Upphandling - Kronoberg

Startat av CR, 13 juni 2012, 15:33:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Resultatet av upphandlingen är nu avgjort:

http://www.busstidningen.se/2012/06/13/klart-i-kronoberg/

Tilldelningsbeslutet är tyvärr så otydligt att det är svårt att uttyda vilka stationeringsorter som faller på vilken entreprenör.

Jan

Att Bergkvara skulle ta en stor del var givet då de stora avstod. Dacke är en av förlorarna just nu.
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

#2
Bergkvarabuss AB  57  Växjö inkl tätorten (19 + 38)
Grimslövsbuss AB  26  Grimslöv, Växjö
Nilsbuss AB  22  Alstermo, Braås, Lessebo, Norrhult, Ramkvilla, Rottne, Åseda
Sven Carlsson Trafik AB  19  Ljungby, Värnamo
Moheda Buss AB  9  Alvesta, Lammhult
Tingsryds Busstrafik AB  9  Tingsryd
Gerts Busstrafik AB  6  Älmhult
Ryssbybygdens Buss AB  5  Ljungby
Buss i Väst AB  5  Markaryd
Busspecialisten AB  3  Ryd
Mjäla Buss AB  1  Lidhult

Nuvarande entreprenörer som blir utan trafik

Veolia, Ramkvillabuss, Roggans Buss, Alvesta Taxi, Flexbuss, Ivar Svensson Trafik, Markaryds Taxi, Moheda Buss, Åseda Trafik

Nya entreprenörer som inte har någon trafik idag

Buss i Väst

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 17:20:16 PM
Bergkvarabuss AB  57  Växjö inkl tätorten (19 + 38)
Grimslövsbuss AB  26  Grimslöv, Växjö
Nilsbuss AB  22  Alstermo, Braås, Lessebo, Norrhult, Ramkvilla, Rottne, Åseda
Sven Carlsson Trafik AB  19  Ljungby, Värnamo
Moheda Buss AB  9  Alvesta, Lammhult
Tingsryds Busstrafik AB  9  Tingsryd
Gerts Busstrafik AB  6  Älmhult
Ryssbybygdens Buss AB  5  Ljungby
Buss i Väst AB  5  Markaryd
Busspecialisten AB  3  Ryd
Mjäla Buss AB  1  Lidhult

Nuvarande entreprenörer som blir utan trafik

Veolia, Ramkvillabuss, Roggans Buss, Alvesta Taxi, Flexbuss, Ivar Svensson Trafik, Markaryds Taxi, Moheda Buss, Åseda Trafik

Nya entreprenörer som inte har någon trafik idag

Buss i Väst

Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.

Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?

Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 18:25:04 PM
Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.

Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?

Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?

Hmm... korrekturläste inte det jag kopierade ifrån :-(

Vad gäller Ivar Svensson har jag inte en aning.  Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.

CD

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 18:25:04 PM
Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.

Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?

Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?

Sennan/Bygget/Skogaby-buss och Veinge buss är tänkbara kandidater. De har ju tidigare kört i Södra Halland och kör fortfarande.
Vilka mer la anbud på stadstrafiken i Växjö?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 18:30:35 PM
Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.

Jo, men då har det rört sig om betydligt mer än fem bussar. Att någon av de nuvarande delägarna skulle etablera en verksamhet för bara fem bussar förefaller inte troligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Som tidigare har nämnts så är det knappa 5 mil till de närmsta delägarnas hemorter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 19:20:25 PM
Som tidigare har nämnts så är det knappa 5 mil till de närmsta delägarnas hemorter

Vilket enligt min uppfattning är för långt för att det skall vara intressant. Hade det varit ett större uppdrag så men knappast nu.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Redan idag har man på flera håll mindre stationeringar än så på samma eller längre avstånd till närmsta andra stationering.

Ett exempel är Åseda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 19:58:53 PM
Redan idag har man på flera håll mindre stationeringar än så på samma eller längre avstånd till närmsta andra stationering.

Ett exempel är Åseda.

Vem  kör i Åseda? Hur många bussar?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 18:30:35 PM
Hmm... korrekturläste inte det jag kopierade ifrån :-(

Vad gäller Ivar Svensson har jag inte en aning.  Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.
Är det inte möjligt att någon ny medlem kan ta trafiken?
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

Frågan är om någon "ny" verkligen vill gå in i BiV med deras trassliga och dåliga affärer.

De senaste årens upphandlingar har ju inte precis varit lönsamma och som ny delägare får man ju vara med att betala underskotten i den trafik som det nu nedlagda BiV Trafik varit tvungna att ta på sig, det finns ju fortfarande flera riktigt dåliga avtal som alla delägare gemensamt betalar till för att fortsätta köra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 21:31:24 PM
Frågan är om någon "ny" verkligen vill gå in i BiV med deras trassliga och dåliga affärer.

De senaste årens upphandlingar har ju inte precis varit lönsamma och som ny delägare får man ju vara med att betala underskotten i den trafik som det nu nedlagda BiV Trafik varit tvungna att ta på sig, det finns ju fortfarande flera riktigt dåliga avtal som alla delägare gemensamt betalar till för att fortsätta köra.

Man fick ju inte ens någon ny delägare för några år sedan när trafik runt Malmö vanns. BK Buss kör trafiken på uppdrag utan att vara delägare i Buss i Väst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Vilken fordonstyp kommer att användas i landsbygdstrafikens mest belastade turer/linjer?

Idag används ju både dubbeldäckare, normalgolvs ledbuss, lågentréledbuss samt boggiebussar av både normalgolv och lågentré.