade sig glömt sitt busskort. Han fick åka med men då han stigit av kom en annan resenär fram och sade att nu blev du lurad, han har inget busskort. Näst dag kom vederbörande igen och utan busskort. Ridå. Det var bara att betala eller gå.

saurer

Det kan finnas begränsningar på skolkortet tex att det bara gäller två turer ,till och från skolan,hur skall man vet om det är använt eller inte om det inte registreras någonstans
Kommunen vill väl inte betala tillräckligt för att få obegränsad giltighet.
Allt i marknads ekonomins tecken

Jonas M. Bobjörk

Som sagt, det är lätt att döma men svårare att först ta reda på alla fakta.
Det vi vet är en muntlig berättelse från två bröder. Det vi inte vet är om det verkligen gick till så.
Vi vet inte om de varit på någon buss, vi vet inte om föraren sagt åt dom att gå av.
Vi vet egentligen inte något mer än att ungarna gick till skolan av okänd orsak.

Om vi skulle döma folk efter vad en person skulle man kunna peka på vem man ogillar och sen berätta hur allt gick till och så slängs denna i djupa fängelsehålor på vatten och bröd resten av livet.
(Jmf t.ex. våldtäktsdebatten där det är på precis samma sätt. Säger en kvinna att hon blivit våldtagen så har hon blivit det, och blir männen frikända pga att det inte går att bevisa ja då är det egentligen så att de frikänns för att de är män.)

Staffan Sävenfjord

Det kommer lite om detta i Radio Sjuhärad ungefär klockan 16.10. Klicka på lyssna direkt på länken nedan eller gå in i efterhand i "Lyssningsarkiv" (längst ned i vänstra spalten) och lyssna efteråt.
http://www.sr.se/sjuharad/

Staffan Sävenfjord

Så har då inslaget varit i radion. Det blev väl inte precis någon höjdare som kommer att leda till att den påtagligt nervöse reportern (barn och invandrare i studion - hur skall detta gå?) får stora journalistpriset precis. Att han kallade vd:n för Borås Lokaltrafik vid samma namn som hans chef vid Radio Sjuhärad till för ett par månader sedan inger ju inte precis något förtroende, i synnerhet som han inte självmant rättade sig. Det minsta är väl att reportern vet vad de medverkande heter och rimligen också i förväg tagit reda på hur de uttalar sina namn.
Nåväl, tre fakta framkom som jag inte tidigare sett:
1. 9-åringen gick enligt egen utsago förbi föraren utan att säga något varför han blev återkallad av chauffören
2. Först då berättade han att han inte hade skolkortet med sig därför att detta var trasigt (detta också enligt egen utsago).
3. Bussen gick i vanlig linjetrafik och med denna kan också skolelever som inte har kort och således skall betala för sig åka.
Pappans uppgift om att det är samma chaufför varje dag är förstås heller inte riktig. Jag vet inte hur gruppen där den här turen ingår ser ut men det torde i alla fall vara minst ett 10-tal olika förare som kör här. Om nu föraren överhuvudtaget körde fast på den här gruppen. Det går därför knappast att kräva att förarna skall känna igen vilka elever som har fått skolkort.
Därmed inte sagt att jag tycker att föraren tog rätt beslut. Men jag har förståelse för att han var pressad - och kanske också lite förbannad över 9-åringens beteende enligt punkt 1 och 2. Man kan också fråga sig varför detta inte kom fram redan när media började skriva om detta.

homer

Enlist Saffans nya fakta tycker jag faktiskt att de var rätt att han fick gå, hade han däremot sagt till redan när han klev på hade de varit en annan sak

Har man en sådan kaxig attityd att man inte kan tala med föraren då är man så pass mogen att man kan gå 3 km