Nu har det hänt igen:Chaufför slängde av 9-åring från skolbussen

Startat av Johan Hansson, 16 oktober 2007, 12:34:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Tycker det är väldigt svakt att inte låta barnen få åka med ändå.
Ett busskort går att ersätta men inte ett människoliv,
chaffören skulle nog inte må så bra om han slår på radion i bussen och hör att två är svårt skadade eller till och med döda.

http://www.borastidning.se/edrum.jsp?article=275999
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan B

Spelar väl ingen roll om skolkortet är sönder, giltighetstiden är tryckt på det. Eller är det andra kort i Borås mot Göteborg? Maken till inkompetens får man leta efter.

Ingemar

Inom Västtrafik gäller följande: Grundskoleelev som har glömt, tappat kort, eller där kortet är trasigt har rätt att åka till skolan. Hem måste dom ha ett intyg från skolan. Gymnasie-elev måste betala sin resa till skolan. Detta står i den broschyr som alla elever fått tillsammans med sitt busskort.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingemar skrivet 16 oktober 2007, 16:20:26 PM
Inom Västtrafik gäller följande: Grundskoleelev som har glömt, tappat kort, eller där kortet är trasigt har rätt att åka till skolan. Hem måste dom ha ett intyg från skolan. Gymnasie-elev måste betala sin resa till skolan. Detta står i den broschyr som alla elever fått tillsammans med sitt busskort.
MVH Ingemar

En ovanligt vettig regel tycker jag. Barn som inte får åka med till skolan kan bli väldigt utlämnade på olika sätt. Det är faktiskt inte säkert att de ens kan gå hem. Är de som i det här fallet 9 år är det inte säkert att de har nycklar till sitt hem och föräldrarna kan mycket väl redan ha lämnat hemmet så då står de där helt utlämnade och har ingenstans att ta vägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Wolfie

Överhuvudtaget bör man när man har med "ensamma" barn att göra vara generös med tillämpningen av taxeregler. Kommer ihåg att när jag körde så  hände det då och då att barn kom på utan gilltigt kort, självklart får man förklara situationen för den, men helst efter att man talat om för dem att de får åka med ändå. (Gjorde misstaget att säga att det inte var bra att glöma kortet först, så hon gick av innan jag hann säga att hon fick åka med. Som tur var det en annan som också gick på som kunde ropa in henne igen).

Nico

Bara en fråga som kanske är lite OT i sammanhanget, men som vanligt gäller att vi inte har den blekaste aning om vad som är sant eller inte. Känns som om väldigt många är snabba att döma på grundval av endast ena partens yttrande och det är ungefär samma rättvisa som den som en lynchmobb tillämpar. Artikeln innehåller säkert en del sanning (dvs. ingen rök utan eld), men känns samtidigt lite vinklad mot det gråtmilda och fördömande. T.ex. tror jag personligen knappast att det inträffade skulle göra läraren gråtfärdig, däremot kan möjligen vederbörande ha blivit upprörd. Nu är jag inte alls säker, men var det inte även Borås Tidning ett av de blad som har haft en viss förkärlek för att hacka på lokaltrafiken... eller är jag totalt ute och cyklar här?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 16 oktober 2007, 21:47:06 PM
Bara en fråga som kanske är lite OT i sammanhanget, men som vanligt gäller att vi inte har den blekaste aning om vad som är sant eller inte. Känns som om väldigt många är snabba att döma på grundval av endast ena partens yttrande och det är ungefär samma rättvisa som den som en lynchmobb tillämpar. Artikeln innehåller säkert en del sanning (dvs. ingen rök utan eld), men känns samtidigt lite vinklad mot det gråtmilda och fördömande. T.ex. tror jag personligen knappast att det inträffade skulle göra läraren gråtfärdig, däremot kan möjligen vederbörande ha blivit upprörd. Nu är jag inte alls säker, men var det inte även Borås Tidning ett av de blad som har haft en viss förkärlek för att hacka på lokaltrafiken... eller är jag totalt ute och cyklar här?
Jag instämmer, föraren har inte fått yttra sig men blir ändå dömd på förhand och behandlad som en hemsk brottsling. Ett exempel är sign. Linda som föreslår att föraren ska åtalas för framkallande av fara för annan, sånt gör att jag undrar hur det står till mellan öronen hos folk enär de sällan vill se någon som oskyldig tills motsatsen bevisats. Far o flyg med den rättsäkerheten...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Mycket märklig artikel, och väldigt tråkiga kommentarer från läsarna av BT

Det är väldigt trist att kollektivtrafiken skall vara en sådan hackkyckling hos alla, är det någon som har något positivt att säga någongång??? istort sett allt man ser i tidningar om kollektivtrafik är av negativ sak,

Varför ska skolbarnen överhuvud taget ha busskort om de ändå får åka med utan???

Martin Maltkvist

Citat från: homer skrivet 16 oktober 2007, 21:59:56 PM
Mycket märklig artikel, och väldigt tråkiga kommentarer från läsarna av BT

Det är väldigt trist att kollektivtrafiken skall vara en sådan hackkyckling hos alla, är det någon som har något positivt att säga någongång??? istort sett allt man ser i tidningar om kollektivtrafik är av negativ sak,

Varför ska skolbarnen överhuvud taget ha busskort om de ändå får åka med utan???
Min bror har en gång fått åka utan sitt busskort i skolan och en regnig dag för ett antal år sedan fick undertecknad faktiskt åka gratis. Jag kom gåendes på gångbanan i ett ösregn varpå en förare stannade till och sa att jag fick åka gratis, det var bara att sätta sig och åka med.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: homer skrivet 16 oktober 2007, 21:59:56 PM

Men att slänga av skolbarn som om man ska gå efter reglerna faktiskt ska få åka med oavsett om man har kortet med sig eller ej är i mina ögon ytterst anmärkningsvärt beteende, det hoppas jag att du håller med om. Sen kan jag tycka att ungarna får lära sig att ha lite ordning på grejorna men det kan man som förare vänligt påtala för vederbörande, inte stifta egna regler som till råga på allt går tvärt emot huvudmannens.

CS

Är väl inte så konstigt att folk är snabba att hacka på det här?
Även om vi inte vet hela historien så vet vi att ungarna lämnades ensamma på vägen och det är ALDRIG ok, inte under några omständigheter, så spelar ingen roll om vi vet precis allt det är fel ändå.

Tycker ibland det är skrämmande hur snabbt förare försvaras här och attityden är mot dom som tycker nån gjort fel och att det e hemskt.

Känns ibland som det är mer fel att påpeka ett felatikt beteende än det själva felaktiga beteendet här.

//CS, själv förare

homer

Föraren har inte "kastad av" någon, utan avvisat muntligt, om han skulle ha kastat av någon hade han troligen gjort dig skyldig till något brott.

utifrån de jag läst i artikeln tycker jag givetvis att det var fel av honom, vet inte vad borås kommun /västtrafik har för skolbusskort, de står ju att de va trasigt, om det är tryckt ett datum så borde de rimligtvis inte ha varit några problem i mina ögon, men om de däremot var ett digitalt kort som inte gick att läsa av elektroniskt i en maskin, hade föraren kunnat säga till pojken att fixa de tills på hemvägen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 16 oktober 2007, 21:47:06 PM
Nu är jag inte alls säker, men var det inte även Borås Tidning ett av de blad som har haft en viss förkärlek för att hacka på lokaltrafiken... eller är jag totalt ute och cyklar här?

Det äger nog sin riktighet. Men just den här reportern tillhör inte dem som brukar hacka på lokaltrafiken och hon är också bland dem som brukar vara noga med att vara objektiv när hon skriver, alltså utan att ta ställning. Därmed naturligtvis inte sagt att allt som hon skriver är precis som det objektivt sett gått till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: CS skrivet 16 oktober 2007, 22:14:01 PM
Är väl inte så konstigt att folk är snabba att hacka på det här?
Även om vi inte vet hela historien så vet vi att ungarna lämnades ensamma på vägen och det är ALDRIG ok, inte under några omständigheter, så spelar ingen roll om vi vet precis allt det är fel ändå.

Tycker ibland det är skrämmande hur snabbt förare försvaras här och attityden är mot dom som tycker nån gjort fel och att det e hemskt.

Känns ibland som det är mer fel att påpeka ett felatikt beteende än det själva felaktiga beteendet här.

//CS, själv förare

Jamen, hur vet vi att beteendet var felaktigt? Ingen av oss vet som sagt egentligen vad som hände. Ingen har väl heller direkt försvarat felaktiga beteenden i sig utan mest påpekat att det som gäller här är softly, softly catchee monkey, dvs. ta't lugnt med att slå fast något som sant innan vi vet vad som verkligen har hänt. Det vi har här är två sidor (varav den ena inte ens kunnat ge sin version av händelsen) där inget heller behöver vara entydig och det kan nog även finnas gradskillnader här. Föraren kan lika gärna ha sagt att kortet är ogiltigt/trasigt varpå grabbarna kanske bara klev av självmant alternativt så har föraren aktivt avvisat dem. Poängen är i alla fall fortfarande som sagt att vi inte vet vad som verkligen hänt!

Vem kan säga att det inte lika gärna är som så att det är killarna som kanske ändrade sin story när de vart tillfrågade om vad som hänt? Det finns ju en del anomalier i berättelsen, några tog jag upp innan. En annan är t.ex. att den äldre brodern påstås ha frågat föraren efter hans namn och även det låter aningen konstruerat då sådant oftast är något som inte ens många vuxna skulle göra. Vad gäller BT:s sätt att referera nyheter så var jag som sagt inte säker, men även en vederhäftig journalist kan ju även han/hon detroniseras av en redaktör med annat synsätt och BT var väl då tydligen lite skeva på den punkten... ja ja, man får väl se hur det slutar.  :D

Mvh // Nico (själv amatörmässig bussentusiast) 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

varför ska ungarna ha busskort som ska ner i biljetmaskinen?
varför går det inte lika bra med en plastat kort?